discussie omtrent werken aan huurpand

Riaria
Topic Starter

discussie omtrent werken aan huurpand

#1 , 26 aug 2011 11:46

Beste,

Ik heb een huurcontract dat ingaat vanaf 01/09/2011. Op 23/08/2011 heb ik mijn huurcontract ondertekend. Het pand leek in orde alleen het behang hing wat los en er zaten op sommige plaatsen blazen onder. Er was ook wel wat schade (waarschijnlijk gemaakt door de vorige huurder)>>>2x barst in glas, deur ingeslagen maar deze is miniem en de huisbazin gaat dit herstellen (zegt ze). Ik vroeg naar de huisbazin om een plaatsbeschrijving maar zei vertelde me dat dit niet nodig was (onderling vertrouwen). We zijn overeen gekomen dat zij het behang + verf betaald en ik de werkuren. Echter bij het aftrekken van het behang kwamen sommige delen van de muur volledig los. er moet nu een 60m² opnieuw bezet worden. de huisbazin weigert dit. Moet ik dit bezetten? Ik neem aan dat dat mijn taak niet is! Mijn meubels staan er nog niet. Ik moet ondertussen huurgelden betalen bij de persoon waar ik voorlopig ingetrokken ben en ook huurgeld aan het meubeldepot. Wat zijn mijn plichten/rechten. Mag ik stoppen met het betalen v/d huur? (september is al betaald). Kan ik haar aansprakelijk stellen als ik niet in het pand kan voor financieel geleden schade? Het appartement is leeg dus ik kan bewijzen dat ik er nooit gewoond heb. Kan het huurcontract ontbonden worden? wat met de waarborg en de reeds betaalde huur? :cry:

alvast bedankt voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 26 aug 2011 12:17

u hebt het contract ondertekend en de schade is niet in die aard dat de woning niet bewoonbaar is. Het contract is dus met andere woorden geldig

ik zou een expert laten langskomen en de verhuurder in gebreke stellen. Helaas gaat de expertkost waarschijnlijk bijna overeenkomen met de kost om het te laten bezetten.

Ik zou toch aandringen op een intredende plaatsbeschrijving

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2011 12:33

.

Ik zou toch aandringen op een intredende plaatsbeschrijving
Niet aandringen maar EISEN.

Reclame

Riaria
Topic Starter

#4 , 26 aug 2011 12:38

Probleem is dat het pand er nu "anders" uit ziet door het afgetrokken behang. Ik vermoed dat zij een plaatsbeschrijving gaat weigeren.

mava105

#5 , 26 aug 2011 12:43

Laat ze dan opmaken nadat het pand is herbehangen en geschilderd, maar laat dan duidelijk in de PB vermelden wie de werken heeft gedaan, en wie wat heeft betaald.

Franciscus

#6 , 26 aug 2011 15:49

Bezetting die loskomt over 60m2.... dat is geen probleem voor de huurder.
Prijs bezetten 3 0 € m2 of zit ik er te ver naast???
Trouwens geen beschrijving dan wordt de staat einde beschouwd als de staat begin huurovereenkomst.

mava105

#7 , 26 aug 2011 16:32

Als het al een ouder gebouw is, zal dit waarschijnlijk gaan ofer de afwerkingslaag van de bezetting, een dunne laag witte plaatser van minder dan 1 mm. Komt gewoonlijk doordat er geen primer werd geplaatst op de muur alvorens te behangen. Indien je een eerste laag verf zet, en dan pas behangt, komt uw behang praktische vanzelf los.
Indien echter de bakstenen zichtbaar zijn, is het waarschijnlijk een recentere bezetting die ,in één laag werd geplaatst. dan is er mogelijks een probleem van de bezetting zelf (slechte hechtingslaag) of is er een vochtprobleem. Geen van deze problemen is een huurdersprobleem. Verhuurder dis aangetekend schrijven en eisen dat het werk binnen de x dagen/weken wordt uitgevoerd.

j.demoor

#8 , 27 aug 2011 11:29

Hieronder een antwoord op een andere vraag van u (?),die ik niet meer terugvind:

“Art.19. Moeten binnen de bij artikel 32 gestelde termijnen geregistreerd worden:...3° a) de akten houdende verhuring, onderverhuring of overdracht van huur van in België gelegen onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen, die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van een gezin of van één persoon...Art.35. De verplichting tot aanbieding ter registratie van akten of verklaringen en tot betaling van de desbetreffende rechten en gebeurlijk de geldboeten, waarvan de vorderbaarheid uit bewuste akten of verklaringen blijkt, berust ondeelbaar:...7° op de verhuurder ten aanzien van de onderhandse of buitenlands verleden akten waarvan sprake in artikel 19, 3°, a)...”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten)

Deze wettelijke verplichting valt dus niet onder het dwingend recht van art.12 Woninghuurwet 20 februari 1991.

Komen de partijen anders overeen dan is die overeenkomst niet tegenwerpbaar aan de Fiscus.,onverminderd de burgerlijke gevolgen van art.3,§5,al.3 Woninghuurwet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker34

#9 , 27 aug 2011 13:07

Op grond van art. 1730 BW is de verhuurder verplicht een plaatsbeschrijving op te maken.
Weigert de verhuurder hieraan mee te werken, dan kan je zich wenden tot de vrederechter, die op zijn beurt een deskundige zal aanstellen voor het opmaken van een plaatsbeschrijving.

Laat de verhuurder akte nemen van de hierna vermelde bepalingen:

Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.
§ 4. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

Terug naar “Huren”