factuur niet gekregen na moeilijkheden

liesvdm
Topic Starter

factuur niet gekregen na moeilijkheden

#1 , 09 dec 2011 13:43

Hallo,

Een jaar geleden kocht ik een wagen bij een garage. Ik kreeg een tweetal maanden terug panne: mijn ambriage stuk. Dit was een garantiegeval, dus daardoor moest ik daar niet voor betalen. Maar omdat de wagen ook een onderhoud nodig had, vroeg ik om die ook te doen.

toen ik mijn wagen ging halen, zeiden ze de factuur voor het onderhoud op te sturen. Ik vertrok met de wagen, en een km verder viel ik weer in panne met de wagen. De garage zei doodleuk dat ik vab moest bellen om me terug te brengen naar de garage, waardoor ik zeer kwaad was. Ik heb dat dan gedaan en opnieuw hebben ze mijn auto vermaakt (deze keer gratis, het was immers hun fout).

Nu zijn we reeds december en heb ik nog steeds geen factuur ontvangen voor mijn onderhoud. In principe is dit dus niet erg, want zo moet ik niet betalen. maar ik vroeg me toch af of dit geen gevolgen kon hebben voor mij als ik niet zelf contact opneem om te vragen waar de factuur blijft, stel dat zij achteraf beweren dat ze ze wel hebben opgestuurd. ze hebben nog thans zeker mijn adres en telefoonnummer...

Mijn vraag is dus, loop ik risico als ik gewoon niets doe en afwacht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 11 dec 2011 18:56

Er zijn mensen die u zullen zeggen dat je kan wachten tot ze de factuur opsturen tenslotte is het hun verantwoordelijkheid.
Er zijn mensen die u zullen zeggen dat u zichzelf van uw betere kant moet laten zien en even telefoneren.
Dus in princiepe hoeft u zelf niks te doen maar het zijn natuurlijk uw princiepes die je zelf aanhangt die daar zullen over beslissen.

dus puur juridisch kan u gewoon afwachten tot u de factuur krijgt en betaal die. Of wacht u tot u de eerste aanmaning krijgt. Dan protesteert u dat u een
factuur hebt ontvangen, vraag een kopij en betaal deze dan binnen de vijf dagen.
als mensen onder elkaar: even telefoneren is volgens mij gewetensvoller.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Turaki

#3 , 11 dec 2011 19:13

factuur hebt ontvangen, vraag een kopij en betaal deze dan binnen de vijf dagen.
Wettelijk moet hij 15 dagen krijgen.

Reclame

bartvdv

#4 , 11 dec 2011 20:10

Volgens de btw-wetgeving moet een factuur uiterlijk worden uitgereikt de vijfde werkdag na de maand waarin de dienst werd geleverd. De garage riskeert een boete van 50 euro. Volgens mij staat er nergens geschreven dat een particulier een betalingstermijn heeft. Als er niets werd afgesproken is dat 'onmiddellijk'. En verder is de verjaringstermijn voor een factuur van de hersteller 10 jaar. Je hebt er dus alle belang bij om zelf contact op te nemen met de garage of - waarom niet - je zelf aan te bieden aan de balie om te betalen.

ganapathi tantra

#5 , 11 dec 2011 20:13

15 dagen ? tiens welke wetgeving is dat
En dan nog als je weet dat je nog een openstaande schuld hebt en je ontvangt de factuur véél later dan voorzien onder welke omstandigheid dan ook
moet ge niet lullig gaan doen over een paar dagen betaal ze dan prompt dat noemt manieren hebben. "Onmiddelijk" is vandaag de dag door bijna iedere rechter geaccepteerd als binnen de vijf dagen. Dus als je voor een rechter staat dan zal die die vijftien dagen niet accepteren als onmiddelijk betaald.
Er is trouwens geen enkel juridisch argument waarom men langer zo mogen wachten met het betalen van een schuld omdat men geen factuur heeft ontvangen. Een schuld hebben en een factuur ontvangen zijn mi inziens niet hetzelfde. Ook wie een schuld heeft maar nog geen factuur heeft ontvangen moet die schuld wel degelijk voldoen volgens datgene wat bepaald of afgesproken is.
Er zijn een pak van onze occasionele levernaciers die boter bij de vis vragen en nadien de factuur opsturen. Ik kan die mensen geen strobreed in de weg leggen

Turaki

#6 , 11 dec 2011 20:40

Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties van 2 augustus 2002:
Art. 4. Indien de partijen niet anders zijn overeengekomen met inachtneming van artikel 7, dient elke betaling tot vergoeding van een handelstransactie te gebeuren binnen een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de dag volgend op die :
1° van de ontvangst door de schuldenaar van de factuur of een gelijkwaardig verzoek tot betaling, of
2° van de ontvangst van de goederen of diensten, indien de datum van ontvangst van de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling niet vaststaat of indien de schuldenaar de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling eerder ontvangt dan de goederen of diensten, of
3° van de aanvaarding of controle ter verificatie van de conformiteitvan de goederen of diensten met de overeenkomst, indien de wet of de overeenkomst voorziet in een procedure voor aanvaarding of controle en indien de schuldenaar de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling ontvangt vóór of op de datum waarop de aanvaarding of controle plaatsvindt.

Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument van 20 december 2002:
Art. 6. § 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument. Deze ingebrekestelling dient op een volledige en ondubbelzinnige wijze alle gegevens omtrent de schuldvordering te omvatten. Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten, en er kan maar tot andere invorderingstechnieken worden overgegaan na afloop van de in § 3 vastgestelde termijn.
§ 3. De ingebrekestelling vermeldt een termijn waarbinnen de schuldenaar aan de vordering kan voldoen zonder dat er bijkomende maatregelen ter invordering mogen worden genomen. Deze termijn bedraagt ten minste vijftien dagen, en vangt aan op de datum waarop de schriftelijke aanmaning wordt opgestuurd.

Fore

#7 , 11 dec 2011 20:49

vergoeding van een handelstransactie te gebeuren binnen een termijn van 30 dagen
is dit niet tussen bedrijven? bij particulieren is het eerder boter bij de vis
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#8 , 11 dec 2011 21:11

Mogelijks iets te snel geweest.
Maar de 15 dagen blijven wel staan.

ganapathi tantra

#9 , 11 dec 2011 23:22

kompleet verkeerde interpretatie. Het gaat hier in paraf 3 niet om de termijn van de factuur maar wel om de termijn van de ingebrekestelling
Een factuur blijft steeds contant betaalbaar tenzij anders afgesproken. Wordt dit niet gerespecteerd dan krijgt de schuldenaar na de ingebrekestelling nog eens vijftien dagen tijd om te betalen.
Je moet dus niet het ene met het andere gaan mixen. die vijftiend dagen hebben niks te zien met de eerste verplichte betaling van de factuur zelf.
Zij heeft te zien met de periode waarna men pas echt kan gaan optreden.

Turaki

#10 , 12 dec 2011 08:39

dus puur juridisch kan u gewoon afwachten tot u de factuur krijgt en betaal die. Of wacht u tot u de eerste aanmaning krijgt. Dan protesteert u dat u een
Eerste aanmaning is gebeurt, dus 15 dagen. Kopie van factuur is hier niet de originele, maar (zoals u zelf zegt) een kopie, en dient hier als bewijsstuk, niet als factuur op zich.

ganapathi tantra

#11 , 12 dec 2011 19:10

Met aanmaning bedoelde ik dus eerder een eerst eherinnering. Trouwens wie manieren heeft en beseft dat hij schulden heeft doet niet onnozel maar betaald gewoon zijn rekening.
regeltjes of niet. In realiteit komt dat bij ons op volgende neer. Een klant die uit eigen initiatief bij ons komt omtrent de vereffening van zijn schuld maar dat gebeurde niet om diverse reden krijgt automatisch clementie mbt rente en schade vergoedingen. Wie beeke het lulletje uithangt pakken wij dubbel en dik.

Turaki

#12 , 12 dec 2011 19:41

Die rente en schadevergoedingen, die staan toch in uw AV, mag ik hopen? (met uitzondering van diegene na een ingebrekestelling)

ganapathi tantra

#13 , 12 dec 2011 20:00

Meestal werken wij proactief naar onze schuldeisers toe. Dat lost veel meer op dan (lucht) gevechten met advocaten etc.
Er worden bitter weinig ingebrekestellingen of AS verstuurt.

Turaki

#14 , 12 dec 2011 20:18

Meestal werken wij proactief naar onze schuldeisers toe. Dat lost veel meer op dan (lucht) gevechten met advocaten etc.
Er worden bitter weinig ingebrekestellingen of AS verstuurt.
Mooi van u (zonder sarcasme, maar gemeend). Maar ik ga ervan uit dat u, mocht het toch tot ingebrekestelling komen, wel zal beschikken over alle noodzakelijke bewijsstukken, en dat u geen blufpoker speelt, zoals ik wel vaker tegenkom hier op dit forum.

ganapathi tantra

#15 , 12 dec 2011 22:25

Laat ons zeggen dat wij zoveel mogelijk het spel zuiver willen spelen. Maar ikzelf en mijn compagnon hebben in de zakenwereld misschien wel één groot voordeel. Wij zijn en kunnen verschrikkelijk rancuneus zijn als ze met die van ons daar vanonder beginnen te spelen. Aan de andere kant zijn wij soms teveel de lamme goedzakken wat niet altijd in ons voordeel is.
Er is een groot leeftijdsverschil tussen ons beiden en dat heeft ook zo zijn voordelen. Waar ik soms zalf smeer laat hij mij beseffen dat een stinkende wonde niet heelt. Vandaag heeft zich
trouwens nog zo'n geval voorgedaan maar dat was dan van een klant die een beetje teveel begon te eisen en waarvan wij moesten besluiten hem niet verder te helpen.
Maar allee laten we het hierbij houden t'is hier bijna een koffiekransje aan het worden tussen u en mij

Terug naar “Consumenten Koop”