blijkbaar zorgt het artikel dat ik hierbij poste nog steeds voor voor enige discutie

heb me dan ook nog eens even geinformeerd bij mijn dochter waarop deze uitspraak gebaseerd was.
volgens art. 1385 BW is de eigenaar van een dier, hij die het in gebruik heeft, of die er zich van bedient, aansprakelijk voor de schade die het dier veroorzaakt, ook als het dier verdwaald of ontsnapt is. Als u grotere dieren hebt, bijvoorbeeld honden, moet u er dus op letten dat ze niet door de omheining kunnen en dat de tuinpoort dicht is.
De vordering van de tegenpartij was ook gebaseerd op het nemen van onvoldoende voorzorgsmaatregelen. Omheining was er dan wel de hond had geen muilkorf. In dit geval was het wel een inbreker met slechte bedoelingen , maar ook bv ravottende kinderen zouden over omheining kunnen klimmen enz.
Dus rechter baseerde zich op het feit dat hond losliep in tuin zonder muilkorf en eveneens onschuldige personen zou kunnen bijten. vb ravottende kinderen die besluiten om over omheining te klimmen.
Heb dit ook eens nagevraagd aan een nonkel die werkt bij de politie. Deze vertelde mij ongeveer hetzelfde. Een hond zelfs op private eigendom mag niemand bijten of je kan aansprakelijk gesteld worden.