EUkindergeld en alimentatie

Jorre
Topic Starter

EUkindergeld en alimentatie

#1 , 29 mar 2007 18:42

Een vraagje van een Belgische EU-ambtenaar:

Door hun specifieke situatie vallen EU-ambtenaren onder een eigen stelsel van sociale zekerheid. Dat staat dus volledig los van de Belgische Sociale Zekerheid.
De bedragen die worden uitgekeerd aan kinderbijslag en de voorwaarden tot uitkering van kinderbijslag verschillen volledig van de Belgische wet (o.a. bedragen, leeftijd kind, bijslagtrekkende=rechthebbende=werknemer).

Een Belgische rechtbank spreekt de scheiding uit, en beide ouders verkrijgen bilocatie voor hun kinderen. De rechtbank stelt vast dat de vader meer verdient, en past logischerwijze op basis van salarisuittreksels de PCA-methode (Renard) toe, en gelast tevens de vader de kinderbijslag aan de moeder door te storten. (de vader ontvangt dit maandelijks via zijn salaris).

Na een paar jaar stelt de vader vast dat hij almaar meer moet betalen, en ook omdat de moeder heel goed op de hoogte is van de zwakke positie van haar ex-man (op juridisch vlak), is de situatie helemaal niet meer zoals toendertijd vastgesteld bij de rechtbank en profiteert zij maximaal van de situatie.
Ofschoon dit niet is bepaald door de rechtbank betaalt de vader (plichtsbewust in het belang van zijn kind en tegenover derden) ook de helft van de buitengewone uitgaven voor ziekte- en schoolkosten, dikwijls zelfs meer dan dat als de moeder niet wil.

De rechtbank heeft bij de uitspraak in kortgeding en ten gronde geen rekening gehouden met de specifieke situatie van deze categorie van Belgisch onderdanen (omdat de wet het ook niet voorziet, denk ik)

Als men vandaag de berekening doet via de PCA-methode zou de situatie alimentatie volledig omkeren in het nadeel van de moeder: de bedragen in kindergeld en alimentatie zijn vandaag opvallend verschillend dan ten tijde van de uitspraak in echtscheiding (4 jaar geleden?).
Ook hield de rechtbank geen rekening met het feit dat deze persoon geen fiscale aftrek geniet wegens zijn internationaal statuut.

Vraag is nu wat deze persoon kan doen.
- Kan hij om een principi?le herziening vragen van de alimentatie omdat de rechtbank dergelijke details (bedragen en voorwaarden kinderbijslag, fiscaliteit, statuten) over het hoofd heeft gezien?
- Is dit een bevoegdheid voor de Arbeidsrechtbank of valt dit onder IPR?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
belle1970

#2 , 29 mar 2007 21:38

Ik wil toch wel opmerken dat er ook andere uitspraken zijn !
Mijn ex man werkt ook als ambtenaar , verdient meer dan ik , woont in de woning ( voorlopig ...ik ben weg gegaan ) ik bedaal 700 ? huishuur en hij betaald 350 ? lening !!! Dus de minst verdienende ouder krijg het kindergeld .. klopt niet echt altijd

Daarbij persoonlijk vind ik da het kindergeld voor beide partijen zou moeten zijjn. Ieder de helft en ieder voor zijn eigen kledij zorgen . dat zou veel zorgen bespraren

Uitspraak van de vrederechter voor mij .... bilocatie voor de kinderen , dus ieder een week en

1 ) Kindergeld BLIJFT toegewezen aan hem ! ik moet voor alle kosten tussenkomen van school , dokter enz Maar hij moet geen overzicht geven wat hij met dat kindergeld doet !!!
2) Ze blijven bij hem gedomiclieerd wat wil zeggen dat ik fiscaal niks heb ( zoals vele andere mensen bij bilocatie )

Ik blijf het niet verstaan dat niemand zich hiertegen verzet . Persoonlijk kan ik er mij niet bij neerleggen bij deze uitspraak

Een stom voorbeeld , de persoon waar de kinderen gedomiclieerd staan krijgt een aantal kubieke meter water gratis , den ander ouder ( die ten slotte de kinderen evenveel heeft krijgt dit niet !!! en ga zo maar door .

Ik blijf erbij , bij bilocatie zou er voor BEIDE ouders evenveel rechten moeten zijn maar geloof mij dat is er zeker niet .

En ja er zijn ook moeders die dit meemaken ... mss een kleine steun voor de talloze mannen die meoten vechten voor hun rechten ...

Jorre
Topic Starter

#3 , 30 mar 2007 09:49

Belle, Ik kon enkel de vaststellingen weergeven.
Wat ik weet is dat de vader akkoord ging voor de Vrederechter dat het kindergeld bij de moeder zou terechtkomen omdat zij op dat moment weinig inkomsten had. (Zij was ook degene die het gezin (en huis) verliet). Misschien was hij zo naief te denken dat zij misschien nog zou van gedacht veranderen worden en bij hem terug zou komen. Bleek een tijdje later dat hij nog niet weinig bedrogen werd door zijn vrouw.
De echtscheiding werd uitgesproken in haar nadeel, maar zij behield wel het kindergeld en domicilie van hun kind. (dus kwam ze er nog heel goed vanaf, want zeg nu zelf, wat is het nadeel: ze heeft wat ze wilde).

Wat jouw betoog tegen de bilocatie betreft:
Het is inderdaad onrechtvaardig voor die mensen dat zij niet van die voordelen kunnen genieten. Dat komt omdat al die materies gescheiden federale of gewestelijke bevoegdheden zijn die nog wettelijk moeten worden vastgelegd. Dat komt ooit misschien nog wel, maar tegen dan zijn onze kinderen wellicht al volwassen en is het voor ons niet langer nodig.

Maar nu graag terug naar het onderwerp van mijn topic.
Vraag is nu wat deze persoon kan doen.
- Kan hij om een principi?le herziening vragen van de alimentatie omdat de rechtbank dergelijke details (bedragen en voorwaarden kinderbijslag, fiscaliteit, statuten) over het hoofd heeft gezien?
- Is dit een bevoegdheid voor de Arbeidsrechtbank of valt dit onder IPR?

Reclame

j.demoor

#4 , 31 mar 2007 20:38

?Art.28.Iedere beslissing gaat in kracht van gewijsde zodra zij niet meer voor verzet of hoger beroep vatbaar is...?(Gerechtelijk Wetboek).

Het vonnis is thans ongetwijfeld reeds in kracht van gewijsde gegaan,door betekening of door kennisgeving bij gerechtsbrief.Hij kan dus niet om een principi?le herziening vragen van de alimentatie.

Uit ?Een Belgische rechtbank spreekt de scheiding uit? leid ik af dat het een echtscheiding op grond van feiten betrof,met voorlopige maatregelen(ook inzake onderhoudsgeld) krachtens art.1280 Gerechtelijk Wetboek.Die ?voorlopige maatregelen?(inclusief deze inzake levensonderhoud) verliezen hun ?voorlopig? karakter niet omdat het echtscheidingsvonnis definitief werd.

Een vordering ENKEL tot wijziging van de uitkering tot levensonderhoud valt na de ontbinding van het huwelijk onder de bevoegdheid van de vrederechter,overeenkomstig art.1320-1322 Gerechtelijk Wetboek.Wijziging van die uitkering kan verantwoord zijn indien de EVENREDIGHEID(art.203 B.W.) van de middelen van de ouders wijzigde NA deze waarop de jongste beslissing terzake steunde.

Het verzoekschrift is ?op tegenspraak? overeenkomstig art.1034bis-sexies Ger.W.Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 02 apr 2007 15:32

Jorre,

Gewoon maar ter informatie... heb me er niet in verdiept, maar kwam het tegen

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 46:NL:HTML

RR

Jorre
Topic Starter

#6 , 03 apr 2007 23:11

Bedankt,
Ik heb het aan hem doorgegeven.

Jorre
Topic Starter

#7 , 12 apr 2007 13:30

Mijn kennis vroeg me als hij het gelijkheidsbeginsel kan inroepen wegens rechtspraak uitgevoerd op de inkomsten van een Belgisch onderdaan zonder evenwel rekening te houden met zijn statuut. Hij kan namelijk geen beroep doen op de RSZ, fiscale voordelen, enz... waar een Belgisch werknemer in hetzelfde geval dit wel kan doen, bvb. 80% aftrek onderhoudsgelden, kinderbijslag (incluis andere voorwaarden en duur dan Belgische), enz...

Ik kan daar niet op antwoorden.

Terug naar “Echtscheiding”