X factuur te laat betaald, nu incassobureau

Rebecca87
Topic Starter

X factuur te laat betaald, nu incassobureau

#1 , 18 jun 2011 00:35

Hoi,
ik zit met een probleempje;

Een maand of 4 geleden heb ik mijn X postpaid overgezet naar een prepaid. Dit, omdat volgens de verkoper in de Xshop er dan geen aangetekende brief gestuurd hoefde te worden om het abonnement op te zeggen.
Doordat mijn prepaid meteen inging, kon ik mijn online-rekeningen niet meer zien, waardoor ik helemaal ben vergeten om te laatste 2 rekeningen van mijn postpaid te betalen.

Aan het begin van de paasvakantie heb ik toen een brief van X ontvangen, waarin stond dat ik mijn rekening binnen 15 dagen moest betalen. Logisch natuurlijk, alleen zijn de meeste studenten, ik ook, tijdens de paasvakantie niet op kot (waar de brief naartoe was gestuurd.)
Na de paasvakantie kwam ik op kot, en heb ik alsnog mijn rekening betaald, niet wetende dat BASE al een incassobureau had ingeschakeld.

Een aantal dagen later kreeg ik een brief van het incassobureau, met de mededeling dat de rekening van BASE betaald moest worden, inclusief 60 euro 'verwijlinteresten'. Vervolgens heb ik contact opgenomen met X (telefonisch) en er werd mij verteld dat mijn betaling bij hun binnen was gekomen en dat het verder 'opgelost' zou worden door hun. Ik heb ook met het incassobureau gebeld en zij vertelden mij dat ik een bewijsje moest sturen dat ik de rekening al had betaald. Dit heb ik ook gedaan.

Ik ging ervan uit dat alles nu was geregeld, maar nu heb ik een maand later weer een brief binnen gekregen van het incassobureau, dat mijn rekening wel is betaald, maar dat ze die 60 euro nog willen hebben. En als dat niet gebeurt, dat ze dan adviseren aan BASE om het via een gerechtelijke procedure te krijgen.

Wat zouden jullie nu doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jun 2011 00:45

U neemt contact op met uw provider en vraagt om een schriftelijke bevestiging dat u bij hen geen achterstallen meer heeft. U bezorgt het incassokantoor een afschrift van deze verklaring en verwijst hierbij duidelijk naar de wetgeving die de functie van incassobureaus regelt dewelke duidelijk stelt dat zij hun kosten dienen te regelen met hun opdrachtgever.

Zie het pdf document in onderschrift voor een uitgebreide beschrijving van de taken en plichten van een incassobureau in België.

Rebecca87
Topic Starter

#3 , 18 jun 2011 01:14

Bedankt voor uw snelle reactie.

Ik heb het document even snel gelezen, en daarin staat het volgende (op pagina 26);
"Een incassobureau mag u enkel de vergoedingen vragen die zijn
opgenomen in de overeenkomst (koopovereenkomst, kredietovereenkomst,
...) met de oorspronkelijke schuldeiser (verkoper, kredietgever,
…).
Het incassobureau mag echter niet op eigen initiatief kosten aanrekenen.
"

En blijkbaar staat er in het contract dat ik met BASE had;
"F.8.6. Als KPNGB geen betaling ontvangt van de gefactureerde bedragen binnen de
gepreciseerde betalingstermijn, gelden vanaf het verstrijken van de betalingstermijn van
rechtswege verwijlinteresten ten belope van de wettelijke interestvoet vermenigvuldigd
met 1,5. Bovendien kan KPNGB een forfaitaire schadevergoeding aanrekenen ten belope
van 15% van de gefactureerde bedragen die niet betaald werden op vervaldag, met een
minimum van 60,00 euro, onverminderd het recht op een rechtsplegingsvergoeding.
"

Begrijp ik het goed, dat als ik van BASE een bewijs kan krijgen dat ik hun niets meer verschuldigd ben, BASE mij dus ook die 60 euro niet aanrekent, wat betekent dat dat incassobureau dat dus ook niet kan doen..?

Reclame

Vandebos

#4 , 18 jun 2011 10:01

inderdaad.

Gebruiker34

#5 , 18 jun 2011 10:03

Een incasso is niet gemachtigd tussen te komen, wanneer zij niet in de rechten zijn getreden van uw schuldeiser(BASE).

In dit geval hebben zij geen enkele vorderingsbevoegdheid. Hun tussenkomst bestaat enkel in verontrusting.

Bij particulieren beginnen verwijlinteresten pas te lopen vanaf de aangetekende ingebrekestelling.

Lightning

#6 , 18 jun 2011 20:29

"F.8.6. Als KPNGB geen betaling ontvangt van de gefactureerde bedragen binnen de
gepreciseerde betalingstermijn, gelden vanaf het verstrijken van de betalingstermijn van
rechtswege verwijlinteresten ten belope van de wettelijke interestvoet vermenigvuldigd
met 1,5. Bovendien kan KPNGB een forfaitaire schadevergoeding aanrekenen ten belope
van 15% van de gefactureerde bedragen die niet betaald werden op vervaldag, met een
minimum van 60,00 euro
, onverminderd het recht op een rechtsplegingsvergoeding.
"
Uit dit artikel van de algemene voorwaarden (van uw contract met B***) volgt dat u hen ook die €60 nog verschuldigd bent.

Fore

#7 , 18 jun 2011 21:04

Base, niet het incasso
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker34

#8 , 18 jun 2011 21:35

minimum van 60,00 euro
, onverminderd het recht op een rechtsplegingsvergoeding.
"
Uit dit artikel van de algemene voorwaarden (van uw contract met B***) volgt dat u hen ook die €60 nog verschuldigd bent.
Gedaver! verwijlinteresten en/of schadevergoeding, kan enkel bij particulieren aangerekend worden na aangetekende ingebrekestelling

bartvdv

#9 , 18 jun 2011 22:40

Vooraleer incasso in beeld komt, is er al een herinnering en daarna een aangetekende zending geweest. Dus de TS werd reeds in gebreke gesteld.

Rebecca87
Topic Starter

#10 , 22 jun 2011 02:07

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nog eens met Base gebeld om een bewijs te vragen dat ik geen rekening meer heb bij hen. Dit wilden ze mij niet geven, aangezien er dus nog iets loopt bij dat incassobureau. De man bij de klantenservice vertelde mij ook dat hij niet meer bij mijn dossier kon, omdat dit nu helemaal was doorgestuurd naar het incassobureau. Uiteindelijk kon hij blijkbaar WEL in mijn dossier kijken, waarin helemaal niets stond over een incassobureau. Kortom; bij Base is niet bekend dat ze mijn dossier hebben doorgestuurd. Aangezien ik in het weekend belde werd mij verteld dat ik tijdens de kantooruren nog eens terug moet bellen, wat ik morgen ga proberen, en dan zouden ze vanaf Base met het incassobureau bellen om te vragen hoe het precies zit.

Over het aangetekend schrijven; ik heb nooit van Base een aangetekende brief gehad. Zij hebben mij 1 brief gestuurd in april met mijn rekening, en waarin stond dat als ik niet binnen 15 dagen betaalde, zij een incassobureau zouden inschakelen. Maar deze brief was niet aangetekend.

Ik laat jullie weten wat er morgen uitkomt.

Gebruiker34

#11 , 22 jun 2011 13:25

Vooraleer incasso in beeld komt, is er al een herinnering en daarna een aangetekende zending geweest. Dus de TS werd reeds in gebreke gesteld.
Deze procedure lijkt logisch, maar de praktijk leert dat deze instrumenten vaak worden overgeslaan

Terug naar “Andere”