Religie oprichten

Benito
Topic Starter

Religie oprichten

#1 , 20 mar 2011 17:40

Beste mensen,

Ik zou graag een nieuwe religie oprichten. Kan iemand mij vertellen wat hiervoor de procedure is?
Wat zijn de rechten en plichten voor religies enz?...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2011 17:55

U doet maar .... in de grondwet staat dat er godsdienstvrijheid is.
Subsidie krijgen is een ander verhaal
U achter uw godsdienst schuilen om wetten te overtreden of u te beroepen op het biechtgeheim nog een ander.
U zal als een sekte behandeld worden

Benito
Topic Starter

#3 , 21 mar 2011 10:31

Het gaat mij hier niet echt over subsidies, we betalen al voor vanalles te veel waar we niks aan hebben als belastingbetaler :)
Ik heb eerder een probleem met de nieuwe rookwet.
Ik probeer hier even te vermijden een discussie op te starten of deze al dan niet terecht is, dit is een persoonlijke mening en doet hier niks ter zake.
Mijn vraag is eerder, kan ik als cafébaas een religie oprichten waar mijn zaak als religieus gebouw wordt aanzien en je als deel van de religieuze beleving alson een sigaret mag opsteken in je "huis van God"?
Het is misschien vergezocht en totaal belachelijk, maar ik vraag mij gewoon af hoever de rechten van een gelovige strekken.
Tabak op zich is niet illegaal en kerken zijn geen café's, dus ik dacht dat dit misschien een oplossing zou kunnen zijn.

Reclame

Vandebos

#4 , 21 mar 2011 10:45

Bestaat er geen achterpoortje door van je café een club te maken? met lidkaarten enz... kostprijs van het lidgeld: 1 consumptie af te rekenen bij de knappe dienster die je meteen ook je lidkaart geeft?

Benito
Topic Starter

#5 , 21 mar 2011 11:32

Jammer genoeg zijn privéclubs ook onderhevig aan dezelfde plichten als gewone café's... Dit had ik al eens bekeken de eerste keer dat er sprake was van een rookverbod voor café's die ook graag nog iets te knabbelen aan hun klanten willen aanbieden en tegelijk de rokers niet willen buitengooien :)

sysrq

#6 , 21 mar 2011 12:47

Om het rookverbod te omzeilen is denk ik wel wat meer nodig dan je cafe om te toveren tot een gebedsplek van een nieuwe religie. Ik vrees dat men u niet heel serieus gaat nemen en je waarschijnlijk als één van de eersten op den bon gaat vliegen vooral omdat enerzijds uw cafe wel degelijk "ingeschreven" staat als café en anderzijds dat je zo een wel vrij high-profile houding aanneemt.

Maar ik vind wel dat u een punt heeft.

Eerst en vooral ik ga de sterke (medische ea) argumenten die voor een rookverbod pleiten zeker niet ontkennen. Personeel en klanten mogen niet ongewenst!!!! blootgesteld worden aan de bewezen redelijk schadelijke tweedehandse rook.
Ook is het zeker dat dit verbod een heleboel rokende café-gangers tegen het hoofd stoot en dat café-houders mogelijk financieel getroffen worden.

Persoonlijk vind ik dat er een mogelijk moet zijn om een aantal rookcafés te hebben desnoods met waarschuwingsborden en een verbod van reclame te maken.

FlemishTuner

#7 , 21 mar 2011 12:50

Zelfs als niet roker vind ik dit een schitterende gedachte :D
Is het al zover gekomen dat men naar zo'n middelen moet grijpen om te mogen roken? Om klanten te houden?
Dit terwijl er zoveel zaken zijn die nog slechter zijn voor gezondheid.

Ik gun het je Benito :) Uit de grond van mijn hart, laat cafébazen op zijn minst baas zijn over hun café, waar ze zelf in investeren, inkomsten uit halen en dus ook weer belastingen van betalen.
Intussen blijven jongeren van straat (of toch meer) wat weer vandalisme en dergelijke tegen gaat en worden mensen terug socialer. Niet rokers hebben ook de keuze of ze in café zitten of niet, verbied het daarom niet de anderen.
Zeker niet met de kosten die vele café's deden om afzuiginstallaties te plaatsen en dergelijke.

Veel succes en dit volg ik ook mee :D Gewoon uit sympathie en de creativiteit die je boven haalt om er toch iets op te vinden :)

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2011 12:58

Is een gebedsplek (of kerk) dan geen openbare plaats, waar roken zowiezo verboden is?

sysrq

#9 , 21 mar 2011 13:31

aan welke voorwaarden moet een "saamenkomstplek" dan voldoen om niet een openbare plaats te zijn?

Benito
Topic Starter

#10 , 21 mar 2011 13:54

@mava105: in mijn ogen denk ik dat het moet kunnen dat roken binnen in de "kerk" wel weer toegestaan is als godsdienstige handeling...
Verder gaan enkel "gelovigen" het gebouw binnen en kan je als "ongelovige" er dan ook niets tegen inbrengen hoe ik mijn godsdienst belijd want dan is er geen sprake meer van godsdienstvrijheid (of zie ik dit verkeerd?).
Wanneer er dan toch een ""ongelovige" in het gebouw binnenkomt, kan deze op de hoogte gesteld worden van de regels binnen het gebouw en kan er dan nog steeds voor kiezen om het pand te verlaten. Dit is nogal slachtofferloos volgens mij...

EvilFreD

#11 , 21 mar 2011 13:57

Volgens mij is een veel reëlere manier om de rookwet te omzeilen je zelfstandigheid opgeven. Je café ombouwen tot woongelegenheid. Een vereniging op te starten waar iedereen lid van wordt. Elke dag verenigingsactiviteiten te houden bij jou thuis. Uw "onkosten" terug te vorderen van de vereniging.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD

#12 , 21 mar 2011 14:04

Of aantonen dat roken in uw establisiment cultureel en maatschappelijk als bijzonder wordt beschouwd en een hoge mate van waardering geniet.
Mogelijk dat de UNESCO dan bereid is om het roken in uw café op haar lijst van immateriële culturele erfgoederen te zetten :)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Lightning

#13 , 21 mar 2011 14:11

Benito, de rituelen die uw dienst uitmaken mogen niet indruisen tegen wat wettelijk bepaald is. Het is niet omdat u bijvoorbeeld graag iemand zou offeren op de toog dat u daar onder de vlag van godsdienstvrijheid mee weg gaat komen. Het blijft moord.

Benito
Topic Starter

#14 , 21 mar 2011 14:14

@evilfred: Een vereniging moet ook een ledenlijst aanleggen en activiteiten plannen om samen te komen, iets wat een religie niet moet doen. Niemand wordt verplicht om buiten te blijven, niemand wordt verplicht om binnen te komen.
Je bent vrij van te geloven wat je wilt en je godsdienst te beleven wanneer je wil.
Het is niet omdat ik een moskee bezoek dat ik een moslim ben en omdat ik een kerk bezoek ben ik ook nog geen christen.
Als ik een dienst wil bijwonen kan dat zonder problemen ook al ben ik niet gelovig...
Mijn diensten zouden doorgaan van 11u 's morgens tot 5u 's avonds, 6 dagen in de week, en wie zich wil bekeren is altijd welkom :)
Ik vraag me enkel af wat men hieraan kan doen op juridisch vlak... Je kan toch niet iemand verbieden zijn godsdienst te belijden?
En waar kan de lijn getrokken worden tussen een café en een kerk? Kan er in een café een godsdienstige ceremonie gehouden worden?
Ik veronderstel van wel eigenlijk... Een doop kan ook plaatsvinden in een café, als je maar een religieuze kan vinden die het wil doen :)

EvilFreD

#15 , 21 mar 2011 14:18

Overigens:

De "Enige en Universele Rokerskerk van God" is een gemeenschap die sinds 2001 bestaat. Leden van de Rokerskerk komen samen om "tot God te bidden door het nuttigen van rookartikelen". Zij doen dit in de "heilige drie-eenheid" van rook, vuur en as. De leden etaleren zich met ludieke middelen zoals narrenmutsen. Horecagelegenheden kunnen zich onder strikte voorwaarden bij de Rokerskerk aansluiten, waarna in de betreffende zaak een certificaat komt te hangen dat duidelijk maakt dat er slechts door leden van de "kerk" gerookt mag worden. De Rokerskerk telt, naar eigen zeggen, anno 2009, 2090 geregistreerde leden en 5 goedgekeurde horecagelegenheden. Op 10 augustus 2008 werd bekend dat een van de horecagelegenheden van de Rokerskerk een boete van 300 euro opgelegd gekregen heeft vanwege het overtreden van het sinds 1 juli 2008 van kracht zijnde rookverbod.

In een enkel geval zijn andere Nederlandse horecaondernemers ook overgegaan tot het oprichten van een zogenaamde rookvereniging. Een voorbeeld hier van is het Maastrichtse café t Jachhoes. Door de overheid is hier al negatief op gereageerd. Het Deurningse café-restaurant Frans op den Bult meende het verbod dan ook met een bararium (rookvrije ruimte achter de bar van een café) te kunnen omzeilen, maar ook dit werd door de minister van Volkgezondheid niet geaccepteerd.

Andere rokers-organisaties zijn onder andere Stichting Red de Kleine Horeca en de Partij tegen de Betutteling (die eind 2007 al 98.000 handtekeningen tegen het rookverbod inleverde bij de 2e kamer). Ook op hyves verzamelen zich steeds meer rokers op verschillende sites, één van de eerste en de grootste hyves tegen het rookverbod (lekkerblijvenroken.hyves.nl) telt anno 2009 inmiddels een kleine 77 000 leden.

Bron: Wikipedia (alle aangehaalde voorbeelden betreffen Nederlandse eet- en drankgekegenheden)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookverbod" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rokerskerk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Praat café”