indexatie huur

mariejose.dejaeger
Topic Starter

indexatie huur

#1 , 17 jun 2011 13:39

Geachte ,

Sinds 2004 huur ik een appartement , met een contract , afgesloten voor een duur van negen jaar .
Het contract werd opgemaakt op 4 juni 2004 , met aanvang op 1 juli 2004. Dit contract is niet geregistreerd , alhoewel dit in het contract vermeldt staat (door mijn vergetelheid) .Volgens het contract zou dit moeten geschieden hebben binnen de 4 maanden na ondertekening.
Op 8 juni 2011 kreeg ik een aangetekend schrijven van mijn huisbazin , met de mededeling dat er een aanpassing van de huurprijs zal doorgevoerd worden volgens de volgende formule : basishuurprijs(550 euro) x nieuwe index (mei 2011 = 131,95) , gedeeld door de aanvangsindex (mei 2004 =113,67 ).
In het huurcontract staat vermeldt dat er jaarlijks een indexatie mag gebeuren , op de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst .
Dit is evenwel nooit gebeurd , tot nu .
De aanpassing die de huisbazin nu wil toepassen , wordt berekend van 2004 tot 2011 . De berekende opslag van de huurprijs zou komen op 638,45 euro , tegen 550 euro oorspronkelijk (zonder maandelijkse lasten) .
Mijn vraag aan jullie is nu : kan de huisbazin opslag doorvoeren , te rekenen van het jaar 2004 tot 2011 , ipv dat ze jaarlijks(zoals in het contract beschreven staat) een aanpassing zou gevraagd hebben ?
Ze vraagt om vanaf 1 juli 2011 de gewijzigde huurprijs te betalen , alsook het saldo voor deze maand .
Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 17 jun 2011 13:43

Dit contract is niet geregistreerd , alhoewel dit in het contract vermeldt staat (door mijn vergetelheid)
Niks van aantrekken, dit is wettelijk de verhuurder zijn taak. Alleen bij verkoop is dit een voordeel voor de huurder.

Lees eens http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De rest zal iemand anders kunnen op antwooorden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2011 13:58

hier staat de regel wat berekenen index betreft...
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... alculator/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Vandebos

#4 , 17 jun 2011 14:54

2 vragen 2 antwoorden:

- registratie, in 2004 was de verhuurder nog niet bij wet verplicht het huurcontract te registreren hij kon deze taak contractueel doorgeven aan de huurder. Het contract was in die tijdsgeest dus wettelijk. Vanaf 01/01/07 is dit echter bij wet verplicht om door de verhuurder te gebeuren. Tevens werd in de overgangsperiode voorzien dat het de taak van de verhuurder was zijn contracten te verifiëren en eventueel niet uitgevoerde registraties gratis te laten uitvoeren. U hoeft dus geen verdere aandacht hieraan te besteden.

- indexering, tenzij in het huurcontract expliciet is opgenomen dat er geen indexering tijdens de looptijd van het contract zal plaatsvinden is de verhuurder gemachtigd deze door te voeren wanneer hij wenst op voorwaarde dat hij de aanpassing slechts éénmaal om de 12 maanden uitvoert. Uw verhuurder is dus gerechtigd nu deze indexering door te voeren. Wettelijk mag hij deze zelfs met drie maanden terugwerkende kracht uitvoeren.

Beschouw u zelf als gelukkig dat de indexering zolang op zich heeft laten wachten en tel eens al de sommen op die dit u tot op heden heeft bespaard. Dat is de jarenlange "winst" die uw verhuurder u gegund heeft.

mariejose.dejaeger
Topic Starter

#5 , 17 jun 2011 15:20

Bedankt voor de info .

bosprocureur

#6 , 17 jun 2011 16:13

Beschouw u zelf als gelukkig dat de indexering zolang op zich heeft laten wachten en tel eens al de sommen op die dit u tot op heden heeft bespaard. Dat is de jarenlange "winst" die uw verhuurder u gegund heeft.
Ik denk dat ze eigenlijk feitelijk een maand moet wachten, en dan nog een beetje meer vragen. Inderdaad, de huur wordt aangepast op de beginindex van mei, en de huidige index is die van juni 2011.

Stil zwijgen, en accepteren maar.

Mag ik een bijkomend vraagje? Zo ja, hier dan : De wetgeving omtrent indexatie is van dwingend recht, en hier wordt van een verkeerde index uitgegaan, zij het in het voordeel van de huurder.

Is zo'n indexatie geldig, of kan de huurder op een later tijdstip alle "te veel betaalde huur" terugvorderen op basis van de verkeerde berekeningsgrond?

Vandebos

#7 , 17 jun 2011 16:50

Aangezien het in het voordeel van de huurder is zal het eerder de verhuurder zijn die nadien dient te vorderen om de correcte index te kunnen hanteren. Bovendien niet vergeten dat de index een maximum van de toegelaten stijging aanduidt, de verhuurder mag minder aanrekenen.

Terug naar “Huren”