verhuurder vraagt 25eu meer plus 75eu

Fore

Re: verhuurder vraagt 25eu meer plus 75eu

#31 , 02 nov 2011 18:07

De verhuurder moet de indexatie SCHRIFTELIJK laten weten. Een aangetekende zending moet ook SCHRIFTELIJK en niet via mail.
Indien dit nog niet "schriftelijk" gebeurd, vraagt u dit met de juiste niet afgeronde getallen.
Wat is het verschil met een mail te sturen, of deze mail af te drukken en via de post te doen? Want er is er geen.
Je kunt aangetekend schrijven via mail, De Post bied deze service aan
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#32 , 02 nov 2011 18:12

email=schriftelijk

Wetgeving communicatiemedia 2003. Zoek het maar op.

@fore: mail via de post is één van de mogelijkheden, er zijn er ook andere.

Bemabbodd
Topic Starter

#33 , 02 nov 2011 18:25

alors heeft Luminus mij goed beetgenomen stopzetting energiecontract moest aangetekend.
dank u voor de tips nu kan ik ze terechtwijzen op eerder gestuurde mails ivm met hogergenoemd

Reclame

Fore

#34 , 02 nov 2011 18:34

dat is anders.
dat dit via AS moest, stond wss in het contract en dan moet de opzeg dus dan ook gebeuren via een AS

AS=/= schriftelijk
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#35 , 02 nov 2011 18:57

of mail met hieraan gekoppeld een erkend identiteitscertificaat. (bv het certificaat gekoppeld aan uw elektronische identiteitskaart)

Bemabbodd
Topic Starter

#36 , 02 nov 2011 20:58

Huuropzeg en stopzetting energieleverancier is per aangetekend schrijven en mails gekoppeld met erkend
identiteitscertificaat.
Bij mij staat juist op mijn IK naam rijksregisternummer en IK nummer en dat is alles zoals bij elke Belg zeker.

roharro

#37 , 02 nov 2011 21:16

Huuropzeg en stopzetting energieleverancier is per aangetekend schrijven en mails gekoppeld met erkend
identiteitscertificaat.
Bij mij staat juist op mijn IK naam rijksregisternummer en IK nummer en dat is alles zoals bij elke Belg zeker.
Staat meer op. Namelijk op de chip. Certificaat wordt gekoppeld aan de electronische id kaart alvorens u ze kan gebruiken voor beveiligde transacties.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bemabbodd
Topic Starter

#38 , 02 nov 2011 21:53

als je via de chip wil kontrole doen dan heb je kaartlezer nodig en bekom je alleen u adres en wat zou er
meer opstaan misschien weldra u SIS gegevens en dat is alles en als je A zegt moet je ook B zeggen

roharro

#39 , 02 nov 2011 22:09

als je via de chip wil kontrole doen dan heb je kaartlezer nodig en bekom je alleen u adres en wat zou er
meer opstaan misschien weldra u SIS gegevens en dat is alles en als je A zegt moet je ook B zeggen
Klopt wat u zegt. Dat certificaat staat ook niet op die chip maar wordt via internet wel gelinkt aan iw electronische id kaart.

Vandebos

#40 , 02 nov 2011 23:26

Excuseer... Op de chip staan 2 digitale certificaten, de ene is een authenticatie certificaat voor wanneer je officiele authenticatie tov de overheid nodig hebt (denk maar aan het invullen van je electronische belastingsaanslag) dat certificaat kan en zal door middel van een paswoord en thumbprint verificatie online gechecked worden. Het tweede certificaat op je identiteitskaart is een digitaal identiteitscertificaat dat je kan gebruiken voor oa het digitaal ondertekenen van je mail.

Beide certificaten werken volgens het public/private key principe en zijn beveiligd met een degelijke aes encryptie.

Vandebos

#41 , 02 nov 2011 23:29

Als u via de kaartlezer de chip uitleest dient u eens onder de tab certificaten te gaan kijken..

Als ik voor mijn werk uw ik op ons systeem uitlees is hier uw gehele sociale zekerheids dossier aan gekoppeld, van de eerste tot laatste werkgever, eerste tot laatste ziekendag, elke loonbrief die u ooit ontvangen heeft, elke dag die u ooit gestempeld heeft, uw gehele familie stamboom, uw pensioendossier enz enz.

In ziekenhuizen zal uw geheel elektronische medisch dossier beschikbaar zijn, bij de politie al uw pekelzonden...

Welkom in de 21ste eeuw.

Bemabbodd
Topic Starter

#42 , 03 nov 2011 15:18

Vandebos, mijn huurcontract is getekend 24/03/2008 en heb toen 375eu betaald was huur van de eerste maand april. Huurcontract is in voege gegaan op 01/04/2008. Nu 4 jaar nadien en na het plaatsen van een nieuwe gasbrander vraagt de verhuurder 25eu huuropslag. Volgens de huurcalculator van de FOD Economie heb ik mijn nieuwe huur kunnen berekenen. Dit is 398,04eu index 115.39 ipv van 400eu zoals hij vraagt. Aangezien u mij liet weten dat de nieuwe huurprijs geldig is vanaf 4/2011 heeft de verhuurder het recht op 3 maand met terugwerkende kracht; hetgeen neerkomt op 63,60eu en niet 75eu juist. Kan u mij zeggen waar ik dit kan nachecken.
Met dank

bosprocureur

#43 , 03 nov 2011 18:18

Vandebos, mijn huurcontract is getekend 24/03/2008 en heb toen 375eu betaald was huur van de eerste maand april. Huurcontract is in voege gegaan op 01/04/2008. Nu 4 jaar nadien en na het plaatsen van een nieuwe gasbrander vraagt de verhuurder 25eu huuropslag. Volgens de huurcalculator van de FOD Economie heb ik mijn nieuwe huur kunnen berekenen. Dit is 398,04eu index 115.39 ipv van 400eu zoals hij vraagt. Aangezien u mij liet weten dat de nieuwe huurprijs geldig is vanaf 4/2011 heeft de verhuurder het recht op 3 maand met terugwerkende kracht; hetgeen neerkomt op 63,60eu en niet 75eu juist. Kan u mij zeggen waar ik dit kan nachecken.
Met dank
Eerste post : Na bijna 4 jaar vraagt mijn huisbaas zomaar 25eu opslag huishuur plus een éénmalige storting te doen van 3 maal 25eu totaal 75eu.

Als uw huisbaas dat gevraagd heeft net voor 1 november (hij werkt toch niet op Allerheiligen?) heeft hij volgens mij inderdaad geen recht op 75 euro, maar op 23,04 *3 = 69,12 voor de maanden juli, augustus en september, + 23,04 voor de maand oktober 2011. Dus de rekening mag afgesloten worden met een betaling van 92,16€, en een meerbetaling van 23,04 euro per maand tot maart 2012. Op 1 april kijk je dan maar eens hoeveel de intrest dan gedaald is, en stuur je hem de rekening. Als mijn redenering niet klopt, dan hoor ik het graag :twisted:

Veranderd : tot maart 2012 ipv maart 2011
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 03 nov 2011 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#44 , 03 nov 2011 18:42

Op 1 april kijk je dan maar eens hoeveel de intrest dan gedaald is,

intrest?????

Vandebos

#45 , 03 nov 2011 18:49

Met deze gegevens is een correcte berekening te verrichten:
Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (april 2011) = Basishuurprijs (maart 2008) * GI [2004] maart 2011 / GI [2004] februari 2008

Dit geeft in cijfers:
398,04 EUR = 375,00 EUR * 115,39 / 108,71 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf april 2011
Dit komt dus neer op een prijsverhoging van € 23.04/maand.

Het gaat om hoofdelijke bewoning (u bent er gedomicilieerd) dus is artikel 6 woninghuurwet van toepassing die stelt dat de verhoging telkens ingaat op de laatste verjaardag van het huurcontract,
Art. 6. Indexatie.
(Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.) <W 1997-04-13/43, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
maw als de verhuurder in 2011 wenst te indexeren moet hij de indexcijfers van maart 2011 gebruiken.

Maart 2011 is ondertussen een goede acht maand geleden. Dat zelfde art 6 voorziet echter dat de aanpassing slechts kan gebeuren met een terugwerkend kracht van maximaal drie maanden. de maximum achterstallen die de verhuurder in uw specifiek geval kan vragen bedragen dus €69.12.

Hopelijk helpt dit u verder?

Terug naar “Huren”