Hoi,
ik zit al enkele jaren in de handel van elektronica en heb ook R4-kaarten verkocht. Net als vele andere verkopers ben ik begin vorig jaar op de vingers getikt door FOD ECONOMIE (getipt door BAF) wegens een verkoopadvertentie op een zoekertjessite. Ik wens te benadrukken dat ik nooit of te nimmer games heb verkocht hier hou ik mij niet mee bezig en ik ben hier principieel tegen.
Ik moet wel zeggen dat ik in tegenstelling tot de verkoper van jouw R4 rechtstreeks verzond vanuit Belgie.
Ik heb dan na enige internet opzoekingen en even googlen ook een uitgebreide verdediging ogebouwd rond de legale activiteiten van de R4:
- het afspelen van muziek
- het afspelen van films
- tientallen gratis software toepassingen (tekenprogramma's, teksteditors,....) gratis ter beschikking (homebrew - kijk maar eens op youtube onder nintendo ds homebrew)
- reeds meer dan 100 gratis games (eveneens homebrew, mensen die als hobby games schrijven en deze gratis ter beschikking stellen)
ik heb tientallen gratis software titels en games nominatief verzameld op een lijst.
je kan hier dus niet spreken van een beperkt commercieel nut gelet er op de markt massaal mp3 spelers, draagbare dvd-spelers,... worden verkocht die slechts een beperkte eigenschap hebben van deze ombouw.
Bovendien spreekt de europese regelgeving (trouwens zelf gepubliceerd op de website van BAF) modchips zijn verboden indien ze
uitsluitend dienen voor illegaal gebruik...
De belgische wetgeving spreekt van beperkt commercieel nut. Hoe kan je spreken van beperkt nut als je toepassingen aanbiedt waarvoor specifieke andere toestellen op de markt massaal verkocht worden?
Nu het addertje onder het gras:
Wist je dat er op basis van deze europese regelgeving diverse uitspraken zijn in het nadeel van Nintendo:
- in spanje zijn er vrijspraken ten voordele van R4-verkopers
- in Frankrijk zijn er vrijspraken ten voordele van R4-verkopers en installateurs van homebrew toepassingen op WII, etc... De rechter benadrukte hier dat NINTENDO zijn apparatuur meer toegankelijk moet maken zoals microsoft met windows...
- er zijn ook diverse veroordelingen, maar de vrijspraken zijn gebaseerd op een motivatie zoals de mijne hier weergegeven. Veroordelingen komen er vaak ook omdat men zich niet met de juiste argumenten verdedigt.
De R4 veroordeling in Belgie (weergegeven op de website) is gekomen uitsluitend op basis van de incorrecte en onvolledige informatie van BAF. De tegenpartij is bij verstek veroordeeld heeft zich zelf vermoedelijk niet eens verdedigt.
Bijkomend haalt mijn verdediging aan dat het zelf haast onmogelijk is om thuis back ups te nemen van ds games of illegale kopies te maken daar men voor het kopieren specifieke apparatuur nodig heeft die de games kan verbinden met pc en dergerlijke. (bestaat maar probeer die maar eens te vinden!) Hiermee bedoel ik dat met de R4 de beveiliging niet omzeild is door mezelf.
De illegale copies worden gemaakt met specifiek apparatuur en dan massaal op het internet verspreidt maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.
In mijn verdediging wordt de R4 omschreven als een besturingsysteem (zoals windows) dat je toestel tientallen bijkommende mogelijkheden geeft.
Ondanks het feit dat mijn zaak meer dan een jaar lopende is is er nog geen burgerlijke partijstelling van BAF in mijn zaak
Tenslotte kan ik met mijn pc ook illegale games afspelen, kan ik met mijn mp3 ook illegale muziek afspelen, met mijn dvd speler ook illegale films kijken, ...
Is het dan de bedoeling dat we deze ook even verbieden???? Neen want deze toestelen dienen niet
UITSLUITEND voor illegale activiteiten. Logisch toch?
Ik denk dat ik hier even toch een belangrijk punt aanhaal (trouwens gesteund door diverse vrijspraken op de europese regelgeving) en ik denk dat bij een veroordeling de vrijheid van wat je met je toestel doet in gedrang komt, tenslotte teken je geen contract met nintendo dat stipuleert dat je met je toestel enkel betalende toepassingen draait die goedgekeurd zijn door nintendo.
Ik ben bereid om deze zaak door te trekken want ik vind dat ik godverdomme meer dan gelijk heb en dat BAF compleet de bal mis slaat. Binnekort moet ik mene tv nog binnenleveren
Indien ik deze zaak win vind je je R4 in de betere dagbladhandel... Maar dat wil ook zeggen dat ombouw voor homebrew toepassingen legaal wordt zoals nu in FRANKRIJK.
Hoop dat ik je hier mee wat nuttige info heb geleverd en weet je dat er zaken hangendie waardoor je in de toekomst misschien je €50 kan terugclaimen zoals duizenden lotgenoten.