Invaliditeit

Oude Belg

Re: Invaliditeit

#16 , 13 dec 2011 18:01

Ik begrijp totaal niet waarom mijn vraag niet "ten allen tijde" zou mogen zijn?
Tja. Een vriend van mij heeft, ten gevolge van een ongeval, nog maar één been. Hij moet, voor zijn invaliditeit, regelmatig naar de controledokter. De kans dat het weer aangroeit is zéér klein, en toch heeft hij niet "ten allen tijde" recht op zijn invaliditeit. Hij zou er trouwens geen enkel bezwaar tegen hebben, moest dat been er weer aangroeien. Dan mogen ze van hem zijn vergoeding ook houden. Maar, zoals gezegd, de kans op beterschap is echt miniem. :wink:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#17 , 21 dec 2011 19:41

Ik begrijp totaal niet waarom mijn vraag niet "ten allen tijde" zou mogen zijn?
Tja. Een vriend van mij heeft, ten gevolge van een ongeval, nog maar één been. Hij moet, voor zijn invaliditeit, regelmatig naar de controledokter. De kans dat het weer aangroeit is zéér klein, en toch heeft hij niet "ten allen tijde" recht op zijn invaliditeit. Hij zou er trouwens geen enkel bezwaar tegen hebben, moest dat been er weer aangroeien. Dan mogen ze van hem zijn vergoeding ook houden. Maar, zoals gezegd, de kans op beterschap is echt miniem. :wink:
ok. ik zie dat ik hier misbegrepen werd.

Uiteraard bedoelde ik met "ten allen tijde" niet dat iemand die hersteld is van zijn invaliditeit/arbeidsongeschiktheid niet terug moet gaan werken.
Uw voorbeeld ken ik: een kind dat doof geboren is door hersenbeschadiging moest ook op controle komen op haar 12de. Blijkbaar leest men de dossiers niet op voorhand.

Ik bedoelde enkel dat het (buiten die wettelijke normen van alleenstaand/samenwonend/ten laste) toch niet correct zou zijn dat iemand die arbeidsongeschiktheid is (én zelf gewerkt heeft) afhankelijk gaat zijn van het statuut (zelfstandige of werknemer/ambtenaar?) zijn/haar eventuele partner om de hoogte van uitkering te bepalen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 dec 2011 08:34

En waarom niet? De hoeveelheid belastingen die ik betaal als werknemer, zal ook niet dezelfde zijn dan wanneer ik zelfstandig zou zijn. Het statuut van uw partner heeft een rechtstreekse invloed op "wat u nodig heeft om deftig te kunnen leven" (laat het ons zo uitdrukken). Stel dat de uitkering zou verhogen omdat het statuut van de partner veranderd. Zouden we hier dan ook vragen krijgen over de correctheid hiervan? Ik betwijfel het sterk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

siesken

#19 , 22 dec 2011 09:53

Mijn vrouw heeft 65 procent invaliditeit, ik ben van plan zelfstandig te worden en er werd haar veteld dat daardoor dat daardoor ze haar invaliditeituitkerings vergoeding zou verliezen. Het kan toch niet zijn dat ze dan zonder inkomen zou komen te zitten? Indien zo, is er dan geen oplossing daarvoor of heeft ze dan recht op een andere uitkering?

Alles wordt berekend volgens het belastbaar inkomen,is het te hoog betalen ze niets.

[mod JPV: hoofdletters veranderd naar kleine letters]

Mariette

#20 , 22 dec 2011 12:09

En waarom niet? De hoeveelheid belastingen die ik betaal als werknemer, zal ook niet dezelfde zijn dan wanneer ik zelfstandig zou zijn. Het statuut van uw partner heeft een rechtstreekse invloed op "wat u nodig heeft om deftig te kunnen leven" (laat het ons zo uitdrukken). Stel dat de uitkering zou verhogen omdat het statuut van de partner veranderd. Zouden we hier dan ook vragen krijgen over de correctheid hiervan? Ik betwijfel het sterk...
Dus U vindt dat indien iemand werkloos wordt, deze geen uitkering moet krijgen omdat zijn vrouw zelfstandige is?
Zo begrijp ik uw commentaar althans.

Waar U naar verwijst (gezinsinkomen) is reeds vervat in de verschillen tussen alleenstaanden/personen ten laste/gezinshoofden
Nergens heb ik weet van een verschil in uitkering omdat de partner werknemer dan wel zelfstandige zou zijn.

JPV

#21 , 22 dec 2011 12:32

het al dan niet recht hebben op een verschil in uitkering hangt niet af van de partner. Het utieindelijke bedrag en het al dan niet krijgen van IETS, kan daarentegen wel afhangen van de partner. Bvb iemand die een partner heeft die 100000 euro verdient op jaarbasis, zal vaak niks van IVT/IT krijgen.

Ik denk niet dat Gebruiker21 bedoelt dat iemand die werkloos wordt, geen uitkeringen zou moeten krijgen als zijn vrouw zelfstandige is.

Gebruiker21

#22 , 22 dec 2011 12:34

Voila, JPV begrijpt perfect wat ik bedoel. Nu Mariette nog...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette

#23 , 22 dec 2011 13:49

Dus als een arbeidsongeschikt persoon officieel gaat samenwonen met een lottowinnaar, dan vervallen de verworven rechten van die persoon?
En wat is dan het maximum bedrag dat een partner mag verdienen om iemand die arbeidsongeschikt is en zelf rechten heeft opgebouwd, zonder inkomen te zetten?

Totaal nieuw voor me.

Gebruiker21

#24 , 22 dec 2011 15:02

Mariette, lees jij eigenlijk wel wat anderen hier schrijven? Je rechten vervallen helemaal NIET. Het bedrag dat je zal ontvangen zal aangepast worden naar je noden.

Vind je dit vreemd? Ja? Dan zal je het ook vreemd vinden dat iemand met een hoog inkomen meer belastingen moet betalen dan iemand met een laag inkomen, niet? De plichten zijn toch gelijk? Dus waarom zou iemand die 6000 € bruto in de maand verdiend, dan meer belastingen moeten betalen dan iemand die 1500 € bruto verdient?

JPV

#25 , 22 dec 2011 15:14

Dus als een arbeidsongeschikt persoon officieel gaat samenwonen met een lottowinnaar, dan vervallen de verworven rechten van die persoon?
En wat is dan het maximum bedrag dat een partner mag verdienen om iemand die arbeidsongeschikt is en zelf rechten heeft opgebouwd, zonder inkomen te zetten?

Totaal nieuw voor me.
het gaat hier over IVT/IT, niet over ziekteuitkeringen. En het gaat niet om het vervallen van een recht, maar over de bepaling van het bedrag.

Mariette

#26 , 22 dec 2011 16:41

Mariette, lees jij eigenlijk wel wat anderen hier schrijven? Je rechten vervallen helemaal NIET. Het bedrag dat je zal ontvangen zal aangepast worden naar je noden.

Vind je dit vreemd? Ja? Dan zal je het ook vreemd vinden dat iemand met een hoog inkomen meer belastingen moet betalen dan iemand met een laag inkomen, niet? De plichten zijn toch gelijk? Dus waarom zou iemand die 6000 € bruto in de maand verdiend, dan meer belastingen moeten betalen dan iemand die 1500 € bruto verdient?
Ikzelf ben al een tijd arbeidsongeschikt.
De hoogte van mijn invaliditeitsuitkering werd bepaald aan de hand van mijn inkomen, niet dat van mijn partner, noch dat van mijn toen inwonende kinderen.
Ondertussen ben ik alleenstaand en ontvang ik de maximumuitkering, zelfs al is mijn extra legale uitkering 2x zo hoog.

Het enige waarmee rekening werd gehouden is of ikzelf alleenstaand/met personen ten laste/samenwonende was.
In geval een partner of kinderen (of inwonende roommate!!)een hoger loon hadden dan ongeveer 1500 euro, dan ga ik naar de categorie "samenwonende".
Indien ik een persoon in huis neem die minder dan 1500 euro verdient dan wordt ik zelf iemand met personen ten laste en ontvang ik meer.

Dit heeft niks te maken met het statuut werknemer/zelfstandige, noch met mijn "noden", gezien ik (gelukkig) recht heb via mijn toenmalige werkgever, op een extra-legaal invaliditeitspensioen.
Nergens wordt rekening gehouden met mijn "noden" wat die ook mogen zijn (extra hulp, extra medische kosten etc...)

Ik ben weldegelijk (helaas zelfs) zeer goed op de hoogte van het betalen van belastingen. Daarom weet ik ook dat de 60% van het loon die zogenaamd gegarandeerd worden begrensd zijn tot een bedrag dat in mijn geval nog geen derde van mijn bruto inkomen was.
Maar ook hier heeft dat niks te maken met het inkomen van een inwonende partner/kind - tenzij het "samenwonende" statuut (dat heb ik al van in het begin gezegd). De % varieren tussen 60% (met personen ten laste) tot 55 of 50% (grove schatting) van het laatste loon van de invalide zelf, niet van de partner.
Ook mensen op invaliditeit betalen het normale standaardtarief van belastingen. Verhogen de belastingen dan betalen ook zij meer. Zo betaal ik meer belastingen terug dan wat ik via de staat ontvang...

De topicstarter had het over het feit dat zijn echtgenote haar uitkering volledig zou verliezen als hij zelfstandige werd.
Daar heb ik nog steeds geen antwoord op gezien.
Laatst gewijzigd door Mariette op 22 dec 2011 18:02, 4 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#27 , 22 dec 2011 16:45

Totaal nieuw voor me.
het gaat hier over IVT/IT, niet over ziekteuitkeringen. En het gaat niet om het vervallen van een recht, maar over de bepaling van het bedrag.
66% arbeidsongeschiktheid is invaliditeit, dat valt toch niet onder ziekte-uitkering?
Het bedrag dat ik ontvang is afhankelijk van MIJN inkomen, niet van dat van enige inwonende persoon (behalve dus het statuut "samenwonende"indien ik samenwoon met iemand die meer dan 1500 euro bruto verdient, maar dan nog is het % berekend op MIJN inkomen en niet op dat van de partner).

Er wordt ook geen rekening gehouden met inkomens uit eigendommen of beleggingen, enkel op MIJN loon gedurende het laatste jaar dat ik werkte.

Mariette

#28 , 22 dec 2011 19:45

de TS schrijft nochtans:
als iemand door ziekte niet meer kan werken en daardoor een vervangend inkomen krijgt
is dat dan IVT/IT?

JPV

#29 , 22 dec 2011 21:51

in de discussie met Gebruiker21 ging het daarover

Terug naar “Andere”