Alimentatie na voleindigen hogeschool?

Herwig
Topic Starter

Alimentatie na voleindigen hogeschool?

#1 , 20 jun 2011 22:46

Hallo,

Ik ben het slachtoffer van ouderverstoting en heb mijn dochters reeds bijna 10 jaar niet meer gesproken. Ze willen absoluut geen contact, doch desondanks word ik verplicht om alimentatie te betalen (wat ik ook doe). Mijn oudste dochter studeert weldra af in de richting sociaal-agogisch werk en heeft er dan vier jaar hogeschool opzitten (het eerste jaar was regentaat, ze was geslaagd, maar besloot haar eerste jaar in een andere richting over te doen). Aangezien er in de sociale sector momenteel volop werk is, is de kans dan ook reëel dat ze werk zal vinden.

Recent vernam ik echter via de advocaat van mijn ex-vrouw (alle communicatie verloopt enkel via dat kanaal) dat mijn dochter plannen heeft om een schakelprogramma te volgen, waarna ze een master na master pedagogie (3 jaar) wenst aan te vatten. Ik stel me echter de vraag of ik nog wel langer alimentatie dien te betalen, indien ze ervoor kiest om nog verder te studeren en dit in een totaal nieuwe richting, en dit aangezien ze weldra een opleiding in hogeschool beëindigt die haar voldoende perspectieven op de arbeidsmarkt biedt.

Het kan toch niet zijn dat ik na de voltooiing van 4 jaar hogeschool kan worden verplicht om nogmaals (minstens) 3 jaar master te moeten betalen? Wie kan me hierop een sluitend antwoord op geven, alsook welke stappen ik eventueel kan ondernemen? Alvast bedankt voor de reactie.

Herwig

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2011 00:06

Hoe oud is dochter??

Gebruiker21

#3 , 21 jun 2011 15:34

Als ze een "normale" schoolcarrière doorlopen heeft, zal ze 22 zijn, vermoed ik? Normaal studeer je in het middelbaar af als je 18 bent. Reken daar nog 4 jaar hoger onderwijs bij, dan kom je aan 22. Dit betekent dan wel dat ze nergens een jaar gedubbeld heeft, of een jaar overgeslagen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Fore

#4 , 21 jun 2011 15:42

3 jaar hoge school voor bachelor + 2 jaar voor master
of na 3 jaar een BanaBA

Universiteit is altijd minstens 5 jaar.
Dan eventueel ManaNA, of doctoraat (6jaar) en dan nog een post post doc
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21

#5 , 21 jun 2011 16:07

3 jaar hoge school voor bachelor + 2 jaar voor master
of na 3 jaar een BanaBA

Universiteit is altijd minstens 5 jaar.
Dan eventueel ManaNA, of doctoraat (6jaar) en dan nog een post post doc
Heu... wat bedoelt u juist met deze post? Het is me niet volledig duidelijk?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore

#6 , 21 jun 2011 16:13

de jaren dat iemand studeerd

kristien100

#7 , 21 jun 2011 16:16

Verwijderd
Laatst gewijzigd door kristien100 op 27 okt 2012 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#8 , 21 jun 2011 17:09

en vanuit het standpunt van de dochter bekenen...
als de dochter een flinke meid is, dan zoekt ze na haar studie een halftime job en behaalt ze haar bijkomende diploma's op eigen houtje met eventueel nog een kleine ondersteuning van de ouders om bij te passen. Met de nieuwe Master-modules is dat alllemaal perfect mogelijk.
dat ze minstens de waardigheid, het respect en savoir-vivre heeft om er met hem over te PRATEN.
Waarom zou je op de kosten van je ouders torenhoog gediplomeerd moet zijn, als het ook kàn al werkend én aan je carriere timmerend.
Ik zou het alleszins niet vragen aan mijn vader als ik al 10 jaar geen contact meer wil/zoek met hem.

kristien100

#9 , 21 jun 2011 19:06

Verwijderd
Laatst gewijzigd door kristien100 op 27 okt 2012 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Herwig
Topic Starter

#10 , 21 jun 2011 19:57

Beste allemaal,

Waar ik nu nood aan heb is duidelijkheid gebaseerd op wetgeving zodat ik een afweging kan maken of en eventueel welke stappen ik verder moet/kan zetten.

Hetgeen Kristien 100 aangaf (Ik denk dat het wetboek zegt dat je niet meer moet betalen als je kind een studie heeft afgerond waarmee ze op de arbeidsmarkt kan beginnen.) hebben we ook gevonden, maar kan je me ook zeggen om welk artikel het hier gaat?
Verder vind ik het jammer dat je (ver)oordeelt zonder mijn situatie te kennen. Het is duidelijk dat je nog nooit eerder van ouderverstoting of Parental Alienation Syndrome gehoord hebt (http://www.ouderverstoting.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Het ware beter dat je je vooraf documenteerde vooraleer je je zo kwetsend over iemand uitlaat, en waarvan je totaal niet kan inschatten wat die persoon doormaakt. Besef je wel hoeveel pijn jouw achteloos en van elke empathie verstoken woorden me doen?

Groeten,
Herwig

P.S.
Wie kan me zeggen wat momenteel het meeste kans maakt op een job: een bachelor sociaal-agogisch werk of een master pedagogie?

Yvon

#11 , 21 jun 2011 20:52

Stop na dit schooljaar met betalen Herwig,

Als ze geld willen dan horen ze eerst en vooral elementair respect op te brengen voor hun ouders.
Je mag van mensen van die leeftijd ook verwachten dat ze minstens de argumenten van beide ouders aanhoren.
Als ze voor een of andere partij kiezen dan is dan hun zaak, maar vaak worden ze economisch gegijzeld tijdens hun studies en is dit geen eerlijke keuze. Om na jaren dan ineens alles te veranderen, wie heeft daar dan de moed nog voor, dan zijn ze met hun eigen leven bezig.

Herwig
Topic Starter

#12 , 21 jun 2011 21:12

Stoppen met betalen zonder uitspraak van de rechtbank is geen optie, Yvon. Die fout heb ik één keer gemaakt en dat heeft me tot nu verschrikkelijk veel geld gekost. Neen, wat ik nu nodig heb zijn genoeg op wettelijke basis geschoeide argumenten, wetteksten, artikels, ... om indien nodig eventueel terug naar de rechtbank te stappen. Toch bedankt voor je bijdrage.
Groeten,

kristien100

#13 , 21 jun 2011 23:41

Verwijderd
Laatst gewijzigd door kristien100 op 27 okt 2012 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Fore

#14 , 22 jun 2011 09:00

Het begin salaris tussen een bachelor en een master is bijna hetzelfde, na 5 jaar kan het verschil wel redelijk zijn (tussen de 1000 en 2000 euro)

Gebruiker21

#15 , 22 jun 2011 09:32

de jaren dat iemand studeerd
Iemand kan levenslang studeren indien hij dit wenst.

Terug naar “Echtscheiding”