Hallo,
Voor zijn overlijden heeft ons vader een (9-jarig overbreekbaar) huurcontract afgesloten met onze stiefmoeder (bij notariële akte) voor een pand waarvan wij naakte eigenaar waren waarvan hij vruchtgebruik had. De huur voor deze periode was 200€/ma en was “zogezegd” in één keer betaald door stiefmoeder aan ons vader.
Na het overlijden van ons vader zijn mijn broer en ik in een dading overeengekomen met onze stiefmoeder (die niet getrouwd was met ons vader) dat zij voortaan “extra” 200€ huur+125€kosten provisie per maand zou betalen.
Recentelijk hebben wij het pand verkocht. Vier maanden voor de verkoop is onze stiefmoeder echter gestopt met het betalen van de 200€ extra huur. De eindafrekening van de kosten heeft ze wel betaald. Ze is ons nu nog 4x200€ huur verschuldigd. Solvabiliteit kan geen probleem zijn met een pensioen van >1500€/ma.
Na 1 gewone brief en 3 aangetekende brieven ben ik ervan overtuigd dat ze denkt: “voor 800€ kunnen ze me toch geen proces aandoen”.
Normaal gezien is deze notariële akte van deze dading een uitvoerbare titel vermits de huurbetaling onvoorwaardelijk is opgenomen. Ik kan dus bij de notaris een grosse (officiële copie) vragen van deze akte en naar een deurwaarder stappen. Zover de theorie van de rechtstaat.
De praktijk:
1) Deurwaarder 1 weigert particulieren en wenst enkel rechtstreeks met een advocaat te handelen.
2) Deurwaarder 2 vraagt een voorschot van 700€ (voor in het geval de schuldenaar insolvabel zou zijn).
3) Mijn advocaat vraagt 100€/h maar durft geen engagement aan te gaan.
4) Ik weet nog niet wat de notaris zal durven vragen om een copietje te pakken (6pagina’s)...
Is er van die 800€ nog iets te recupereren?
Kan ons stiefmoeder zich tegen de vordering van een deurwaarder verzetten en ons nog verder op kosten jagen?
Zullen de vorderingskosten waarschijnlijk niet hoger zijn dan 800€ en zit ik dan met het probleem zit om die kosten op hun beurt betaald te krijgen?
Moet ik eerst een proces aanspannen om deurwaarderskosten ook te kunnen recupereren?
Alvast bedankt voor een eerlijk antwoord (hoe pijnlijk ook).