huurcontract huur opzeggen

Auroratje
Topic Starter

huurcontract huur opzeggen

#1 , 08 okt 2011 01:29

Beste forumleden,

Ik ben niet echt bekend in het opzeggen van huren en vraag me af of ik volgende dingen goed heb gedaan en of ik alles wel doorheb ivm opzeggen van de huur.

Ik heb een 3-6-9 contract en huur vanaf sinds 1 mei 2011. Wij willen verhuizen omdat er negativiteit in het huis hangt. Ik slaap er heel slecht, gehorig, somberheid, enz.

Nu staat er in mijn contract een opzeg van 3 maanden bij het opzeggen binnen een jaar. Nu heb ik in mijn opzegbrief aangegeven per 1 februari 2012 op te zeggen met start van 1 november 2011, dus plus 3 maanden = 1 februari 2012. Ik heb volgende brief gemaakt:

Opzegging huur

Geachte Mevrouw xxx

Bij deze wil ik u meedelen dat ik de huurovereenkomst die ik met u heb gesloten aangaande de woonruimte op het adres xxx te xxx, opzeg per 1 FEBRUARI 2012.

In het contract staat een opzegtermijn van 3 maanden bij een contractbreuk binnen het jaar van een 3-6-9 contract. Deze opzeg gaat in vanaf de eerstvolgende maand, 1 NOVEMBER 2011 en eidigd 3 maanden later op 1 FEBRUARI 2012.

Graag wil ik dan ook een afspraak maken voor de plaatsbeschrijving en inlevering van de sleutels tegen eind januari. U kunt me contacteren op het volgende nummer: xxx.

Ik verzoek u dan na de goedgekeurde plaatsbeschrijving en inlevering van de sleutels de waarborgsom van € 1010 die ik bij aanvang van de huurovereenkomst heb betaald ook vrij te geven.

Graag ontvang ik via schrijven een antwoord en goedkeuring van mijn opzegbrief.

Met vriendelijke groeten,

xxx

Ook ben ik een beetje boos op de verhuurder want ik zit momenteel met een kapotte boiler, dus geen warm water meer. Ik ben verzekerd en heb de verzekering ingeschakeld. Er is iemand langs geweest maar er zijn vervangstukken nodig en die worden niet door de verzekering gedekt. Nu weet ik dat mijn huurbaas verantwoordelijk is voor de boiler. Dus heb ik haar gebeld maar ze zou een eigen loodgieter sturen en mij laten bellen door die loodgieter. Ik heb gisteren gebeld maar zou vandaag gebeld worden door deze loodgieter, is niet gebeurd. Ondertussen zit ik al 1.5 week zonder warm water en zonder verwarming. Ook vertrekt de huurbaas op vakantie vandaag, dit zonder mij te verwittigen. Als ik niet had gebeld over die boiler gisteren dan wist ik niks over haar vakantie. Dan zou ik dus nu nog steeds lange periode zonder warm water zitten, en ik weet dus ook niet of ze die loodgieter gebeld heeft voor mij. Ik vind dat als je op vakantie gaat dat een huurder dit moet weten voor noodgevallen. Nu, ik weet dus niet of die loodgieter van iets afweet, straks zit ik zonder warm water voor een paar weken, want als ze op vakantie gaat is dit voor een paar weken denk ik ivm haar vriend die in Senegal woont.

Heb ik mijn opzegbrief goed verwoord en krijg ik mijn waarborg terug als alles in goeie staat is bij sleutelinlevering?

groetjes, xxx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Huurder88

#2 , 08 okt 2011 10:51

Huurcontract eindigend in:

Eerste jaar = 3 maanden schadevergoeding
Tweede jaar = 2 maanden schadevergoeding
Derder jaar = 1 maand schadevergoeding

Deze schadevergoeding telt veelal voor de gemaakte kosten van de verhuurder n.a.v. uw eerder vertrek dan gepland. Wat de huurwaarborg betreft hoop ik voor je dat je een regeling kunt treffen, want dit is vaak een struikelblok. De verhuurder kan ook steeds de schadevergoeding van u eisen, ondanks het vinden van een nieuwe huurder.

Wat de toestand van de woning betreft; het is mij niet duidelijk in hoeverre de woning ook in materiële vorm enkele minpunten zou hebben. Indien het echt om vocht, schimmel, defecten, veiligheidsrisico's en dergelijke gaat of andere toestanden die "normaal" wonen onmogelijk maken, kan je steeds aan je stad of gemeente (dienst huisvesting) een woningonderzoek aanvragen. Indien er genoeg minpunten op papier kunnen gezet worden door hen, bestaat de kans dat het lopende huurcontract nietig wordt bevonden en dat beide partijen in hun oorspronkelijke staat gesteld moeten worden. Met andere woorden, jij zou in dat geval al je huurgelden en dergelijke + een eventuele schadevergoeding moeten terugkrijgen. Let wel op, dit wordt uiteraard niet zomaar gedaan. Persoonlijke minpuntjes (de kleur van de muren, de ramen, de vloer,...) aan het pand tellen natuurlijk niet. Het gaat wel degelijk om infrastructurele zaken en problemen die het bewonen bemoeilijken, onmogelijk of gevaarlijk maken.

Meer info: http://www.bouwenenwonen.be/home/concre ... ie_u_huurt" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#3 , 08 okt 2011 11:09

De opzeg eindigt op 31 januari 2012. De verhuurder kan u effectief drie maand wederverhuringsvergoeding aanrekenen aangezien u het pand tijdens het eerste jaar verlaat. Hou daar rekening mee.

Reclame

Auroratje
Topic Starter

#4 , 08 okt 2011 16:55

Wat bedoelen jullie met 3 maand wederverhuringsvergoeding? Dat ik na mijn opzeg van eind januari nog eens 3 maanden moet betalen? Nou dat gaat niet lukken want ik kan niet zomaar 3 maanden huur ophoesten extra.

Is het ook mogelijk om de huur op te zeggen tegen eind november en mijn waarborg vrij te geven? Wij hebben het huis beter afgewerkt dan dat het achtergelaten werd, dus schade is er niet aan de woning.

Wat kan ik ondertussen doen nu ik geen warm water of verwarming heb door die kapotte boiler? Het is een oude boiler. Ik weet niet wanneer die verhuurder terug van vakantie is en kan ik mss in de opzeg aangeven per direct op te geven ivm een woning die ik huur die niet in orde is met de boiler. Die verhuurder is nu onbereikbaar. Ik zit nu al 2 weken zonder warm water en het begint aardig koud te worden in huis. Ik zou maar met een babytje zitten op dit moment dan zou het helemaal erg zijn.

Fore

#5 , 08 okt 2011 17:01

Bij 3-6-9 is de huurder verplicht 3 maanden opzeg te geven en 3 maand schadevergoeding te betalen indien dit gebeurd in het eerste jaar.
Voor alle info over de huurwet:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... qb-qUplCBA" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de periode dat u geen warm water had, is er genotsderving en kan u met in samenspraak met de verhuurder een deel van de huur laten vallen voor deze periode.
Weigert de huurder, zal dit via vredegerecht moeten ( en kans dat dit niet toegekend wordt)
Laatst gewijzigd door Fore op 08 okt 2011 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 okt 2011 17:57

Of dat zal lukken doet er weinig toe. U hebt een contract getekend. Als de verhuurder naar de vrederechter stapt zal hij die zaak op zijn sokken winnen gezien het gewoon de uitvoering is van een contractuele en WETTIGE verbintenis.
lees eens
http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... urwet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bouwenenwonen.be/uploads/b29 ... t10428.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Fore

#7 , 08 okt 2011 18:00

@ Franciscus:
"http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf"
Deze link doet het niet meer, maar de link die ik gegeven heb, is hetzelfde bestand
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#8 , 08 okt 2011 19:37

Eveneens beschikbaar in nuttige documenten.

Auroratje
Topic Starter

#9 , 09 okt 2011 12:09

Ik heb ondertussen de opzegbrief zo aangepast dat ik mijn 3 maand huur opzeg dus tegen eind januari. Ook heb ik erbij gezet dat ik 3 maand wederhuurvergoeding zal betalen (dus schadevergoeding van 3 maand).

Als ik die 3 maanden wederverhuurvergoeding niet kan betalen, mag ik dan ook mijn borg vrijgeven? Er is geen schade aan de woning, alles is opgeknapt en in betere staat dan toen ik erin kwam. Dan ben ik toch met alles in orde dan?

groetjes, Auroratje

Vandebos

#10 , 09 okt 2011 12:18

Dat mag. Indien de waarborg drie maand bedraagt, indien deze slechts 2 maand huur is zal u nog een maand moeten bijbetalen.

Terug naar “Huren”