problemen met 2dehandswagen

knokkie
Topic Starter

problemen met 2dehandswagen

#1 , 02 dec 2011 17:28

een 3tal weken terug een tweedhands wagen gekocht van 3j oud,van een particulier(let wel,deze particulier werkt als verkoper in een garage,en de auto was van een klant die jaarlijks een 40tal wagens aankoopt om daarna na 3j af te schrijven(lease),en werd dus via de verkoper verkocht om zo een kleinere factuur te kunnen maken en een deel van het bedrag te kunnen.... Snap je het:-) )
Nu,na een 3tal weken heb ik dus tamelijk grote en dure probs met de wagen qua motor en zo,dit probleem met de motor had ik trouwens al opgemerkt vanaf dag 1,maar er verder geen acht op gegeven.Ondertss wordt het probleem erger en erger en de verkoper es op de hoogte gebracht.

Nu vraag ik mij af,is deze verkoiper,die eigenlijk gewoon handelde als tussenpersoon ,nog verantwoordelijk voor de problemen van de wagen,die dus al aanwezig waren toen ik hem kocht?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder45

#2 , 02 dec 2011 18:25

Best user 4ringsdude eens contacteren. Heeft ook zo'n probleem gehad :p

knokkie
Topic Starter

#3 , 02 dec 2011 18:52

Heb net es topic van 4ringdude gelezen,komt niet echt overeen.Vraag is of ik de verkoper nog iets ten laste kan leggen achteraf?

Reclame

huurder45

#4 , 02 dec 2011 19:37

Als je op de aankoopfactuur of op een gewoon papierke getekend hebt waarop staat "in de staat waarin hij zich bevindt" vrees ik het ergste.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2011 20:06

Door deze verkoop via een zogezegde partikulier te laten lopen, komt de garage onder zijn waarborgplicht onderuit. Een klassieke truuk waar enkjel de klant de dupe van is.

knokkie
Topic Starter

#6 , 02 dec 2011 20:15

Als je op de aankoopfactuur of op een gewoon papierke getekend hebt waarop staat "in de staat waarin hij zich bevindt" vrees ik het ergste.
Op de verkoopsovereenkomst staat er niks vermeld over 'in de staat waarin ie zich bevindt/of gekend door de koper'

4ringsdude

#7 , 02 dec 2011 22:34

Wat staat er juist op de verkoopovereenkomst? Er is een factuur opgemaakt dus is het niet tussen particulieren als ik het goed begrijp.
Wat ik nu denk is het volgende... je gaat moeilijk doet (wat normaal is) maar ik vermoed dat het factuur veel lager is dan de effectieve verkoopprijs. De kans bestaat dat ze dan dat bedrag terug betalen en de wagen terug nemen.

Wat zegt de garage van het probleem?

Franciscus

#8 , 02 dec 2011 22:42

Groene kaart van wagen ....hierop staat met welke nplt voertuig naar controle is geweest.
Als het een garageplaat is Z plaat of ZZ plaat is het voertuig via een garage gegaan.
In het andere geval heb je de nplt van de vorige eigenaar.
Wel raar als de verkoper ook bij de garage werkt.... dan zou het me niet verbazen dat er fraude wordt gepleegd ( en nog geen klein beetje)

knokkie
Topic Starter

#9 , 03 dec 2011 20:07

Wagen is dus gekeurd met Z-platen.Ik heb dus een papier waar er opstaat:Factuur en dan beide gegevens van de koper en verkoper en over welke auto(citroen) het gaat en voor de prijs van 12500.

Dus om de situatie is haarfijn uit te leggen. Auto stond te koop op internet via particulier.Maar deze particulier werkt in dit geval in de citroengarage.Verkoper heeft mij volgende verhaal vertelt,auto was dus een leasing die na 3ja wordt afgeschreven,auto is dus net 3j oud. de leasing auto is afkomstig van een grote klant van de garage die jaarlijk een 30 a 40tal autos koopt en na 3j zijn ze afgeschreven.Deze auto's worden dus via de verkopers verkocht omdat ze zo over zwart geld beschikken wss en niet via de garage. Ik veronderstel dat ze dan achteraf een kleine factuur opmaken ofzo en het grote deel van het bedrag in de zakken verdwijnt!

Ik heb de verkoper al op de hoogte gesteld van het probleem maar die ging mij terugbeln,maar je raadt het al,die reageert langs geen kanten meer.

Dus ja,sta ik met mn rug tegen de muur of....?

knokkie
Topic Starter

#10 , 04 dec 2011 20:14

Iemand een mening hierover?

Redrum

#11 , 05 dec 2011 10:06

Iemand een mening hierover?
ja, melden aan de dienst Controle en Bemiddeling van de FOD Economie (de vroegere Economische Inspectie)

Wie staat er als verkoper op de faktuur? Daar moet een BTW-nummer opstaan, controleer eens wiens BTW-nummer dat is. Dit is een zo onconventionele manier van werken dat er inderdaad haast zeker een reukje aan moet zitten.

knokkie
Topic Starter

#12 , 05 dec 2011 13:09

er staat geen BTW nummer op de factuur,en de verkoper is de persoon van de garage....

mava105

#13 , 05 dec 2011 15:05

Uit uw eerste post maak ik op dat die persoon van de garage de verkoper is, een gewone werknemer dus.
En die faktuur, is dat een gedrukte faktuur van de garage of gewoon een getypte brief?
Werd de verkoop gesloten in de garage zelf, en tijdens de normale werkuren van die verkoper/partikulier, of bij die partikulier thuis??
Volgens mij zit hier geen reukje aan, maar een fameuze stank.

Franciscus

#14 , 05 dec 2011 15:16

Idd wat staat er juist op die factuur ...briefhoofd....nummer....

knokkie
Topic Starter

#15 , 05 dec 2011 18:24

Uit uw eerste post maak ik op dat die persoon van de garage de verkoper is, een gewone werknemer dus.
En die faktuur, is dat een gedrukte faktuur van de garage of gewoon een getypte brief?
Werd de verkoop gesloten in de garage zelf, en tijdens de normale werkuren van die verkoper/partikulier, of bij die partikulier thuis??
Volgens mij zit hier geen reukje aan, maar een fameuze stank.
Die factuur is een gewone getypte brief,dus geen logo van garage of zo;gewoon langs boven in drukletters factuur :-),kerel had er trouwens een hele pak van liggen....
Verkoop werd gesloten bij persoon thuis....

Heb dus de verkoper vrijdag gecontacteerd met de probs,en hij ging mij terugbeln,en je raadt het al,niks meer van gehoord.Dan maar zelf gebeld,gesmst,voicemail,gemaild,...maar geen reactie meer!

Dan maar deze middag nog es gemaild,maar nu naar de garage zelf en de verkoper. Met al mn problemen en zo,en ook dat de verkoop niet volgens de letter van de wet is gebeurd en ook ivm de fiscus :wink: En rara,een halfuur later ging mn telefoon en het was de verkoper!!Ik zie dat je gebeld hebt,maar mijn gsm zat in mijn jas ,en mijn jas ben ik vergeten op restaurant vrijdagavond?Zoadoende het hele weekend niet bereikbaar geweesst!Hm toevallig.... We gaan kijkn voor een oplossing heeft ie mij beloofd!Ben es benieuwd....

Terug naar “Consumenten Koop”