Beste Sam0,
mijn echtgenote heeft een gelijkaardige ervaring met ECI gehad waar we nu (hopelijk) eindelijk van verlost zijn.
Ze was sinds jaar en dag lid van de ECI boekenclub, geregistreerd met haar toenmalig adres. Ook bij haar slaagden ze er niet in om haar volledige naam correct te schrijven. Na ons huwelijk zijn we gaan wonen op ons actueel adres. De boeken werden nog steeds naar het oude adres gestuurd waar mijn schoonouders nog steeds wonen, ontvangen en door ons betaald. Tot daar was er nog geen probleem. Sinds 2010 is men bij ECI afgestapt van die verassingsboeken en overgegaan tot die zogenaamde boekenbons. Dat resulteerde in een brief van een incasobureau "Intrum" met een aanmaning te betalen voor die bons die nooit werden gebruikt. Hierop hebben wij de destijds zogenaamd verschuldigde som van 116.90 € betaald aan het incassobureau “Intrum” via een overschrijving, puur uit goodwill en om van verdere administratieve stappen verlost te zijn.
Vervolgens op <datum> hebben we opzegging van lidmaatschap bij ECI per aangetekend schrijven opgestuurd, met vermelding van ons actueel adres. Deze adreswijziging werd trouwens voorafgaand al enkele malen telefonisch doorgegeven aan ECI. De brief zag er als volgt uit:
ECI, Afdeling Klantenservice
t.a.v. Opzeggen
Postbus 643
2000 Antwerpen
Betreft: opzeggen 'ECI'
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij zeg ik mijn abonnement met onmiddellijke ingang op.
De gegevens zijn:
Naam
Adres
Door de omschakeling van het kroonboek naar de cadeaubon en de daarbij gewijzigde voorwaarden die eenzijdig door ECI worden opgelegd kan ik mijn niet meer terugvinden in de commerciële voorwaarden (Art 1B) waar wij destijds bij het aangaan van het lidmaatschap een overeenkomst voor hebben afgesloten. Ik beschouw deze overeenkomst en de daarbij horende verplichtingen dan ook met onmiddellijke ingang als ontbonden. Mocht u bovengenoemde opzeggingsdatum niet accepteren als de datum van beëindiging van mijn abonnement, omdat mijn contract anders bepaalt, dan verzoek ik u mij gemotiveerd de juiste datum van beëindiging mede te delen.
Ik zie uw schriftelijke bevestiging van deze opzegging graag tegemoet.
Vriendelijke groet,
Naam
Bijlage: kopie legitimatie bewijs
Als je denkt dat de kous daarmee af is kom je bedrogen uit..
Sindsdien hebben wij geen enkele officiële noch aangetekende correspondentie van ECI noch van een vertegenwoordiger van ECI ontvangen op ons actueel adres, tot er plots 1.5 jaar nadien een brief van een advocatenbureau opdook op het adres van mijn schoonouders. Die advocaat beweerde dat wij nog 160 € verschuldigd waren voor niet gebruikte bons + incassokosten. Je kunt je wel inbeelden dat ik op dat moment nogal door mijn dak ging en geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om ook maar iets te betalen.
Ik vermoed dat ze nooit de link hebben gelegd tussen de persoon geregistreerd op het oude adres en op het nieuwe adres, maar dat is hun probleem..
Samen met de mensen van de lokale Wetswinkel heb ik toen een brief opgesteld die per aangetekend schrijven werd opgestuurd:
Advocatenkantoor
Adres
Betreft: Dossiernummer: xxx. yyyyy
Geachte heer,
Ik verwijs naar uw schrijven d.d. <datum> gericht aan mijn oud adres, waarvan ik de inhoud formeel betwist.
Nochtans werd reeds op <datum> mijn adreswijziging telefonisch doorgegeven aan uw cliënte
Ik heb op <datum> mijn opzegging van lidmaatschap bij ECI per aangetekend schrijven opgestuurd, met nogmaals vermelding van mijn actueel adres. (zie kopie in bijlage).
Tevens hebben wij destijds op <datum> , de destijds zogenaamd verschuldigde som van 116.90 € betaald aan het incassobureau “Intrum” via een overschrijving, puur uit goodwill en om van verdere administratieve stappen verlost te zijn. Dit wil niet zeggen dat we het eens waren met deze twijfelachtige en laakbare handelspraktijken. (zie bijlagen)
Sindsdien hebben wij geen enkele officiële noch aangetekende correspondentie van uw cliënte noch van een vertegenwoordiger van uw cliënte ontvangen.
Het staat aldus vast dat ik geen enkele betalingsverplichting t.a.v. U (of uw opdrachtgever) heb.
Gelieve mij dan ook niet langer aan te schrijven m.b.t. de invordering van sommen die ik niet verschuldigd ben.
Ik beschouw deze kwestie hiermede definitief als afgehandeld en hou U voor zoveel als nodig formeel aansprakelijk voor alle kosten en ongemakken dewelke ik verder zou ondervinden.
Met achting,
Naam, adres
Deze brief werd nog gevolgd door een E-mail naar het advocatenbureau waarin ik dreigde dat ik een klacht zal neerleggen bij de FOD economische inspectie als men ons niet met rust laat. dat laatste werd me aangeraden door test-aankoop die hiervoor ook gecontacteerd werden.
Intussen hebben we een brief gekregen van het advocatenbureau waarin ze ons meedelen dat ze ECI hebben aangeraden om de klacht zonder gevolg te klasseren
Ik zou je aanraden om ook een keer langs te gaan bij je lokale wetswinkel (
http://www.dewetswinkel.be" onclick="window.open(this.href);return false;)