Proximus dataroaming

Jac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Proximus dataroaming

#1 , 16 jun 2011 16:01

In april was ik met de bus op vakantie naar Oostenrijk, vergezeld van mijn HTC smartphone met Proximus data abonnement.

Omdat collega's mij al gewaarschuwd hadden, had ik op voorhand alle datatoepassingen uitgeschakeld:
- de dataverbinding zelf
- de "weather" toepassing
- een datatoepassing van het werk

Onderweg heeft het toestel de hele tijd in mijn tas gestoken, ik heb wel wat SMS horen aankomen bij elke grensoverschrijding. Bij het wakker worden bij aankomst kreeg ik al dadelijk een SMS van Proximus dat ik veel dataverkeer verbruikt had. Nu krijg ik een rekening van 64€ voor zogezegd 190 minuten dataverkeer midden in de nacht toen ik aan het slapen was.
Je hoort wel eens over mensen die zorgeloos in het buitenland zitten surfen en dan klagen van de rekening, eigen fout vind ik. Maar als je alle voorzorgen neemt en het toestel niet uit je zak komt vind ik dit oplichterij.

Welk verhaal heb je tegen dergelijke toestanden? Kan je van de operator eisen dat je een lijst krijgt met de Internet adressen (IP adressen) waarmee verbinding gemaakt zou zijn, als bewijs, alvorens te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiekes

#2 , 16 jun 2011 16:15

Ik smijt mijn smartphones in flight modus als ik er niets mee doe op vakantie in het buitenland ...
Ik besef dan dat ik niet bereikbaar ben, maar kan toch niets doen als ik autorij ...

bartvdv

#3 , 16 jun 2011 16:30

Dus stond je dataverbinding nog aan. Ik weet niet waarom je de dienstverlener iets probeert te verwijten.

Reclame

Jac
Topic Starter

#4 , 16 jun 2011 18:17

Dus stond je dataverbinding nog aan. Ik weet niet waarom je de dienstverlener iets probeert te verwijten.
Nog eens herhalen:
Omdat collega's mij al gewaarschuwd hadden, had ik op voorhand alle datatoepassingen uitgeschakeld:
- de dataverbinding zelf
- de "weather" toepassing
- een datatoepassing van het werk

Uiteindelijk wordt mij 190 minuten aangerekend terwijl dit volgens mij nog niet eens mogelijk is op een batterijlading van een HTC in een rijdende bus, of u mag het mij voordoen. Misschien had de batterij een goede invloed van de berglucht natuurlijk.

Wat ik uiteindelijk de operator verwijt? Je krijgt een factuur waarvan je bijna zeker bent dat ze niet kan kloppen en blijkbaar is er geen enkele bewijslast of documentatieplicht bij de operator, gewoon een totaalbedrag volstaat. Je krijgt geen gegevens waarmee je kan controleren of het klopt, noch die je toelaten dit de volgende keer te vermijden.

Of hoe zou u het vinden als uw telefoonfactuur volgende maand 100€ duurder is dan gewoonlijk en de operator niet moet zeggen waar u dan wel naar gebeld zou hebben?

bartvdv

#5 , 16 jun 2011 18:46

Wel, dan bel je toch eerst naar proximus voor meer informatie?

Jac
Topic Starter

#6 , 17 jun 2011 08:59

Wel, dan bel je toch eerst naar proximus voor meer informatie?
Ik wou dat in mijn wereld ook alles zo gemakkelijk ging :(
Had ik natuurlijk al gedaan. Proximus antwoord: "Omwille van privacy-reden hebben wij geen zicht op de IP-adressen waarmee verbinding werd gemaakt.". Alle telefoonnummers waar je naar gebeld hebt staan dan wel op je factuur, daar geldt de privacy blijkbaar niet meer.

Vandebos

#7 , 17 jun 2011 09:05

Hoogstwaarschijnlijk heb je slechts voor een gedeelts van je telefoontoepassingen de dataverbinding afgesloten. Staat er bv gps op je toestel? Op sommige modellen heeft deze een aparte interface.

Jac
Topic Starter

#8 , 17 jun 2011 09:39

Voor zover ik weet had gebruikt GPS op zich geen dataverbinding, tenzij je misschien een GPS routeerprogramma hebt met verkeersinfo, maar dat staat er niet op. Bij mijn weten had ik alles op voorhand gecheckt en uitgeschakeld. Opvallend is trouwens dat er de rest van de vakantie ook geen ongewenst dataverkeer is geweest, enkel tijdens de busrit (oversteken grenzen??).

Maar eigenlijk is dat de vraag niet zozeer. Of het toestel nu gecommuniceerd heeft of niet, mijn vraag is vooral of je verhaal hebt tegen zo iets. Kan een operator je zomaar facturen sturen zonder documentatieplicht? Want dat is en blijft een blanco cheque.

Als je daarentegen een lijst van IP adressen krijgt, kan je ten eerste nakijken of dit wel zou kunnen. Ten tweede kan je dan aan de hand van het adres de boosdoener op je toestel proberen te identificeren en dit de volgende keer vermijden. Nu kan ik volgende keer ofwel mijn toestel volledig uitschakelen op reis (wat niet de bedoeling is van een mobiele telefoon dacht ik) ofwel weer overgeleverd zijn aan de techniek en de facturatie van de operator.

Joeri_J

#9 , 17 jun 2011 09:43

Uiteindelijk wordt mij 190 minuten aangerekend terwijl dit volgens mij nog niet eens mogelijk is op een batterijlading van een HTC in een rijdende bus, of u mag het mij voordoen. Misschien had de batterij een goede invloed van de berglucht natuurlijk.
190min is teveel voor uw gsm?
amai dan is mijn HTC een super toestel. (terwijl ik vind dat hij gerust langer mee zou mogen gaan!)
mijn toestel houd het bij intensief gebruik 10a12u vol. (bij laag a normaal gebruik 1a2dagen)
('s ochtends uit de lader, en tegen 's avonds alarm van lage batterij 10%)

hier zitten momenten van zeer intensief gebruik (200a300mA verbruik)
50a150Mb/dag is geen uitzondering...

Ik lees op proximus site:
http://customer.proximus.be/nl/Surf_Mob ... Rates.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Begin meteen te surfen in het buitenland

Bent u Proximus-klant? Dan kunt u meteen surfen aan het standaardtarief:

In Europa: € 1,51/5 min.
In de rest van de wereld: € 3,03/5 min.
190 min is dan : 57,38€

Verder lees ik op:
http://customer.proximus.be/nl/Surf_Mob ... Limit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer u surft in andere landen van de Europese Unie, wordt uw mobiele internetverbinding verbroken zodra u € 60 bereikt.
GPS kan wel eens data gebruiken, (als je agps aan staan hebt of geïnstalleerd hebt.)
ook bepaalde services kunnen nog steeds data aanroepen.
je kan 'sync' afzetten, maar dat wil niet zeggen dat data volledig afstaat.

btw: als heel data af zou staan, hoef je de individuele toepassingen niet af te zetten!
Deze krijgen dan toch geen data mogelijkheden.

dit is een perfecte test, om te kijken of je data wel degelijk af staat...
zet je data af, en probeer een toepassing of 2,3...
Je kan dit nu ook in Belgie al proberen, zo weet je of de manier van data afzetten correct is.
(je kan ook een data teller installeren, en deze u laten waarschuwen bij verbruik etc...)

Verder een tip, indien u veel data wenst te gebruiken met een smartphone, is 'MobileVikings' een handige provider. indien u meer info wenst (of referentie voor aan te melden met promotie) dan mag u mij gerust contacteren.

Laat het een lesje zijn voor de toekomst, en wees blij dat er een beperking van €60 was/is.
U had anders meer geld kwijt geweest, ...

mapleleiah

#10 , 17 jun 2011 11:57

Data uitschakelen is niet voldoende. De enige manier om zeker te zijn dat er geen data zal gebruikt worden is alle instellingen van je operator i.v.m. date te WISSEN uit de telefoon en bij terugkeer gewoon opnieuw in te stellen. Er zijn namelijk veel toepassingen op smartphones die stiekem toch de dataverbinding aanzetten. Toen ik nog bij een bepaalde operator zat, gebeurde het vaak dat er data aangerekend werd omdat er onzichtbaar data effectief verbruikt werd.

Zelf heb ik dat probleem niet zo erg meer ... ik heb een GSM operator gekozen die haar klanten niet uitperst ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

vtec

#11 , 17 jun 2011 15:22

op mijn Blackberry staat de functie 'data transfer off when roaming' geactiveerd; zeer handig, nog geen verrassingen mee gehad

Jac
Topic Starter

#12 , 17 jun 2011 15:45

op mijn Blackberry staat de functie 'data transfer off when roaming' geactiveerd; zeer handig, nog geen verrassingen mee gehad
Niet zo simpel met HTC blijkbaar. Deze optie staat er wel bij een aantal toepassingen en was ook zo ingesteld, maar blijkbaar is dit niet voldoende. En zoals de vorige poster schrijft zet het toestel op eigen initiatief de dataverbinding terug aan als een toepassing er om vraagt, zelfs al had je ze expliciet afgezet.

Maar we zitten hier in technische discussies terwijl ik me nog altijd afvraag of een operator niet verplicht is van details te geven als ze je factureren.

Terug naar “Andere”