Onrechtmatige opzegging verhuurders

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Onrechtmatige opzegging verhuurders

#16 , 07 jun 2011 21:55

denk ik ook en ik dacht dat vrederechter exclusieve bevoegdheid had bij huurgeschillen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#17 , 07 jun 2011 21:57

Door welke rekening?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

LaurenV
Topic Starter

#18 , 07 jun 2011 21:58

Poster heeft een tegenopzeg gedaan, welke aanvaard is door verhuurder. Vrees dat dit een streep door de rekening is
Ik heb deze enkel gegeven omdat ik er "sowieso" uit moest van de verhuurders, al blijkt dit nu niet rechtsgeldig wegens 1. niet wachten tot verlijden akte en 2. niet zelf betrekken pand, zoals gezegd in de opzegbrief maar om verhuring.

Blijft het ook niet strafbaar dat ze zonder overleg zomaar zijn komen schilderen binnen de opzegperiode en dat er nu, nog steeds tijdens de opzegperiode al spullen van de volgende huurder staan (ik neem aan dat zij dus ook huur zullen betalen en de verhuurders nu dubbele huur krijgenà

Reclame

LaurenV
Topic Starter

#19 , 07 jun 2011 21:59

denk ik ook en ik dacht dat vrederechter exclusieve bevoegdheid had bij huurgeschillen.
Sinds 2008 niet meer heb ik willen lezen. (als ik het goed begrijp)

Fore

#20 , 07 jun 2011 22:01

Het enigste wat de poster heeft gedaan, is het geldig maken van de opzeg, door akkoord te gaan, maar dit geeft de verhuurder niet het recht om de woning te verhuren na opzeg eigen bewoning. Dit geeft de verhuurder niet het recht voor huisvredebreuk. Dit geeft de verhuurder niet het recht om het huis al opnieuw te verhuren.

Maar ga zeker met een advocaat praten, die zal een juiste strategie kunnen geven.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#21 , 08 jun 2011 00:03

Een tegenopzeg vernietigt de opzeg voor eigen bewoning en de daaraan gekoppelde voorwaarden NIET. Daarover heeft het grondwettelijk hof zich reeds zeer duidelijk uitgesproken. U heeft dus recht op 18 maanden huur schadevergoeding. Neem een degelijke advocaat in de arm die deze zaak onmiddellijk via een art 1344bis bij het lokale vredegerecht aanhangig kan maken. Alle huurgeschillen worden het vredegerecht afgehandeld.

De huisvredebreuk, het onrechtmatig herverhuren terwijl de opzegperiode nog loopt zijn allen kersen op de taart.

TheJudge007

#22 , 08 jun 2011 09:13

Ha, ha idd. klopt als een bus dat is in 2009 nog maar pas door het grondwettellijk hof zo beslist/ uitgesproken.

Grondwettelijk Hof, arrest nr. 189/2009 van 26 november 2009
- In die zin geïnterpreteerd dat, wanneer de huurder gebruik maakt van de mogelijkheid van de tegenopzegging bepaald in artikel 3, § 5, derde lid, de verhuurder wordt vrijgesteld van zijn verplichting om het motief van de opzegging te realiseren onder de voorwaarden bepaald in paragraaf 2, schendt artikel 3, § 2, van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2, van het Burgerlijk Wetboek, vóór de wijziging ervan bij de wet van 27 december 2006, de artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet.
- In die zin geïnterpreteerd dat, wanneer de huurder gebruik maakt van de mogelijkheid van de tegenopzegging bepaald in artikel 3, § 5, derde lid, de verhuurder niet wordt vrijgesteld van zijn verplichting om het motief van de opzegging te realiseren onder de voorwaarden bepaald in paragraaf 2, schendt artikel 3, § 2, van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2, van het Burgerlijk Wetboek, vóór de wijziging ervan bij de wet van 27 december 2006, de artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet niet.
Al diegenen die dus schrik hebben om een tegenopzeg te doen mogen op hun 2 oren slapen.

Die truuk van de verhuurder om aan die boete te ontsnappen pakt dus niet meer. Nogal logisch trouwens: het is of was de verhuurder die de initiele opzeg gedaan heeft of had. M.a.w. de huurder zou nooit opgezegd hebben moest de verhuurder dit niet eerst gedaan hebben is de redenering die erachter zit.

In de tijd dat het grondwettellijk hof zich hiermee nog niet bemoeid had, heb ik het meegemaakt dat een verhuurder i.p.v. 6m op voorhand mij bijna 11 maanden op voorhand opzegde. Hij was mij een forse schadevergoeding verschuldigd wegens opzeg zonder motief na een 5-tal jaren.

Ik schrijf hem dus doodleuk een briefke per AS dat hij er niet op moet rekenen dat ik een tegenopzeg doe, want dat ik op de hoogte ben dat hij volgens jurisprudentie dan geen schadevergoeding hoeft te betalen. Ondertussen buigt het grondwettellijk hof zich hierover en was het probleem ineens opgelost en kon ik verhuizen wanneer ik het wou en toch die vergoeding opstrijken niettegenstaande een eventuele tegenopzeg. Schaakmat.

Het is wel belangrijk om dat van dat grondwettellijk hof te vermelden a/d advocaat want ik geloof niet dat er velen zijn die dat weten. Print het af en laat het hem zien LaurenV, en hij zal onmiddellijk zien dat ge niet de eerste de beste zijt.
Laatst gewijzigd door TheJudge007 op 08 jun 2011 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

LaurenV
Topic Starter

#23 , 08 jun 2011 10:12

Ha, ha idd. klopt als een bus dat is in 2009 nog maar pas door het grondwettellijk hof zo beslist/ uitgesproken.

Grondwettelijk Hof, arrest nr. 189/2009 van 26 november 2009
- In die zin geïnterpreteerd dat, wanneer de huurder gebruik maakt van de mogelijkheid van de tegenopzegging bepaald in artikel 3, § 5, derde lid, de verhuurder wordt vrijgesteld van zijn verplichting om het motief van de opzegging te realiseren onder de voorwaarden bepaald in paragraaf 2, schendt artikel 3, § 2, van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2, van het Burgerlijk Wetboek, vóór de wijziging ervan bij de wet van 27 december 2006, de artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet.
- In die zin geïnterpreteerd dat, wanneer de huurder gebruik maakt van de mogelijkheid van de tegenopzegging bepaald in artikel 3, § 5, derde lid, de verhuurder niet wordt vrijgesteld van zijn verplichting om het motief van de opzegging te realiseren onder de voorwaarden bepaald in paragraaf 2, schendt artikel 3, § 2, van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2, van het Burgerlijk Wetboek, vóór de wijziging ervan bij de wet van 27 december 2006, de artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet niet.
Al diegenen die dus schrik hebben om een tegenopzeg te doen mogen op hun 2 oren slapen.

Die truuk van de verhuurder om aan die boete te ontsnappen pakt dus niet meer. Nogal logisch trouwens: het is of was de verhuurder die de initiele opzeg gedaan heeft of had. M.a.w. de huurder zou nooit opgezegd hebben moest de verhuurder dit niet eerst gedaan hebben is de redenering die erachter zit.

In de tijd dat het grondwettellijk hof zich hiermee nog niet bemoeid had, heb ik het meegemaakt dat een verhuurder i.p.v. 6m op voorhand mij bijna 11 maanden op voorhand opzegde. Hij was mij een forse schadevergoeding verschuldigd wegens opzeg zonder motief na een 5-tal jaren.

Ik schrijf hem dus doodleuk een briefke per AS dat hij er niet op moet rekenen dat ik een tegenopzeg doe, want dat ik op de hoogte ben dat hij volgens jurisprudentie dan geen schadevergoeding hoeft te betalen. Ondertussen buigt het grondwettellijk hof zich hierover en was het probleem ineens opgelost en kon ik verhuizen wanneer ik het wou en toch die vergoeding opstrijken niettegenstaande een eventuele tegenopzeg. Schaakmat.

Het is wel belangrijk om dat van dat grondwettellijk hof te vermelden a/d advocaat want ik geloof niet dat er velen zijn die dat weten. Print het af en laat het hem zien LaurenV, en hij zal onmiddellijk zien dat ge niet de eerste de beste zijt.
Zal ik zeker doen, dankjewel!

LaurenV
Topic Starter

#24 , 08 jun 2011 15:43

Bericht van de verzekeraar: Een contractueel geschil is nooit in een rechtsbijstandsverzekering inbegrepen...enkel indien er bijvoorbeeld materiëmle schade zou zijn . Dan wel...

JohnD

#25 , 08 jun 2011 17:20

Ja, dan zal je even je reserves moeten aanspreken om later als alles meevalt, met de jackpot te gaan lopen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#26 , 08 jun 2011 17:33

U kan de herverhuur laten vaststellen door een deurwaarder, dat kost wat euro's maar is ontegenspreekbaar.

JohnD

#27 , 08 jun 2011 17:58

Oh ? Is bevolkingsregister dan niet voldoende ? Want een DW is wel € 250 voor een gewone verplaatsing met vaststelling en verslag all-in. Trouwens vraag ik me af hoe die DW dat herverhuur kan vaststellen ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#28 , 08 jun 2011 18:07

Als ze nog niet staan ingeschreven?

LaurenV
Topic Starter

#29 , 08 jun 2011 20:19

Ik heb wel foto's van een heleboel vreemd meubilair (vooral kinderspullen, ik heb nog geen kinderen) en op het bed een kussen van een vreemd koppel (dus niet de onderburen) die allemaal al in het appartement stonden. Weet niet of dat voor iets kan tellen. Ik heb deze getrokken toen ik mijn laatste spullen ging ophalen en aangezien ik nog huur betaal en in mijn opzegperiode ben neem ik aan dat ik nog steeds gewoon bevoegd ben om daar binnen te gaan...

Verder heeft de verhuurder ook drie bellen laten installeren. Zie niet in waarom hij dat zou doen zou het een éénwoonst betreffen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#30 , 08 jun 2011 20:32

Je kan dus een nieuw slot steken.

Terug naar “Huren”