Geen kaartje in stemcomputer dan ook geen teruggaven van uw IK en van het afgestempeld document 'kiesbrief'.... dan wacht u nog een volgende (stem)ronde op de correctionele rechtbank. Maar daar wordt over u gestemd.
Ik versta niet goed waarom mensen datgene wat enkele van onze meest belangrijke verworvenheden is ... recht op vrijheid en vrije meningsuiting en dat is een (ver)kiezing in grote mate aan zich voorbij laten gaan. En ja, ik weet het de partijen en andere organisaties hebben veel macht.... maar door mee te doen kan je wel wat veranderen. Niet altijd wat we wensen maar toch met kleine stapjes. Of is het terug naar het feodaal systeem?
PS als er nog maar vier mensen gaan stemmen in ons land 2 tegen 1 met een onthouding wie heeft dan gewonnen????
hola... w8 ff: IK ga weldegelijk stemmen, net om de redenen die u hier aanhaalt. Maar ik begrijp dat sommige mensen het beu zijn geworden om ofwel genegeerd te worden ofwel achter een schutskring gezet.
Ik krijg mijn IK terug als ik het kaartje buiten in de stembus heb gestopt ter hoogte van de voorzitter van het stembureau. Niemand weet dan of ik in het stemhokje effektief het kaartje in de computer heb gestopt en effektief een stem heb uitgebracht, dan wel op blanco heb gedrukt. Dat is mijn punt maar steeds.
Bij de papieren "blanco" stem heeft men ook geen stem uitgebracht: men ging binnen, maakt rechtsomkeer en stopt het papier in de verzegelde stembus.
er bestaat volgens mij dus opkomstplicht, maar geen plicht om te stemmen. Vermits de stemming geheim is kan ik erin komen dat men het even in scène moet zetten en het stemhok binnenstappen om nadien terug buiten te komen. Meer niet.
Vroeger kon men op papier wel ongeldig stemmen: een dikke streep door de lijsten trekken, of er een vuil woord op schrijven. Dat kan men nu niet meer.