Start referte index voor lening

gejem
Topic Starter

Start referte index voor lening

#1 , 19 feb 2011 10:10

Beste forumleden,

Mijn hyp.lening is van het type 15/5/5 en marge +2/-2. Het eerste document met voorwaarden was van midden december, later aangepast op 30/12/2010. De eigenlijke leningaanvraag is door beide partijen getekend op 21/1/2011.

Nu ik aan het wachten ben tot het verlijden van de notariële akte, ben ik mij gaan verdiepen in het systeem van de referte index.
Op dit forum heb ik pas gelezen dat de index van de maand voorafgaand aan de maand van ondertekening van de aanvraag als startwaarde moet genomen worden. Op de aanvraag die ik getekend heb, staat echter die van oktober 2010 vermeld daar waar dus volgens dit forum het de referte index van december 2010 zou moet zijn. Op de voorstellen was vermeld “Deze tarificatie is geldig gedurende een periode van 30 dagen na opmaak” en “Dit project houdt noch voor de kandidaat-ontlener, noch voor (de kredietinstelling) enige contractuele verbintenis in”. Op een bijgevoegd document met de algemene voorwaarden van hun hypothecaire leningen stond wel dat ref.index E moest gebruikt worden en hoe de rente aanpassing moest berekend worden, maar verder niets over hoe de eigenlijke startwaarde zou bepaald worden.

Dat zij op die datum die aanvraag toch getekend hebben, houdt dit dan niet in dat ze die aanvraag aan de gestelde rentevoet met de normale start referte index willen honoreren of is de vermelde startwaarde zonder datum en dan nog op maandbasis uitgedrukt "overeengekomen"?

Hier dan mijn vraag: kan iemand mij vertellen waar ik een officieel document kan vinden waar die wet, regel of richtlijn vermeld staat en of er nog een wijziging van die referte index afdwingbaar is.

Het referte index E van oktober was 2,259 en die van december 2,855: een verschil van 0,596%.

Dank voor uw hulp,
gejem

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 02 mar 2011 20:17

Beste,

Ik denk dat je hier "aanvraag" en "contract" verwart. De aanvraag is het document dat je ondertekent voor de opstart van het kredietdossier. Als je bvb in oktober de aanvraag tekent zal de bank ook op dat moment de gelden op de interbankenmarkt "kopen" aan de rente van die maand. Voor alle aanvragen uit de maand oktober zal dan de index van de maand voordien - dus september - gelden.
De akte (contract) kan dan - afhankelijk van de bank tussen 3 tot 4 maand nadien - getekend worden.
De referte-index van december stond inderdaad hoger : maar dat geldt voor de aanvragen van december, die ook een rente zullen betalen die 0,50 tot 0,60 % hoger ligt dan de aanvragen uit oktober. het is logisch dat je rente die je vastklikte in oktober gekoppeld wordt aan september, en niet aan de rente van 2 maand later. Jouw tarief en de referte-index zijn aan elkaar gekoppeld. Als je dus de referte-index van december wil, zal je ook de marktrente van december moeten aanvaarden. Maar de rente van oktober willen en de referte-index van december, zal je zelf ook wel als onlogisch aanvoelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”