opzegvergoeding zonder contractondertekening (kindercrèche)

katanka
Topic Starter

opzegvergoeding zonder contractondertekening (kindercrèche)

#1 , 17 nov 2011 15:57

In februari 2011 gingen wij naar een kinderdagverblijf om opvang te zoeken vanaf februari 2012. We ondertekenden daar het huishoudelijk reglement, en kregen een contract mee om thuis in te vullen en moesten 50 euro inschrijvingsgeld betalen.

Dat contract hebben we nooit binnengebracht, en ook die 50 euro inschrijving is nooit betaald. We hadden ons bedacht en een andere crèche gevonden. Ik ging er vanuit dat we daarom niét ingeschreven waren. Ik maakte dan ook geen haast te laten weten dat ons kind niet meer zou komen, ik dacht zelfs dat het niet hoefde. Van het kinderdagverblijf hebben we nooit een aanmaning gekregen om dat contract binnen te brengen.

Mijn vriendin besloot toch begin november 2011 een mail naar de crèche te sturen waarin ze meldt dat we geen opvang meer nodig hebben. We kregen onmiddellijk antwoord dat het kinderdagverblijf er blijvend vanuit gegaan was dat ons kind ging komen, en ze meldden nu dat we:
1. alsnog het contract moeten opsturen
2. het contract onmiddellijk weer moeten opzeggen
3. het inschrijvingsgeld moeten betalen
4. ons contract te laat opzeggen, waardoor we 1 maand opvang moeten betalen (minstens 3 maanden voor afloop opvang moet je opzeggen, dat is een bepaling in het huishoudelijk reglement)

Concreet, wat zouden jullie doen? Is het ondertekenen van het huishoudelijk reglement genoeg voor inschrijving? Ik herhaal, er is geen contract en geen inschrijvingsgeld betaald. bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2011 16:14

Wat was de inhoud van het "huishoudelijk reglement"? Was dit gedateerd? Stond er iets in vermeld over opzegvergoedingen, inschrijvingsvoorwaarden, etc... (met andere woorden, dit was geen "verdoken" contract waar bovenaan "huishoudelijk reglement" stond)? Indien niet, is er geen overeenkomst voor opvang ondertekend en zijn jullie tot niets verplicht.

Wat ze jullie voorstellen in de eerste punten, is in weze om julliezelf in de situatie te brengen dat je WEL tot iets verplicht bent (namelijk het betalen van de opzegvergoeding). Beetje laag bij de grond van dit kinderdagverblijf. OK, ook niet erg netjes van jullie om zo lang niets te laten weten aan het kinderdagverblijf, aangezien opvangplaatsen voor kinderen zeer schaars zijn, tegenwoordig. Langs de andere kant had het kinderdagverblijf zelf ook wel eens mogen informeren als ze merken dat er na maanden nog geen getekend contract was en ook geen inschrijvingsgeld. Ik vermoed dan ook dat ook zij het gewoon vergeten waren en dat er met te bellen "slapende honden wakker gemaakt zijn".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

katanka
Topic Starter

#3 , 17 nov 2011 19:05

Het reglement is zeker een verdoken contract. Elke pagina geparafeerd en ook gedateerd. Er staat ook in dat je opzeg 3 maanden vooraf moet doen. Aan de andere kant lees ik dat de "inschrijving pas officieel is als het huishoudelijk reglement ondertekend is en als de 50 euro inschrijvingsgeld betaald is"
Zouden jullie betalen, een lager nedrag voorstellen of niets betalen?

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2011 08:50

Staar er in dat reglement dat jullie jullie effectief engageren om van de opvang gebruik te maken? Kan je eventueel het huishoudelijk reglement even inscannen, ergens uploaden en hier een link plaatsen zodat we het kunnen bekijken? Wel de namen van jullie en de kinderopvang (of dingen die ernaar verwijzen: logo's, adressen, telefoonnummers, etc...) onleesbaar maken.

Doe voorlopig nog niets. Door het inschrijvingsgeld te betalen, zou je jezelf in vervelende situaties kunnen brengen. Voorlopig is er "huishoudelijk reglement" zegt, nog geen "officiële inschrijving" aangezien het inschrijvingsgeld nog niet betaalt is. Er is op dit moment dus geen ondertekend contract, en geen officiële inschrijving. Dus van contractbreuk kan geen sprake zijn, tenzij er nog andere dingen in dat reglement staan dat jullie ondertekend hebben. Vandaar dat het misschien handig is het even te posten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”