Aanrijding fiets, fietser reed tegen de richting

Braafmens
Topic Starter

Aanrijding fiets, fietser reed tegen de richting

#1 , 26 okt 2011 20:14

Heren,

Klein vraagske... Heb juist iets voorgehad, en ben er niet 100% gerust in. Zeker niet na een paar uitspraken van mijn echtegnote.

De straat waarin het gebeurd is is enkelrichting, zo ver ik weet ook voor de fietsers. De straat waar ik van uit kwam gaf uit op die straat, met uiteraard voorrang van rechts. Ik stond aan te schuiven om in te voegen. De auto rechts van me hield in, dus wou ik de straat op rijden. Op dat moment was er echter een fietser links van me opgedoken (tegen de richting in aan het rijden, en zonder licht), die ik niet had gezien. Het gevolg kan zich raden, ik zag ze toen ik optrok, maar te laat. En uiteraard raakte ik haar. Heel lichtjes maar, ik heb geen schade aan de wagen gezien, de fiets weet ik niet...

Ik ben uitgestapt, heb verschillende malen gevraagd of het wel ging, ze zei "it's OK". Ik ben van nature nogal timide en gezien ze omringd werd door een aantal nogal drukdoende mensen, ben ik dan maar verbouwereerd verder gereden. Niemand hield me tegen, mijn vrouw die buschauffeur is en die bij me zat zei ook niets.

Nu komen de twijfels natuurlijk. Had ik ze toch halvelings moeten verplichten een aanrijdingsformulier in te vullen? Had ik überhaupt iets kunnen doen? Kan ze nu nog zomaar gaan spreken van vluchtmisdrijf? Ben ik wel in fout? Ze reed tenslotte tegen de richting in, en zonder verlichting.

Kan zij alsnog iets doen? Er zijn getuigen genoeg die haar hebben horen zeggen dat het OK was, en ik was lichtelijk de kluts kwijt (beginnend chauffeur en zo) Heb ik iets verkeerds gedaan? Wat zijn de mogelijke gevolgen?

En nog een vraag die een beetje apart staat. Mijn echtegnote beweert dat zij geen getuige is gezien ze met me getrouwd is, en dat daarom haar getuigenis niet aanvaard kan worden. Klopt dit wel? Mij klinkt het een beetje bevreemdend in de oren, maar jah...

Nogal wat vragen in 1x, ik weet het...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2011 20:20

Heb je naam en adres van die getuigen? Wat als die fietser morgen een aangifte doet bij de politie.
Natuurlijk was ze in fout en reeds ze zonder licht, maar hoe ga je dat bewijzen zonder getuigen.

Braafmens
Topic Starter

#3 , 26 okt 2011 20:22

Heb je naam en adres van die getuigen? Wat als die fietser morgen een aangifte doet bij de politie.
Natuurlijk was ze in fout en reeds ze zonder licht, maar hoe ga je dat bewijzen zonder getuigen.
Die mogelijkheid heb 'k dus schrik voor... Nu, de situatie zelf spreekt voor zich. Waar ze aangereden werd is het duidelijk dat ze tegen de richting reed in een straat waar ze (denk ik) niet in die richting mocht rijden. Als ze mijn nr. plaat niet meer weet kan ze ook niks doen natuurlijk.

Neen, waren gewoon tooggangers... Op dat moment niet aan gedacht. Ik kan er 1 of 2 nog wel voor de geest halen, maar voor de rest... Mss best straks of morgen rond hetzelfde tijdstip eens langs dat café gaan.
Laatst gewijzigd door Braafmens op 26 okt 2011 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

sniper

#4 , 26 okt 2011 20:23

gezien ze gezegd heeft dat het ok was, mocht je volgens mij doorrijden
laat daar nu bij die mensen iemand staan die haar zegt dat ze geld kan krijgen door je te beschuldigen van vluchtmisdrijf, dan is de kous nog niet af
gezien ze zei "it's OK", veronderstel ik dat het een buitenlandse is, en dan kan je geluk hebben dat het een eerlijk persoon is

voor het vervolg is het beter om telkens je een aanrijding hebt met een zwakke weggebruiker de politie te laten komen om de vaststellingen te doen
die zullen dan een PV opmaken met de omstandigheden, en in dit geval is de kans groot dat je er nooit nog iets van hoort
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Braafmens
Topic Starter

#5 , 26 okt 2011 20:26

Dank je sniper. Ik had idd beter de politie laten afkomen, maar jah... het was er veel te druk naar mijn smaak. Ik blokkeerde dan ook nog eens alle auto's die achter mij stonden.

Ik wou er gewoon weg... Nadeel van timide te zijn zeker?

sniper

#6 , 26 okt 2011 20:28

je kan alsnog de politie op de hoogte brengen
je zegt dat ze wel gezegd heeft dat alles ok was, maar dat je er niet gerust in bent

Braafmens
Topic Starter

#7 , 26 okt 2011 20:30

Is dat niet slapende honden wakker maken?

Ik weet niet wie die persoon was, of wat dan ook...

sniper

#8 , 26 okt 2011 20:48

ze gaan zelf niet aktief naar die vrouw zoeken, maar mocht ze reeds de politie verwittigd hebben kan je het mss nog rechttrekken voor ze je vinden

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 okt 2011 21:47

Klopt een simpele melding zowel aan politie als makelaar kan al helpen.

Terug naar “Verkeersongevallen”