Het spijt me je te moeten teleurstellen maar de ideeën van de commissie justitie juist voor het vallen van de regering gingen wat betreft het aanpassen van de huurwetgeving juist uit naar deze na de wet van 1991 terug te versterken in het voordeel van de verhuurder. Plafonneren van de huurprijzen is in de Belgische geschiedenis tweemaal gebeurd (interbellum omdat er in WOI praktisch 100.000 woningen werden vernietigd en gedurende twee jaar na WOII). De uiterst negatieve reacties en gevolgen op dat beleid zijn vermoedelijk voor geen enkele regering voor herhaling vatbaar.@JohnD, blijkbaar is het tot sommige verhuurders niet doorgedrongen dat ze de zakenmensen zijn en dat ze nu eenmaal voorbereid moeten zijn op mogelijke geschillen met de huurders, die ze (O) zo goed 'gescreend' hebben. Probleem is dat wij maar mensen zijn. **** happens. Maar de huurders moeten meer op hun hoede zijn als ze een woning gaan huren van iemand die er al jaren mee bezig is en die al in verschillende rechtszaken verwikkeld zit. Maar krijgen de huurders zo'n informatie te zien? Nee, nooit, dat zou schending van de privacy van de verhuurder zijn... Paradox, als u het mij vraagt.
Vooral de vijandigheid waarmee sommge verhuurders zich tegenover de huurders opstellen verbaast mij. Iedere potentele huurder wordt onder dezelfde kam geschoren. Je moet je als verhuurder onderdanig opstellen, uw prive leven blootleggen om een kelin appartement van 40m² voor 515 EUR te MOGEN gaan huren. Natuurlijk ga je geen zekerheid op die manier creeren. Gemiddelde loon van een Belg bedraagt 1200 EUR. En niet iedereen woont met een partner, en niet iedereen zit in een banksector. Op een of andere dag KUN je in de problemen geraken, het gaat sowieso niet goed met de economie... Maar dit is al een ander onderwerp. Ik zal er maar over zwijgen. Ik weet aleen maar dat de ontevredenheid bij de huurders stijgt en dat de prijzen rijzen de pan uit. Het zal niet zo lang niet meer duren vooralleer de wetgever optreedt en de huurprijzen gaat plafoneren in functie van de ligging, oppervlakte, kwaliteit. Een goed voorbeeld is Israel, waar de mensen met maar liefst drie inkomsten zich geen huurwoning zich kunnen permitteren... Vrije markteconomie.... Kapitalisme zegeviert. Ook al heb ik daar persoonlijk niets tegen, maar ik ben absoluut niet tolerant tegen de personen die van de situatie misbruik maken om het onderste uit de kan te halen. Maar wij weten hoe het spreekwoord luidt.
Afwachten, dus.
Feit is dat iedereen tegenwoordig een woning wenst te huren die volledig is geïsoleerd, voorzien van drievoudig geluidswerend glas, zuinige cvketel met warmtevoelers in iedere kamer, garage voor twee wagens, meerdere toiletten en een badkamer met douche en bad die uitzicht biedt op de tuin... en liefst voor minder dan € 500 aub. Wel de dag dat dat regel wordt, verkoop ik de hele bende en ga zelf huren.... Alleen vermoed ik dat er een zeer lange wachtlijst zal zijn voor de minder dan duizend woningen die aan de eisen voldoen...
In vergelijking met andere landen waar eenzelfde of zelf lagere loonmassa is zijn de huurprijzen in België gemiddeld 15%-25% lager...
Wordt wonen duurder? jazeker, maar een woning aanschaffen om ze te kunnen verhuren ook en de laatste keer dat ik een handboek economie erop heb nageslagen was het nog steeds niet de bedoeling dat een verhuurder inschiet op de verhuur van zijn panden. Men heeft een dergelijk systeem enige decennia kunnen volhouden in het vroegere Oost-blok maar dat heeft gelet op de omwenteling 1989-1990 catastrofaal gefaald...
Trouwens vindt u niet dat uw bewering zichzelf tegenspreekt? Aangezien bouwen duur wordt moet huren goedkoper worden in vergelijking met bouwen? Want dat is waar uw betoog op het einde van de dag naar toe gaat.