Fiets verloren door gemeente - verzekering betaalt niet

jenfosch
Topic Starter

Fiets verloren door gemeente - verzekering betaalt niet

#1 , 26 mei 2011 13:47

Beste,

Even mijn probleem schetsen:
- september vorig jaar werd mijn fiets gestolen voor mijn deur, waarna ik uiteraard aangifte deed bij de politie en de raad kreeg om geregeld eens op gevondenfietsen.be te kijken
- januari dit jaar: ik vind, wonder boven wonder, mijn fiets terug op de gevondenfietsen website
- bij de politie bleek mijn fiets niet te staan, ik kreeg daar te horen dat mijn fiets waarschijnlijk overgedragen was naar de gemeente (wegens plaatsgebrek bij de politie). Daar werd mijn fiets bijgehouden in het gemeentemagazijn en eventueel na een aantal maanden verkocht.
- ik nam contact op met het magazijn, waar ik telkens afgescheept werd ('we gaan zoeken, bel nog eens terug', 'we gaan degene die aan't zoeken is zoeken, bel nog eens terug', 'de baas heeft verlof', etc...)
- na een persoonlijk bezoekje aan het magazijn werd eindelijk toegegeven dat ze mijn fiets 'kwijt' waren, en dat hij waarschijnlijk 'gestolen' was uit het magazijn.
- ik heb deze 'verdwijning' terug aangegeven bij de politie. Daar gingen ze de zaak onderzoeken en mij op de hoogte houden (yeah right, niks meer gehoord natuurlijk).
- er werd besloten dit te regelen via de verzekering van het stadsbestuur, dus enkele weken later kreeg ik een brief van de verzekering om mijn 'schadegeval' nader toe te lichten (plaats van ongeval, facturen van herstel :?: ). Ik heb dan de pv's en het hele verhaal opgestuurd/uitgelegd.
- na nog een dikke maand wachten krijg ik nu de melding dat de verzekering contractueel niet gebonden is om uit te betalen (wat mij ook niet écht verbaasd - maar ja)

Mijn vraag: Wat kan ik nu nog meer doen? Ik word nu al bijna een half jaar van het kastje naar de muur gestuurd, waarschijnlijk in de hoop dat ik het uiteindelijk opgeef (zoveel was die fiets nu ook niet waard, maar hij was wel nog in goede staat). Maar dat druist dan weer in tegen mijn principes. :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mei 2011 16:18

Aantal zaken die niet kloppen.
Uw fiets wordt gestolen en u doet aangifte resultaat beschrijving EN PV nr
Gevonden fietsen website ??? van wie?? overheid?
Bij politie bleek uw fiets NIET te staan maar belangrijk is HADDEN deze uw fiets in hun register staan??
Stond de fiets ingeschreven bij de gemeente.... ELKE fiets wordt in principe bijgehouden door de gemeente niet door de politie. Net voor de verkoop na minimaal 6 maanden gaat men nogmaals nakijken of er toch geen fiets bij is doe in het politiesysteem als verloren/gestolen staat.

Dus staat uw fiets in dit systeem als gevonden DAN kan je de gemeente aansprakelijk stellen ( als slechte bewaarder).
Uw advocaat van uw rechtsbijstandsverzekering zal dan in actie moeten schieten.

Dit is de enigste juiste procedure al de rest .....

mava105

#3 , 26 mei 2011 16:35

Stel aan uw gemeente voor dat je als eerste een keuze mag maken wanneer de niet opgehaalde fietsen worden verkocht. Uiteraard mag je hem dan GRATIS meenemen. Dan is iedereen geholpen, en het kost niemand geld (uitgezonderd de gemeente die een fiets minder kan verkopen).

Reclame

jenfosch
Topic Starter

#4 , 27 mei 2011 11:30

@franciscus
Gevonden fietsen website is een website van de politie (in Antwerpen en Limburg sinds eind vorig jaar actief), waar ze gevonden fietsen met foto opzetten. Als je je fiets herkent kan je hem bij de politie gaan ophalen (mits 'bewijs' dat het de uwe is - wat ik dus had).
De politie had inderdaad mijn fiets in hun register staan en had een bewijs dat mijn fiets overgedragen was naar de gemeente (de eerste maand houden ze ze wel zelf bij).
De fiets stond ook ingeschreven bij de gemeente, alleen stond hij niet meer in het magazijn.
@mava105: ik had al het voorstel gekregen om ter compensatie een andere fiets mee te nemen, maar eerlijk gezegd stonden daar alleen maar wrakken. Ofwel was mijn fiets de enige goede fiets die ze teruggevonden hadden, ofwel waren alle andere fatsoenlijke fietsen ook 'gestolen' uit het magazijn. Alternatief was de verzekering, maar die betaalt dus niet.
Zal dus inderdaad eens zien of ik iets kan regelen via rechtsbijstand. Merci voor de goede raad.

Franciscus

#5 , 03 jun 2011 13:38

Maar dan is er dus duidelijk een fout bij de gemeente .....dus zijn deze aansprakelijk.
En is bij hen de fiets gestolen....... blijkbaar wordt daar onder de 'armen' verdeeld???
Idd via uw rechtsbijstandsverzekering ..... ik zou zelfs een bijkomend klacht indienen bij de politie met als dader (gemeentepersoneel).....( wacht eventjes op advies advocaat)
Intern toezicht politie in kennis stellen, ombudsdienst van gemeente aanschrijven.

Terug naar “Algemeen”