Brief BAF ivm R4 kaarten en Micro SD kaarten

Ascario

Re: Brief BAF ivm R4 kaarten en Micro SD kaarten

#31 , 24 jan 2011 11:21

Wel ik heb ook niet gewacht tot zondagavond, ik was die smoesjes bij BAF beu. Bestaat die "Julie" wel echt? De BAF ging me immers al eens eerder terugbellen of mailen ook en dat is ook niet gebeurd. Ik heb hen een aangetekende brief verstuurd met de vermelding dat ik akkoord ga onder voorbehoud van het bezorgen van die microSD USB adapter.

In principe had ik hen gewoon ook compleet kunnen negeren, want hun oorspronkelijke brief was niet eens aangetekend verstuurd. Ze gingen bij een rechtzaak geen poot hebben om op te staan, maar goed. Ik heb ook een klacht geopend bij zowel paypal als bij AtosWorldline. Ik wil ook m'n aankoopbedrag terug.

Wat die microSD USB adapter betreft, wat zijn daar mijn rechten als de BAF/douane mij dat niet binnen een redelijke termijn bezorgt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#32 , 24 jan 2011 15:34

Dit lijkt me een zaak voor Basta!
(http://www.neveneffecten.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

mava105
Juridisch actief: Nee

#33 , 24 jan 2011 16:00

Vanavond passeert SABAM de revue.

Reclame

WP002

#34 , 24 jan 2011 18:59

Vanavond passeert SABAM de revue.
Goed zo!

dendavo

#35 , 30 jan 2011 05:50

Hoi,

ik zit al enkele jaren in de handel van elektronica en heb ook R4-kaarten verkocht. Net als vele andere verkopers ben ik begin vorig jaar op de vingers getikt door FOD ECONOMIE (getipt door BAF) wegens een verkoopadvertentie op een zoekertjessite. Ik wens te benadrukken dat ik nooit of te nimmer games heb verkocht hier hou ik mij niet mee bezig en ik ben hier principieel tegen.

Ik moet wel zeggen dat ik in tegenstelling tot de verkoper van jouw R4 rechtstreeks verzond vanuit Belgie.

Ik heb dan na enige internet opzoekingen en even googlen ook een uitgebreide verdediging ogebouwd rond de legale activiteiten van de R4:

- het afspelen van muziek
- het afspelen van films
- tientallen gratis software toepassingen (tekenprogramma's, teksteditors,....) gratis ter beschikking (homebrew - kijk maar eens op youtube onder nintendo ds homebrew)
- reeds meer dan 100 gratis games (eveneens homebrew, mensen die als hobby games schrijven en deze gratis ter beschikking stellen)
ik heb tientallen gratis software titels en games nominatief verzameld op een lijst.

je kan hier dus niet spreken van een beperkt commercieel nut gelet er op de markt massaal mp3 spelers, draagbare dvd-spelers,... worden verkocht die slechts een beperkte eigenschap hebben van deze ombouw.

Bovendien spreekt de europese regelgeving (trouwens zelf gepubliceerd op de website van BAF) modchips zijn verboden indien ze uitsluitend dienen voor illegaal gebruik...

De belgische wetgeving spreekt van beperkt commercieel nut. Hoe kan je spreken van beperkt nut als je toepassingen aanbiedt waarvoor specifieke andere toestellen op de markt massaal verkocht worden?

Nu het addertje onder het gras:

Wist je dat er op basis van deze europese regelgeving diverse uitspraken zijn in het nadeel van Nintendo:

- in spanje zijn er vrijspraken ten voordele van R4-verkopers
- in Frankrijk zijn er vrijspraken ten voordele van R4-verkopers en installateurs van homebrew toepassingen op WII, etc... De rechter benadrukte hier dat NINTENDO zijn apparatuur meer toegankelijk moet maken zoals microsoft met windows...
- er zijn ook diverse veroordelingen, maar de vrijspraken zijn gebaseerd op een motivatie zoals de mijne hier weergegeven. Veroordelingen komen er vaak ook omdat men zich niet met de juiste argumenten verdedigt.

De R4 veroordeling in Belgie (weergegeven op de website) is gekomen uitsluitend op basis van de incorrecte en onvolledige informatie van BAF. De tegenpartij is bij verstek veroordeeld heeft zich zelf vermoedelijk niet eens verdedigt.

Bijkomend haalt mijn verdediging aan dat het zelf haast onmogelijk is om thuis back ups te nemen van ds games of illegale kopies te maken daar men voor het kopieren specifieke apparatuur nodig heeft die de games kan verbinden met pc en dergerlijke. (bestaat maar probeer die maar eens te vinden!) Hiermee bedoel ik dat met de R4 de beveiliging niet omzeild is door mezelf.

De illegale copies worden gemaakt met specifiek apparatuur en dan massaal op het internet verspreidt maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

In mijn verdediging wordt de R4 omschreven als een besturingsysteem (zoals windows) dat je toestel tientallen bijkommende mogelijkheden geeft.

Ondanks het feit dat mijn zaak meer dan een jaar lopende is is er nog geen burgerlijke partijstelling van BAF in mijn zaak

Tenslotte kan ik met mijn pc ook illegale games afspelen, kan ik met mijn mp3 ook illegale muziek afspelen, met mijn dvd speler ook illegale films kijken, ...

Is het dan de bedoeling dat we deze ook even verbieden???? Neen want deze toestelen dienen niet UITSLUITEND voor illegale activiteiten. Logisch toch?

Ik denk dat ik hier even toch een belangrijk punt aanhaal (trouwens gesteund door diverse vrijspraken op de europese regelgeving) en ik denk dat bij een veroordeling de vrijheid van wat je met je toestel doet in gedrang komt, tenslotte teken je geen contract met nintendo dat stipuleert dat je met je toestel enkel betalende toepassingen draait die goedgekeurd zijn door nintendo.

Ik ben bereid om deze zaak door te trekken want ik vind dat ik godverdomme meer dan gelijk heb en dat BAF compleet de bal mis slaat. Binnekort moet ik mene tv nog binnenleveren :shock:

Indien ik deze zaak win vind je je R4 in de betere dagbladhandel... Maar dat wil ook zeggen dat ombouw voor homebrew toepassingen legaal wordt zoals nu in FRANKRIJK.

Hoop dat ik je hier mee wat nuttige info heb geleverd en weet je dat er zaken hangendie waardoor je in de toekomst misschien je €50 kan terugclaimen zoals duizenden lotgenoten.

els71

#36 , 02 feb 2011 19:08

heb vandaag ook zo een brief gehad van piraterij ivm 1 r4 kaartje
gekocht bij de dezelfde verkoper als jullie vermelden
bij mij staan er slecht 3 voorwaarden
de vierde met het bedrag dat jullie vernoemen staat er niet op
maar op het papier om terug te sturen moet ik verklaren dat ik met deze 4 voorwaarden tevreden ben
ik moet dus bevestigen dat ik tevreden ben een schadevergoeding waar ik niet eens het bedrag van weet
ik krijg dat vandaag 2 februari in de bus en dan staat er dat ik moet antwoorden voor 3 februari

lqke
Topic Starter

#37 , 03 feb 2011 23:57

Hallo,
Even een update:
Ik heb vandaag het antwoord van Paypal gekregen en deze is in mijn voordeel.
Ik krijg dus het bedrag terug dat ik heb moeten betalen voor de R4 kaarten en Micro SD kaarten.
Van BAF zelf heb ik natuurlijk nog geen antwoord gekregen. Ik heb ondertussen al wel laten weten dat ik niet akkoord ben met hun voorwaarden.

Dus ik raad iedereen aan die ook via Paypal betaald heeft om een "case" te openen zodat je het betaalde bedrag toch al kan terugvorderen.

Het is nu nog afwachten op bericht van BAF. Ik heb niet veel zin in een rechtzaak wegens gebrek aan tijd en geld maar ik wil ook geen 50€ betalen aan "administratiekosten" voor het vernietigen van die R4-kaarten.

Drone

#38 , 04 feb 2011 06:53

veel zorgen had ge u toch niet moeten maken voor BAF, de bewijslast ligt voor het grotendeels ( zoniet volledig ) bij hun, laat ze maar eens bewijzen dat gij de R4 kaarten voor illigaal gebruik zou gekocht hebben.

het is niet omdat ge met een voorwerp iets illigaal kunt doen, dat ge het ook doet.

dommie

#39 , 04 feb 2011 12:21

Ik heb ook zo een brief gekregen, en net als els71 heb ik geen vierde voorwaarde er in vermeld staan....?
Zou die bij ons hopelijk wegvallen, ik had er wel geen microsd kaartje bijzitten, misschien dat het daardoor komt...?

WP002

#40 , 04 feb 2011 15:10

Kan er eigenlijk iemand eens een link posten naar een voor leken begrijpelijke uitleg wat die kaartjes nu eigenlijk precies zijn, en waarvoor ze allemaal technisch legaal en illegaal kunnen gebruikt worden? Ik heb geen bedoeling in een handeltje op te zetten of zo, maar ik wil me er graag omwille van de technische kant eens in verdiepen. (Ik speel nooit spelletjes, heb geen game console of niks dus ben een relatieve leek).

Joeri_J

#41 , 04 feb 2011 15:12

Google is your friend: http://www.google.be/search?q=r4" onclick="window.open(this.href);return false;
alles wat je maar wilt weten :)

1ste hit:
The R4/R4 DS Cartridge is the current top-of-the-line in DS SLOT-1 flash carts. It is just an amazing little device like original DS cart size, it is a complete solution with no need to purchase any additional components or deal with any messy software and truly the easiest media enhancer you have ever done; To simply put it, this is a must have peripheral for any regular DS/DS lite owner.

bill24

#42 , 10 apr 2011 18:37

Ik heb hetzelfde meegemaakt! Ik heb een aangetekend schrijven gericht waarin ik hen in gebreke stelde voor het niet anleveren van mijn geheugenkaart...en kijk, 2 dagen later kreeg ik EEN geheugenkaart van 2GB, maar niet de mijne, ik had er ééntje besteld met een grotere geheugencapaciteit. Ik heb ze dan telefonisch opgebeld: ik moest de kaart terugsturen (op mijn kosten) en zou dan een andere krijgen...want de douane zal zich wel vergist hebben! Toen ik vroeg naar hun naam (om dit in mijn schrijven te vermelden) kreeg ik geen respons! Ik heb dan terug een aangetekend schrijven gericht waarin ik hen opnieuw in gebreke stelde voor het niet aanlaveren van de geheugenkaart EN de levernota die bij de zending zat! En kijk, 2 dagen later krijg ik een geheugenkaart met de juiste capaciteit, maar van een ander merk dan ik besteld had! En mijn levernota: die heb ik nooit gezien! DIT IS EEN DIENST DIE IK ABSOLUUT NIET VERTROUW! ALS JE NIET VRAAGT OM JE GEHEUGENKAART TERUG TE STUREN, DAN KRIJG JE DIE NIET!

Gebruiker21

#43 , 20 apr 2011 11:42

Laat ons om te beginnen niet hypocriet doen: R4-kaartjes worden aangekocht om illegale spelletjes te spelen op een Nintendo DS. Niemand koopt die kaartjes enkel om films of muziek op een DS af te spelen. Die dingen dienen daar niet voor (schermpje veel te klein, audio veel te slecht).

Maar het gaat hier om het juridische. En inderdaad, met een R4-kaartje kan je ook legale dingen doen. Je zou kunnen zeggen dat je het kaartje gebruikt om spelletjes die je in je bezit hebt, op dat éne micro-SD kaartje te verzamelen, zodat je niet telkens van cartridge moet veranderen als je een ander spelletje wil spelen. Of om muziek en films (die je zelf op CD of DVD hebt) te beluisteren bekijken.

Enkele opmerkingen over zaken die reeds aan bod kwamen:
1. Een R4-kaartje is GEEN mod-chip! Je veranderd helemaal niets aan de hardware van Nintendo.
2. Als je van een Belgische of Nederlandse shop iets koopt, mag je er toch vanuit gaan dat het ook vanuit België of Nederland verzonden wordt. Dus mensen die nog R4-kaartjes willen kopen: vraag de verkoper vanwaar verzonden wordt, om de vermeldde problemen te vermijden.

Maar de belangrijkste:

3. Wat je wel doet met een R4-kaartje, is het besturingssysteem van een Nintendo DS tijdelijk "onklaar" maken en er een ander besturingssysteem op draaien. R4-kaartjes werken op basis van bepaalde "gehackte" Nintendo Games (games die een foutje bevatten waardoor kan "ingebroken" worden in het besturingssysteem van de Nintendo DS). Dit kan je zien als je de software van de R4 kaartjes opstart: dit moet door op een icoontje te klikken van een bestaande Nintendo DS game.

Je kan dus besluiten dat het R4 kaartje sowieso een stukje illegale software / firmware bevat: namelijk een stukje gehackte programmacode van een bestaand Nintendo DS spelletje. Dus zeggen dat R4 kaartjes legaal zijn is niet correct. Wie hier echter moet op reageren: BAF, Nintendo, ... weet ik niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD

#44 , 20 apr 2011 14:11

Laat ons om te beginnen niet hypocriet doen: R4-kaartjes worden aangekocht om illegale spelletjes te spelen op een Nintendo DS. Niemand koopt die kaartjes enkel om films of muziek op een DS af te spelen. Die dingen dienen daar niet voor (schermpje veel te klein, audio veel te slecht).

Maar het gaat hier om het juridische. En inderdaad, met een R4-kaartje kan je ook legale dingen doen. Je zou kunnen zeggen dat je het kaartje gebruikt om spelletjes die je in je bezit hebt, op dat éne micro-SD kaartje te verzamelen, zodat je niet telkens van cartridge moet veranderen als je een ander spelletje wil spelen. Of om muziek en films (die je zelf op CD of DVD hebt) te beluisteren bekijken.

Enkele opmerkingen over zaken die reeds aan bod kwamen:
1. Een R4-kaartje is GEEN mod-chip! Je veranderd helemaal niets aan de hardware van Nintendo.
2. Als je van een Belgische of Nederlandse shop iets koopt, mag je er toch vanuit gaan dat het ook vanuit België of Nederland verzonden wordt. Dus mensen die nog R4-kaartjes willen kopen: vraag de verkoper vanwaar verzonden wordt, om de vermeldde problemen te vermijden.

Maar de belangrijkste:

3. Wat je wel doet met een R4-kaartje, is het besturingssysteem van een Nintendo DS tijdelijk "onklaar" maken en er een ander besturingssysteem op draaien. R4-kaartjes werken op basis van bepaalde "gehackte" Nintendo Games (games die een foutje bevatten waardoor kan "ingebroken" worden in het besturingssysteem van de Nintendo DS). Dit kan je zien als je de software van de R4 kaartjes opstart: dit moet door op een icoontje te klikken van een bestaande Nintendo DS game.

Je kan dus besluiten dat het R4 kaartje sowieso een stukje illegale software / firmware bevat: namelijk een stukje gehackte programmacode van een bestaand Nintendo DS spelletje. Dus zeggen dat R4 kaartjes legaal zijn is niet correct. Wie hier echter moet op reageren: BAF, Nintendo, ... weet ik niet.
TS en andere 'gedupeerden' hebben dan ook van het begin af aan duidelijk gemaakt dat ze zich konden vinden in de inbeslagname van de R4-kaarten.
Zij richten zich dus ook uitsluitend op het vrijgeven van de usb-adapters en de SD-kaarten. De R4-kaarten beschouwden ze zelf al als verloren.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Gebruiker21

#45 , 20 apr 2011 16:33

De R4 kaartjes zijn nutteloos zonder micro SD kaartje. Dus als daar micro SD kaartjes bij zitten, is het niet zo gek om beiden als één geheel te beschouwen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”