Zoals het onderwerp zegt: wanneer ben je precies eigenaar van een kat? Vanaf wanneer kan een kat dus beschouwd worden als jouw 'eigendom'?
- als ik een zwerfkat voeder in m'n tuin, kan ik dan beschouwd worden als de eigenaar van die zwerfkat (ie dan is het geen zwerfkat meer, maar mijn kat)
- als ik ze voeder, ontvlooi, en ontworm?
- als ik ermee naar de dierenarts ga als ze heel ziek is en ze daarna weer terugzet?
...
Of, anders verwoord:
Als een zwerfkat die soms in m'n tuin loopt nooit voeder of verzorg ben ik duidelijk niet de eigenaar en ook niet aansprakelijk voor de schade die het dier berokkent.
Stel nu dat ik van dieren hou, en dus ook van die zwerfkat, en ik verzorg ze soms wat. Vervolgens brengt ze schade aan bij de buren waarvoor ik normaalgezien aansprakelijk zou zijn mocht het mijn kat zijn. M'n buur wil me aansprakelijk stellen voor hetgeen die 'zwerfkat' heeft aangericht, en argumenteert dat het geen zwerfkat is maar MIJN kat. Welke 'minimale' argumentatie van de buur zal voor de rechtbank juridisch gezien stand houden? Is voederen alleen voldoende? Of is er meer voor nodig?
Ik las hier op het forum een verwante vraag over iemand die wou aantonen dat een kat effectief haar kat is, maar dat was zo'n beetje de omgekeerde vraag. Het is een theoretische vraag, ik zit dus niet zelf in zo'n zaak ofzo. Ik heb gezocht naar wetgeving of rechtspraak daaromtrent, maar ik ben geen jurist en ik vind eigenlijk niks....
Ik lees wel: "Iedere gemeente hanteert zijn eigen definitie van zwerfkat.
Voor de één zijn dat alle onbeheerde katten, voor de ander is een kat die gevoederd wordt geen zwerfkat. "
http://www.dierenopdedool.be/zwerfkatten.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Hangt het dan volledig af van de gemeente waarin je woont? Zo ja, hoe kan je nagaan hoe het in jouw gemeente zit?