Beste forumleden,
Mijn hyp.lening is van het type 15/5/5 en marge +2/-2. Het eerste document met voorwaarden was van midden december, later aangepast op 30/12/2010. De eigenlijke leningaanvraag is door beide partijen getekend op 21/1/2011.
Nu ik aan het wachten ben tot het verlijden van de notariële akte, ben ik mij gaan verdiepen in het systeem van de referte index.
Op dit forum heb ik pas gelezen dat de index van de maand voorafgaand aan de maand van ondertekening van de aanvraag als startwaarde moet genomen worden. Op de aanvraag die ik getekend heb, staat echter die van oktober 2010 vermeld daar waar dus volgens dit forum het de referte index van december 2010 zou moet zijn. Op de voorstellen was vermeld “Deze tarificatie is geldig gedurende een periode van 30 dagen na opmaak” en “Dit project houdt noch voor de kandidaat-ontlener, noch voor (de kredietinstelling) enige contractuele verbintenis in”. Op een bijgevoegd document met de algemene voorwaarden van hun hypothecaire leningen stond wel dat ref.index E moest gebruikt worden en hoe de rente aanpassing moest berekend worden, maar verder niets over hoe de eigenlijke startwaarde zou bepaald worden.
Dat zij op die datum die aanvraag toch getekend hebben, houdt dit dan niet in dat ze die aanvraag aan de gestelde rentevoet met de normale start referte index willen honoreren of is de vermelde startwaarde zonder datum en dan nog op maandbasis uitgedrukt "overeengekomen"?
Hier dan mijn vraag: kan iemand mij vertellen waar ik een officieel document kan vinden waar die wet, regel of richtlijn vermeld staat en of er nog een wijziging van die referte index afdwingbaar is.
Het referte index E van oktober was 2,259 en die van december 2,855: een verschil van 0,596%.
Dank voor uw hulp,
gejem