Weer een dagje ECI

Sam0
Topic Starter

Weer een dagje ECI

#1 , 04 sep 2011 19:45

Ik ontving onglangs zo'n mooie brief van een incassobureau met de melding dat een openstaande factuur van ECI niet betaald is.
Het gaat om een bon (die ze tegenwoordig opsturen ipv een boek als je een kwartaal niks bestelt.) twv 25 euro. Met incasso vormt dat een mooie 165 euro.

Daar heb ik nu een paar problemen mee:
1. Ik heb nooit gevraagd om mij een cadeaubon te sturen, valt dat onder "gedwongen verkoop"? Ik heb de cadeaubon waarvan sprake ook nooit ontvangen.
2. ECI slaagt er in zijn correspondentie met mij niet in mijn naam juist te schrijven.
3. Ook het telefoonnummer en mailadres dat zij van mij hebben, zijn onjuist. Die gegevens zijn zelfs nooit van mij geweest. De aanmaningen die ze claimen naar dat adres gemaild te hebben, zijn dus ook nooit aangekomen.

Welke actie onderneem ik nu het best?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2011 19:56

Incasso's hebben in ons land geen enkele macht.
Schrijf hun een briefje (geen mail, want dan hebben ze uw juiste mailadres) en zeg hun dat er van hun gegevens niets klopt, en dat je aan hen niet zal betalen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 sep 2011 09:20

Wel oppassen natuurlijk: als je een contract hebt met ECI waarin staat dat je elke maand minstens die waardebon van 25 euro moet kopen, kan ECI zelf dat wel eisen. Als jij al dan niet bewust een foutief e-mail adres / telefoonnummer doorgegeven zou hebben, moet je wel minstens het oorspronkelijk bedrag betalen aan ECI.

Reclame

Sam0
Topic Starter

#4 , 05 sep 2011 10:41

Het lidmaatschap houdt in dat het lid akkoord gaat om het vooraf overeengekomen minimumaantal artikelen af te nemen binnen een periode van 2 jaar te rekenen vanaf de aanvang van het lidmaatschap en dit middels de plaatsing van een bestelling t.w.v. minimaal 7,5 € per kwartaal uit de respectievelijke ECI-magazines, bij gebreke waaraan partijen overeenkomen dat het lid alsdan opteert voor de ECI-aankoopbon t.w.v. 25 € dewelke vrij besteed kan worden gedurende één jaar na uitgiftedatum.
Ik heb bij mijn weten nooit gekozen voor een dergelijke aankoopbon.

Nuja, als het betalen van die 25 euro mij van die zever verlost, dan heb ik dat er graag voor over. Ik heb alleen de (terechte?) vrees dat ze mij na betaling weer gaan bestoken met vanalles wat ik niet wil noch gevraagd heb en het spelletje zo oneindig door gaat.

Turaki

#5 , 05 sep 2011 10:55

Als u deze bon nooit ontvangen heeft, vraag hen dan om bewijs dat deze geleverd is. Verzenden van goederen is nog altijd op verantwoordelijkheid van de verzender. Tot zij dit bewijs kunnen voorleggen, moet u niet betalen (best wel via AS bewijs vragen).

djorkaef

#6 , 31 okt 2011 00:07

Ik ben ook lid bij ECI.

Hoe komen ze aan jou adres als het adres op de aanmaning een verkeerd adres is? Zou het misschien kunnen dat je jezelf hebt ingeschreven met valse gegevens om gebruik te kunnen maken van de gratis 50 euro bon voor nieuwe leden? En dat je uw rijksregistrernummer er ook opgeschreven hebt? Ben je lid bij ECI of niet?

Per kwartaal ben je als lid verplicht iets te kopen van minimum 7 euro. Je krijgt hiervoor een herinneringsbrief.

Op die herinneringsbrief staat 'indien u niets aankoopt, dan nemen wij aan dat u kiest voor de bon van 25 euro'. Als je dan geen actie onderneemt dan krijg je een maand later een factuur binnen van 25 euro. HET BOVENSTE GEDEELTE VAN DIE FACTUUR IS DE BON! Daar staat duidelijk op 'LET OP, DEZE BON IS GELD WAARD'. Je kan dan online of in de winkel inkopen doen met die bon.

Als je dan nog niet betaalt of geen actie onderneemt, dan kan ik wel aannemen dat je problemen krijgt. Je kan dat niet zomaar negeren. En ja je zal elk kwartaal 25 euro moeten betalen als je niets onderneemt, dus ga even naar ECI en vraag naar de procedure om je lidmaatschap stop te zetten.

BertV

#7 , 09 apr 2012 16:54

Beste Sam0,
mijn echtgenote heeft een gelijkaardige ervaring met ECI gehad waar we nu (hopelijk) eindelijk van verlost zijn.
Ze was sinds jaar en dag lid van de ECI boekenclub, geregistreerd met haar toenmalig adres. Ook bij haar slaagden ze er niet in om haar volledige naam correct te schrijven. Na ons huwelijk zijn we gaan wonen op ons actueel adres. De boeken werden nog steeds naar het oude adres gestuurd waar mijn schoonouders nog steeds wonen, ontvangen en door ons betaald. Tot daar was er nog geen probleem. Sinds 2010 is men bij ECI afgestapt van die verassingsboeken en overgegaan tot die zogenaamde boekenbons. Dat resulteerde in een brief van een incasobureau "Intrum" met een aanmaning te betalen voor die bons die nooit werden gebruikt. Hierop hebben wij de destijds zogenaamd verschuldigde som van 116.90 € betaald aan het incassobureau “Intrum” via een overschrijving, puur uit goodwill en om van verdere administratieve stappen verlost te zijn.
Vervolgens op <datum> hebben we opzegging van lidmaatschap bij ECI per aangetekend schrijven opgestuurd, met vermelding van ons actueel adres. Deze adreswijziging werd trouwens voorafgaand al enkele malen telefonisch doorgegeven aan ECI. De brief zag er als volgt uit:

ECI, Afdeling Klantenservice
t.a.v. Opzeggen
Postbus 643
2000 Antwerpen

Betreft: opzeggen 'ECI'

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij zeg ik mijn abonnement met onmiddellijke ingang op.

De gegevens zijn:

Naam
Adres
Door de omschakeling van het kroonboek naar de cadeaubon en de daarbij gewijzigde voorwaarden die eenzijdig door ECI worden opgelegd kan ik mijn niet meer terugvinden in de commerciële voorwaarden (Art 1B) waar wij destijds bij het aangaan van het lidmaatschap een overeenkomst voor hebben afgesloten. Ik beschouw deze overeenkomst en de daarbij horende verplichtingen dan ook met onmiddellijke ingang als ontbonden. Mocht u bovengenoemde opzeggingsdatum niet accepteren als de datum van beëindiging van mijn abonnement, omdat mijn contract anders bepaalt, dan verzoek ik u mij gemotiveerd de juiste datum van beëindiging mede te delen.
Ik zie uw schriftelijke bevestiging van deze opzegging graag tegemoet.

Vriendelijke groet,

Naam

Bijlage: kopie legitimatie bewijs

Als je denkt dat de kous daarmee af is kom je bedrogen uit..

Sindsdien hebben wij geen enkele officiële noch aangetekende correspondentie van ECI noch van een vertegenwoordiger van ECI ontvangen op ons actueel adres, tot er plots 1.5 jaar nadien een brief van een advocatenbureau opdook op het adres van mijn schoonouders. Die advocaat beweerde dat wij nog 160 € verschuldigd waren voor niet gebruikte bons + incassokosten. Je kunt je wel inbeelden dat ik op dat moment nogal door mijn dak ging en geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om ook maar iets te betalen.

Ik vermoed dat ze nooit de link hebben gelegd tussen de persoon geregistreerd op het oude adres en op het nieuwe adres, maar dat is hun probleem..
Samen met de mensen van de lokale Wetswinkel heb ik toen een brief opgesteld die per aangetekend schrijven werd opgestuurd:

Advocatenkantoor
Adres

Betreft: Dossiernummer: xxx. yyyyy

Geachte heer,
Ik verwijs naar uw schrijven d.d. <datum> gericht aan mijn oud adres, waarvan ik de inhoud formeel betwist.
Nochtans werd reeds op <datum> mijn adreswijziging telefonisch doorgegeven aan uw cliënte

Ik heb op <datum> mijn opzegging van lidmaatschap bij ECI per aangetekend schrijven opgestuurd, met nogmaals vermelding van mijn actueel adres. (zie kopie in bijlage).
Tevens hebben wij destijds op <datum> , de destijds zogenaamd verschuldigde som van 116.90 € betaald aan het incassobureau “Intrum” via een overschrijving, puur uit goodwill en om van verdere administratieve stappen verlost te zijn. Dit wil niet zeggen dat we het eens waren met deze twijfelachtige en laakbare handelspraktijken. (zie bijlagen)
Sindsdien hebben wij geen enkele officiële noch aangetekende correspondentie van uw cliënte noch van een vertegenwoordiger van uw cliënte ontvangen.
Het staat aldus vast dat ik geen enkele betalingsverplichting t.a.v. U (of uw opdrachtgever) heb.

Gelieve mij dan ook niet langer aan te schrijven m.b.t. de invordering van sommen die ik niet verschuldigd ben.

Ik beschouw deze kwestie hiermede definitief als afgehandeld en hou U voor zoveel als nodig formeel aansprakelijk voor alle kosten en ongemakken dewelke ik verder zou ondervinden.

Met achting,

Naam, adres

Deze brief werd nog gevolgd door een E-mail naar het advocatenbureau waarin ik dreigde dat ik een klacht zal neerleggen bij de FOD economische inspectie als men ons niet met rust laat. dat laatste werd me aangeraden door test-aankoop die hiervoor ook gecontacteerd werden.

Intussen hebben we een brief gekregen van het advocatenbureau waarin ze ons meedelen dat ze ECI hebben aangeraden om de klacht zonder gevolg te klasseren

Ik zou je aanraden om ook een keer langs te gaan bij je lokale wetswinkel (http://www.dewetswinkel.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

Terug naar “Consumenten Koop”