belastingen 2keer verkeerd ingevuld, in eigen nadeel

Zavijah
Topic Starter

belastingen 2keer verkeerd ingevuld, in eigen nadeel

#1 , 22 feb 2007 11:43

Ik keek gisteren de belastingaangifte van iemand na, gezien ze zonet haar aanrekening in de bus kreeg waarop stond dat ze 1500? moest bij betalen (wat op eerste zich abnormaal lijkt voor een brave werkmens met normaal loon). Ook het jaar ervoor werd haar 900? aangerekend (wat uiteraard reeds betaald is, zonder zich vragen bij te stellen).

Nu bleek dat ze twee opeenvolgende jaren dezelfe fout heeft gemaakt, nl in een bepaalde rubriek een som van bovenstaande rubrieken gemaakt, terwijl dat niet nodig was. Daardoor werden lagen haar aangegeven inkomsten natuurlijk 3000euro hoger dan werkelijk.

Nu, heeft iemand hier ervaring mee? (het is een foute aangifte, in eigen nadeel)
Wordt het gemakkelijk het reeds betaalde bedrag van vorig jaar terug te vorderen + herberekening van de aangifte van vorig jaar te vragen?
Zouden ze hierover moeilijk doen?
Wsl een hele hoop kosten aan verbonden?
(ik kan dit uiteraard rechtstreeks aan de belastingen vragen, maar wens mezelf toch eerst hier in te lichten zodat we stevig in onze schoenen staan)

Voor de herberekening/nieuwe aangifte van dit jaar (wat nog niet betaald is) verwacht ik geen probleem (of wel?)...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2007 12:16

Wat de aanslag betreft die ze nu ontvangen heeft: bezwaar indienen bij de gewestelijke directeur.

Wat de aanslag van vorig jaar betreft: de bezwaartermijn is verlopen, aanvraag tot ambtshalve ontheffing wegens materi?le vergissing doen bij de gewestelijke directeur.

Gewoon telkens aangetekende brief versturen, adres staat vermeld op het aanslagbiljet. Duidelijk vermelden over welke aanslag het gaat (artikel van het kohier vermelden) en duidelijk uitleggen wat er fout is gegaan.

Kosten: de prijs van een aangetekende zending.

Als je geen gunstige beslissing van de gewestelijke directeur krijgt, kan je verzoekschrift indienen bij de rechtbank. Als het zover is kan je bijkomende informatie bekomen.

scorpioen

wanton

#3 , 22 feb 2007 19:51

Een informerend gesprek vooraf met de plaatselijke verificatie-dienst van de controle der Belastingen kan U al veel verder helpen. Het kan zijn dat zij na uw uitleg direct akkoord gaan om de aanslag van dit jaar te verbeteren , als ze zien welke fout er is gemaakt. Wanneer men een bepaald bedrag als inkomsten vergeet , tellen de Belastingen het bij. Wanneer ze op de aangifte hogere bedragen zien staan dan ze zelf aan fichen hebben , reageren ze niet en ze vragen ook geen bewijs of adres van de uitbetalende firma of dienst.
Zo had ik vorig jaar het volgende voor : een bedrag van mevrouw bijgeteld in de kolom van mr. De Belastingen tellen daarna het bedrag bij bij mevrouw maar trekken het niet af bij Mr. Na ontvangst van de afrekening is de verbetering gedaan , na ??n ??nvoudig telefoontje. Voor zulke fouten krijgen ze niet graag bezwaarschriften want dat is slecht voor de statistieken , zowel per kantoor als voor een verificateur zelf.
Laat U niet direct afschepen.
Als ge uit mijn buurt bent , wil en kan ik helpen.Laat evt. iets weten.
Mvg.

Reclame

djanodive

#4 , 20 apr 2008 17:06

Een tip: probeer je belastingaangifte te doen via TAX-ON-WEB (als je over internet beschikt). de website vult zelf al de bedragen vooraf in die hij weet.

Ik heb wel gehoord dat men dit ook zou toepassen met de papieren aangifte.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”