Huis gekocht met huurder in en geen huurwaarborgrekening

wim1982
Topic Starter

Huis gekocht met huurder in en geen huurwaarborgrekening

#1 , 23 jun 2011 15:59

Ik ben recent eigenaar geworden van een huis. In dat huis zit momenteel een huurder.

Na het ondertekenen van de akte verteld zowel de huurder als de vorige verhuurder als het immobiliënkantoor dat de verhuring regelde voor de vorige verhuurder dat zij geen weet hebben waar de huurwaarborg.

Het immobiliënkantoor weet me wel in vertrouwen te zeggen dat ze denken dat de huurwaarborg eerst nr de rekening van de verhuurder is gestort in de tijd (9 jaar geleden) en dat deze dit dan in orde ging brengen.

Het ziet er dus naar uit dat ik de rechten en plichten van een huurcontract overgenomen heb waarin staat dat er een huurwaarborgrekening is afgesloten terwijl die, worst case, niet bestaat!

Ik ben momenteel nog in het stadium waarin ik me de vraag stel wie hier de pineut van zal zijn. Ik, de huurder of de vorige verhuurder (van wie ik dus het huis gekocht heb).

Er bestaat een bestek van het huis en dit zal binennkort in mijn bezit komen. Ik zie het wel niet echt zitten om hier gebruik van te maken omdat het mijn indruk is dat niet de huurder degene is die hier oneerlijk geweest is.

Mijn vraag is: wat moet/kan ik doen? (vrij algemeen dus)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2011 16:43

Indien de huurovereenkomst zegt dat er een huurwaarborg is van xxxxx € (of Bef), zal de verkoper datzelfde bedrag, vermeerderd met de intresten van de al verlopen jaren, aan u moeten overmaken.
Op het einde van de huurovereenkomst zal de huurder nl bij u te biechten komen, en niet meer bij de vorige verhuurder, om zijn HWB op te eisen. Zelfs al zegt de huurder nu dat er blijkbaar niets betaald werd, het staat toch in zijn huurovereenkomst, en voor een vrederechter sta je dan nergens.
Je kan dat eventueel oplossen door aan de huurder nu een nieuwe HWB te vragen, op basis van de huidige huur. Dan zal je zijn reactie zien, ofwel betaald hij, en was er inderdaag geen HWB, ofwel protesteerd hij, en dan was er waarschijnlijk wel een betaald.
Laatst gewijzigd door mava105 op 23 jun 2011 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

justwanttomove

#3 , 23 jun 2011 16:43

in het huurcontract staat een vermelding van de huurwaarborg?

eis die dan gewoon terug van de verkoper via AS. Let er ook zeker op om de gemiddelde intresten van de afgelopen jaren ook te vorderen.
Dat was een fout die ik gemaakt heb.

Reclame

wim1982
Topic Starter

#4 , 24 jun 2011 18:50

Alvast bedankt,

Dan hoef ik niet te wachten op het bewijs van de huurder dat hij ooit die waarborg betaald heeft? Ik kan nu de waarborg opeisen van de verkoper. Waar vind ik een voorbeeld van zo'n aangetekend schrijven?

Het huurcontract is afgesloten in 2003. Hier volgt het artikel over de huurwaarborg.

"De huurder moet het gehuurde goede bemeubelen met meubels ter waarde minstens gelijk aan de huurprijs voor één jaar. Daarboven moet hij als waarborg voor de goede uitvoering van zijn verbintenissen een som storten welke gelijk is aan drie maanden huur. Deze waarborg zal geplaatst worden volgens de wettelijke bepalingen op de huurwet. Deze waarborg mag niet dienen ter betaling van een vervallen huurprijs en zal aan de huurder terug overgemaakt worden nadat vastgesteld is dat hij al zijn verplichtingen heeft nageleefd."

Was het in 2003 al verplicht om een huurwaarborg rekening te openen?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2011 09:15

Een beetje off-topic, maar een vraagje over de formulering "De huurder moet het gehuurde goede bemeubelen met meubels ter waarde minstens gelijk aan de huurprijs voor één jaar." Mag een verhuurder dit opleggen? Als ik mijn meubels nu in de IKEA en de kringloopwinkel wens te gaan kopen? Ik kan me voorstellen dat je dan ruim onder een jaar huur blijft wat prijs betreft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#6 , 27 jun 2011 09:56

Een beetje off-topic, maar een vraagje over de formulering "De huurder moet het gehuurde goede bemeubelen met meubels ter waarde minstens gelijk aan de huurprijs voor één jaar." Mag een verhuurder dit opleggen? Als ik mijn meubels nu in de IKEA en de kringloopwinkel wens te gaan kopen? Ik kan me voorstellen dat je dan ruim onder een jaar huur blijft wat prijs betreft...

Art. 1752. BW. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.

Wat is "genoeg" Als de huurder een contract ondertekend waarin "genoeg" wordt omschreven als equivalent aan één jaar huur hebben beide partijen onderling dat equivalent als "genoeg" afgesproken.

Terug naar “Huren”