Mariette, lees jij eigenlijk wel wat anderen hier schrijven? Je rechten vervallen helemaal NIET. Het bedrag dat je zal ontvangen zal aangepast worden naar je noden.
Vind je dit vreemd? Ja? Dan zal je het ook vreemd vinden dat iemand met een hoog inkomen meer belastingen moet betalen dan iemand met een laag inkomen, niet? De plichten zijn toch gelijk? Dus waarom zou iemand die 6000 € bruto in de maand verdiend, dan meer belastingen moeten betalen dan iemand die 1500 € bruto verdient?
Ikzelf ben al een tijd arbeidsongeschikt.
De hoogte van mijn invaliditeitsuitkering werd bepaald aan de hand van
mijn inkomen, niet dat van mijn partner, noch dat van mijn toen inwonende kinderen.
Ondertussen ben ik alleenstaand en ontvang ik de maximumuitkering, zelfs al is mijn extra legale uitkering 2x zo hoog.
Het enige waarmee rekening werd gehouden is of ikzelf alleenstaand/met personen ten laste/samenwonende was.
In geval een partner of kinderen (of inwonende roommate!!)een hoger loon hadden dan ongeveer 1500 euro, dan ga ik naar de categorie "samenwonende".
Indien ik een persoon in huis neem die minder dan 1500 euro verdient dan wordt ik zelf iemand met personen ten laste en ontvang ik meer.
Dit heeft niks te maken met het statuut werknemer/zelfstandige, noch met mijn "noden", gezien ik (gelukkig) recht heb via mijn toenmalige werkgever, op een extra-legaal invaliditeitspensioen.
Nergens wordt rekening gehouden met mijn "noden" wat die ook mogen zijn (extra hulp, extra medische kosten etc...)
Ik ben weldegelijk (helaas zelfs) zeer goed op de hoogte van het betalen van belastingen. Daarom weet ik ook dat de 60% van het loon die zogenaamd gegarandeerd worden begrensd zijn tot een bedrag dat in mijn geval nog geen derde van mijn bruto inkomen was.
Maar ook hier heeft dat niks te maken met het inkomen van een inwonende partner/kind - tenzij het "samenwonende" statuut (dat heb ik al van in het begin gezegd). De % varieren tussen 60% (met personen ten laste) tot 55 of 50% (grove schatting) van het laatste loon van de invalide zelf, niet van de partner.
Ook mensen op invaliditeit betalen het normale standaardtarief van belastingen. Verhogen de belastingen dan betalen ook zij meer. Zo betaal ik meer belastingen terug dan wat ik via de staat ontvang...
De topicstarter had het over het feit dat zijn echtgenote
haar uitkering volledig zou verliezen als hij zelfstandige werd.
Daar heb ik nog steeds geen antwoord op gezien.