Nieuwe huurder betaald huurwaarborg niet

simonjo
Topic Starter

Nieuwe huurder betaald huurwaarborg niet

#1 , 14 nov 2011 14:16

Hallo,

Sinds september zit er een nieuwe huurder in mijn huis, een koppel, betalen tot hiertoe elke maand de huishuur, so far so good.

Ze hadden echter een probleem om de huurwaarborg te betalen in het begin, moesten wachten op de waarborg van het pand waar ze vertrokken... je kent het. Omdat ik het een tof koppel vond deed ik een voorstel dat ze 300 euro direct zouden geven als onderpand, en de rest voor 15 oktober voldoen op een geblokkeerde rekening.

Van die 300 euro kwam niets, dus stuurde ik een aangetekend schrijven, geen antwoord. Herhaaldelijk aan de deur langsgaan leverde ook niets op, hij begreep wel dat dit in orde moest zijn voor 15 oktober, doch alle beloften bleken loos te zijn of regelrechte leugens.

Zo vertelde hij dat zijn bank dit niet wou doen (hebben die geen verplichting?), daarna ging het OCMW mij een brief met een borgstelling sturen, maar helaas, het betreffende OCMW had hij niet gecontacteerd (was er wel gekend :()

Nu gaan we dan maar naar de vrederechter om die borg op een of andere manier samengesteld te krijgen, maar dit is in verzoening, dus als hij niet opdaagd sta ik nog nergens.

Wat zijn de alternatieven of volgende stappen?

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 nov 2011 14:20

U had onmiddellijk middels een verzoekschrift art 1344bis Ger W dienen te procederen na de verloopdatum van de laatste ingebrekestelling.

Heeft u reeds een voorstel gedaan om de waarborg eventueel in maandelijkse afbetalingen te laten plaatsen op een geblokkeerde rekening?

simonjo
Topic Starter

#3 , 14 nov 2011 14:52

Ik heb de huurder gevraagd om de huurwaarborg via zijn bankinstelling (Dexia) te regelen, maar dit werd hem geweigerd volgens hem. Ondertussen weet ik ook dat hij een autolening heeft, wellicht heeft hij hier een aantal keer niet betaald en is dit de reden waarom zijn bank niet mee wil doen.

Idem bij OCMW, daar heeft hij nog een openstaande schuld volgens zijn sociaal assistent.

Zelf heb ik hem nog geen voorstel tot maandelijkse betalingen gedaan, pfff, ik ben geen bank of OCMW !

Ik dacht altijd dat OCMW of bank ofwel een papieren borg of effectief dat bedrag op een geblokkeerde rekening ter beschikking stelde, en dat de huurder dan in maandelijkse afbetalingen aan OCMW of bank dit diende samen te stellen.

De vertrekkende huurder betaald haar opzegvergoeding ook al af in 12 keer, komaan zeg.

Volgende keer zal ik rigoureus zijn, geen waarborg is geen sleutel. Maar nu eerst dit oplossen.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 nov 2011 15:41

Ik zou de zaak alleen al uit principe voor vredegerecht brengen. Maar verwacht geen wonder indien huurder niet solvabel is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 14 nov 2011 15:42

Wel maak nu reeds een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. op waarin u ervan uitgaat dat de huurder zijn kat zal sturen. Op die wijze kan u onmiddellijk op de griffie deponeren mocht de verzoening op niets uitlopen.

Aangezien de huurder betaalt vrees ik dat het beste dat u uit de wacht kan slepen een met maandelijkse afbetalingen volstorten van de waarborg is.

Als u contractueel heeft afgesproken dat de huurder zijn inboedel en deze van derden te verzekeren loont het ook de moeite hier nazicht van te vragen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2011 16:05

Daarom NOOIT een huurder in de woonst binnenlaten zonder de betaling van de waarborg en de eerste maand huur. Kunnen ze dat niet, verwacht u dan later zeker aan betalingsproblmen en huurachterstand.

billie3

#7 , 14 nov 2011 20:07

Deel volledig de mening van mava 105. Bij ons wordt er geen huurcontract ondertekend vooraleer de huurwaarborg gestort is. Eerst huurwaarborg storten en met het bewijs naar ons komen en dan pas ondertekening van het huurcontract.

mava105

#8 , 14 nov 2011 20:10

En sleutels pas overhandigen aan huurder als ALLES OK is. Maand huur, huurwaarborg, ondertekening kontrakt.

simonjo
Topic Starter

#9 , 16 nov 2011 10:00

1) Morgen verschijnen voor de vrederechter, minnelijke schikking...

2) Ondertussen ook al verzoekschrift art 1344bis voorbereid voor het geval er geen oplossing komt.

3) Wat ik niet begrijp is dat de huurder zijn bank die waarborg niet wil regelen, volgens onderstaande link naar een artikel op belgium.be kan de bank dit niet weigeren !? of zie ik dit verkeerd? zijn bank is Dexia.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... rwaarborg/" onclick="window.open(this.href);return false;

4) Qua brandverzekering heb ik zelf een verzekering afgesloten voor het gebouw met afstand van verhaal, premie zit mee verwerkt in de huur. Enkel inboedel is niet verzekerd, en dit is de verantwoordelijkheid van de huurder zelf, optioneel.

groeten

Vandebos

#10 , 16 nov 2011 10:33

Men mag ook niet vloeken... Aangezien er geen opvolgingsbeleid is wat betreft sancties voor het weigeren van deze dienst doen banken wat ze willen hiermee.

mava105

#11 , 16 nov 2011 11:06

Wat ik niet begrijp is dat de huurder zijn bank die waarborg niet wil regelen, volgens onderstaande link naar een artikel op belgium.be kan de bank dit niet weigeren !? of zie ik dit verkeerd? zijn bank is Dexia.
Mogelijks heeft uw huurder en slecht bankparcours en staat zijn rekening doorlopend in het rood!

huurder45

#12 , 16 nov 2011 11:54

Met mij zou je dit niet voor hebben hoor! Maar ja,ij werk voorlopig niet dus word ik verstoten :(

simonjo
Topic Starter

#13 , 16 nov 2011 12:16

Moet er bij dat verzoekschrift art 1344bis ook een uittreksel uit het bevolkingsregister van de verwerende partij, om aan te tonen dat ze daar wel degelijk wonen?

Wat als er op dat adres niemand ingeschreven staat, krijg je ze dan makkelijker buiten ?

Vandebos

#14 , 16 nov 2011 12:38

Ja, u heeft een bewijs van woonst nodig. Elk niet respecteren van de woninghuurwet maakt uitzetting makkelijker.

Artis

#15 , 19 nov 2011 19:04

Ik heb de huurder gevraagd om de huurwaarborg via zijn bankinstelling (Dexia) te regelen, maar dit werd hem geweigerd volgens hem. Ondertussen weet ik ook dat hij een autolening heeft, wellicht heeft hij hier een aantal keer niet betaald en is dit de reden waarom zijn bank niet mee wil doen.

Idem bij OCMW, daar heeft hij nog een openstaande schuld volgens zijn sociaal assistent.

Zelf heb ik hem nog geen voorstel tot maandelijkse betalingen gedaan, pfff, ik ben geen bank of OCMW !

Ik dacht altijd dat OCMW of bank ofwel een papieren borg of effectief dat bedrag op een geblokkeerde rekening ter beschikking stelde, en dat de huurder dan in maandelijkse afbetalingen aan OCMW of bank dit diende samen te stellen.

De vertrekkende huurder betaald haar opzegvergoeding ook al af in 12 keer, komaan zeg.

Volgende keer zal ik rigoureus zijn, geen waarborg is geen sleutel. Maar nu eerst dit oplossen.
Bank is idd in principe verplicht HWB te geven, maar dat is in de praktijk een dode letter, wordt zelden of nooit toegepast (en al helemaal niet als je niet aan het werk bent).

Terug naar “Huren”