Stemrecht - kiesplicht

Mariette

Re: Stemrecht - kiesplicht

#16 , 18 okt 2011 11:42

En wie gaat controleren of ik mijn kaartje in het stemapparaat heb gestoken? Me dunkt is het kaartje toch anoniem (laten we hopen).

Is er een geheim computerprogramma dat controleert of ik het kaartje in het apparaat heb gestopt?

Dus even het stemhok binnen, en terug buitenkomen is dan toch voldoende? Het enige waar mijn naam van belang is, is om te zien of ik er wàs, niet of ik gestemd heb (eenvoudige bij papieren stemming: binnengaan en buitenkomen met stembrief is hetzelfde als blanco stemmen).

Mariette

#17 , 18 okt 2011 11:45

voor elektronische kiezers is er nog bijkomend: de Wet van 11 april 1994 tot organisatie van de geautomatiseerde stemming
De "organizatie" van de stemming heeft toch niks te maken met de verplichting om het kaartje in de stemcomputer te steken of niet. Dit heb ik nog nergens gelezen.

jojan

#18 , 18 okt 2011 12:03

Volgens de wet MOET u stemmen (ook al is dat ongeldig of blanco) - om elektronisch te kunnen stemmen moet u de stemkaart in de stemcomputer steken, daaruit volgt dat u volgens de wet de kaart in de computer stoppen.

Reclame

Mariette

#19 , 18 okt 2011 12:11

Volgens de wet MOET u stemmen (ook al is dat ongeldig of blanco) - om elektronisch te kunnen stemmen moet u de stemkaart in de stemcomputer steken, daaruit volgt dat u volgens de wet de kaart in de computer stoppen.
Maar dat is toch gewoon niet te controleren!

De vroegere "blanco" stem staat toch ook gelijk aan niet-stemmen.
en wie controleert of IK (ID) mijn kaart nu al of niet in dat apparaatje heb gestopt? Gaat er dan bovenaan het stemhokje een lichtje branden of zo? Gaan ze mijn ID missen bij de telling? (tiens tiens, mariette is hier geweest, maar we vinden haar niet terug bij de stemmen.... :shock: )

Ik ga binnen in het hokje, blijf even staan om U te plezieren, kom terug buiten uit het hokje en stop het gekregen kaartje in de doos.
en hoe gaat gij me nu vervolgen en waarvoor?

jojan

#20 , 18 okt 2011 12:38

Mij plezier je er niet mee hoor, ik ga zelf zelden stemmen. Ik geef alleen mee wat er in de desbetreffende wetgeving staat.

jojan

#21 , 18 okt 2011 12:58

Er is ook nog art 62 van de grondwet: De stemming is verplicht en geheim.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 okt 2011 14:33

Geen kaartje in stemcomputer dan ook geen teruggaven van uw IK en van het afgestempeld document 'kiesbrief'.... dan wacht u nog een volgende (stem)ronde op de correctionele rechtbank. Maar daar wordt over u gestemd.
Ik versta niet goed waarom mensen datgene wat enkele van onze meest belangrijke verworvenheden is ... recht op vrijheid en vrije meningsuiting en dat is een (ver)kiezing in grote mate aan zich voorbij laten gaan. En ja, ik weet het de partijen en andere organisaties hebben veel macht.... maar door mee te doen kan je wel wat veranderen. Niet altijd wat we wensen maar toch met kleine stapjes. Of is het terug naar het feodaal systeem?
PS als er nog maar vier mensen gaan stemmen in ons land 2 tegen 1 met een onthouding wie heeft dan gewonnen????

Gebruiker21

#23 , 18 okt 2011 14:42

Worden mensen die niet gaan stemmen effectief nog vervolgd? Ik dacht dat je daar wel mee weg kwam? (Nog niet dat ik het zelf geprobeerd heb, ik geef te graag mijn stem ;-).

Ik denk dat veel mensen de indruk hebben dat hun individuele stem toch geen invloed heeft op het resultaat en dat er toch niets veranderd. Met hoe de regeringsonderhandelingen nu gelopen zijn, kan deze indruk enkel maar vergroten: de grootste Vlaamse partij is aan de kant gezet. Dit is echt geen democratie. Zelfs al was de grootste partij Vlaams Belang geweest, dan nog had deze mee moeten onderhandelen. Ik ben echt niet te vinden voor het (extreem) rechtse gedachtengoed, maar een meerderheid negeren is alles behalve democratisch. Het enige dat dit een beetje verantwoord is het feit dat alle anderen samen meer stemmen hadden dan de NVA, en dat dat dus eigenlijk "de meerderheid" is, maar dan wel een "kunstmatige" meerderheid.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#24 , 18 okt 2011 14:54

Alle andere samen de helft + 1 IS of ZIJN de meerderheid en dat is nu eenmaal ons parlementair democratisch systeem.

Mariette

#25 , 18 okt 2011 15:34

Geen kaartje in stemcomputer dan ook geen teruggaven van uw IK en van het afgestempeld document 'kiesbrief'.... dan wacht u nog een volgende (stem)ronde op de correctionele rechtbank. Maar daar wordt over u gestemd.
Ik versta niet goed waarom mensen datgene wat enkele van onze meest belangrijke verworvenheden is ... recht op vrijheid en vrije meningsuiting en dat is een (ver)kiezing in grote mate aan zich voorbij laten gaan. En ja, ik weet het de partijen en andere organisaties hebben veel macht.... maar door mee te doen kan je wel wat veranderen. Niet altijd wat we wensen maar toch met kleine stapjes. Of is het terug naar het feodaal systeem?
PS als er nog maar vier mensen gaan stemmen in ons land 2 tegen 1 met een onthouding wie heeft dan gewonnen????
hola... w8 ff: IK ga weldegelijk stemmen, net om de redenen die u hier aanhaalt. Maar ik begrijp dat sommige mensen het beu zijn geworden om ofwel genegeerd te worden ofwel achter een schutskring gezet.

Ik krijg mijn IK terug als ik het kaartje buiten in de stembus heb gestopt ter hoogte van de voorzitter van het stembureau. Niemand weet dan of ik in het stemhokje effektief het kaartje in de computer heb gestopt en effektief een stem heb uitgebracht, dan wel op blanco heb gedrukt. Dat is mijn punt maar steeds.
Bij de papieren "blanco" stem heeft men ook geen stem uitgebracht: men ging binnen, maakt rechtsomkeer en stopt het papier in de verzegelde stembus.

er bestaat volgens mij dus opkomstplicht, maar geen plicht om te stemmen. Vermits de stemming geheim is kan ik erin komen dat men het even in scène moet zetten en het stemhok binnenstappen om nadien terug buiten te komen. Meer niet.

Vroeger kon men op papier wel ongeldig stemmen: een dikke streep door de lijsten trekken, of er een vuil woord op schrijven. Dat kan men nu niet meer.

jojan

#26 , 18 okt 2011 15:47

Met elektronisch stemmen kan u ook ongeldigd stemmen. U moet dan uw kaartje beschadigen of er iets opschrijven, dan krijgt u een 2e kans daar doet u hetzelfde mee en daarna zijn uw stemkansen op en wordt uw stem als ongeldig geregistreerd. En wat volgens u of mij bestaat doet niets terzake, het gaat erom wat in de wetteksten staat.

In een vorige post haalde ik al aan dat wettelijk gezien er een stemplicht is, maar omdat de stemming tevens geheim is en dus niemand kan en mag controleren is er praktisch gezien een opkomstplicht, en die opkomstplicht vereist dat u het hokje in gaat en doet alsof u stemt. Of mensen al dan niet wel of niet opkomen en al dan niet stemmen is vind ik maar dat heeft geen enkele juridische grond hun eigen zaak. Voor elke mening valt vast wel wat te zeggen. Ik ben het nog al eens met die van Charles Bukowski: in een democratie moet je eerst gaan stemmen en dan doen wat ze je zeggen, in een dictatuur moet je je tijd niet verdoen met te gaan stemmen.

Franciscus

#27 , 18 okt 2011 15:52

Dictatuur ..... maar dan eindigen de vrijheden dan ook niet alleen bij niet gaan stemmen.
Dan bestond deze site al lang niet meer.
Nog beter was er ook geen internet geweest.

JPV
Juridisch actief: Ja

#28 , 18 okt 2011 20:58

Worden mensen die niet gaan stemmen effectief nog vervolgd? Ik dacht dat je daar wel mee weg kwam? (Nog niet dat ik het zelf geprobeerd heb, ik geef te graag mijn stem ;-).

Ik denk dat veel mensen de indruk hebben dat hun individuele stem toch geen invloed heeft op het resultaat en dat er toch niets veranderd. Met hoe de regeringsonderhandelingen nu gelopen zijn, kan deze indruk enkel maar vergroten: de grootste Vlaamse partij is aan de kant gezet. Dit is echt geen democratie. Zelfs al was de grootste partij Vlaams Belang geweest, dan nog had deze mee moeten onderhandelen. Ik ben echt niet te vinden voor het (extreem) rechtse gedachtengoed, maar een meerderheid negeren is alles behalve democratisch. Het enige dat dit een beetje verantwoord is het feit dat alle anderen samen meer stemmen hadden dan de NVA, en dat dat dus eigenlijk "de meerderheid" is, maar dan wel een "kunstmatige" meerderheid.
N-VA heeft mee onderhandeld, daar is niks van gekomen (aan wie dat ligt doet er niet echt toe) en dan heeft men het zonder N-VA geprobeerd. leg me eens uit waarom "de grootste partij zijn" enige waarde zou hebben om mee te mogen regeren (wat je wss bedoelt).

Stel je voor dat je de volgende situatie had (100 zetels):
30 zetels voor N-VA
15 zetels voor Ecolo
15 zetels voor Groen
15 zetels voor SP.A
15 zetels voor PS
10 zetels voor CdH

Dan lijkt me een links-groene coalitie véél logischer dan een N-VA SP.A-PS-coalitie.

sniper

#29 , 18 okt 2011 21:24

Ik versta niet goed waarom mensen datgene wat enkele van onze meest belangrijke verworvenheden is ... recht op vrijheid en vrije meningsuiting en dat is een (ver)kiezing in grote mate aan zich voorbij laten gaan.
ik versta je ergernis, maar
de laatste verkiezingen die we hier in belgie gehad hebben laten aan resultaat ook te wensen over
ik sta achter geen enkel van de verkiezingsprogramma's van de huidige partijen, maar de laatste paar keer wordt een democratisch verkozen partij stelselmatig dmv een cordon sanitaire buiten spel gezet
is het zo democratisch om een van de grootste partijen buiten spel te zetten?
ik weet het niet
nu, gelukkig zullen die de volgende verkiezingen minder stemmen halen door de NVA, maar nu zal men dan de NVA proberen buiten spel te zetten
democratisch is anders

je mag het stellen zoals je wilt, maar in de democratische dictatuur waarin we leven, mag je enkel de dictator kiezen
en vrij dat we zijn
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JPV
Juridisch actief: Ja

#30 , 18 okt 2011 22:22

sniper, kan je even op m'n post hierboven reageren?

Terug naar “Praat café”