Hallo iedereen,
Ik heb de volgende situatie reeds eerder uitgelegd, maar er komt sinds vandaag nog een staartje aan…
In augustus is mijn vader overleden. Hij huurde jaren een appartement, echter zonder contract, enkel in mondeling akkoord. Plots, na zijn dood, kregen wij te horen dat wij twee maand achterstallige huur moesten betalen + de huur voor september. Hier kunnen we blijkbaar niet onderuit: van zodra de betaling van maandelijkse huur kan aangetoond worden door middel van bvb. bankafschriften, kan ook een mondeling akkoord hardgemaakt worden en zijn wij dus bijgevolg genoodzaakt de (achterstallige) huur alsnog te betalen.
Geen probleem, het is nu zo en daar gaan we dan ook niet moeilijk over doen. We hebben de sleutels begin september aan de huisbaas afgegeven en hebben sinds dien zelf dus geen toegang meer tot het appartement, dat volledig leeg staat en in principe verhuurd kan worden.
Toch kregen we vandaag een brief dat we ook huur voor oktober moeten betalen! In hoeverre en hoelang kunnen ze nog geld van ons eisen, gezien het feit dat wij sedert begin september geen toegang meer hebben tot het appartement en de verhuurder ook geen moeite neemt dit te huur te zetten? Het contract – waarvan wij dus dachten dat het er niet was omdat er geen geregistreerde papieren versie was – werd dus ook niet door ons opgezegd en jammer genoeg heeft mijn moeder bij afgifte van de sleutels aan de verhuurder begin september geen ontvangstbewijs laten onderteken.
Alvast bedankt.