hoeveel alimentatie vraag ik?

Bijtje

Re: hoeveel alimentatie vraag ik?

#16 , 04 feb 2011 21:42

Alimentatie voor de kinderen moet je echt niet op je eigen brief invullen... omdat het niet jouw inkomen is maar dat van je kind(eren). Die aangifte dien je zelf te doen, op een apart formulier. De meeste ouders vullen het gewoon nergens in omdat de alimentatie toch niet zo hoog is dat het kind erop zou kunnen belast worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sleper

#17 , 05 feb 2011 09:22

Alimentatie voor de kinderen moet je echt niet op je eigen brief invullen... omdat het niet jouw inkomen is maar dat van je kind(eren). Die aangifte dien je zelf te doen, op een apart formulier. De meeste ouders vullen het gewoon nergens in omdat de alimentatie toch niet zo hoog is dat het kind erop zou kunnen belast worden.
nee, maar het bedrag kan juist hoog genoeg zijn om de kinderen niet meer " ten laste" te hebben.goed met opletten want de belastingen gaan dan enkele jaren terug en het kan een dure zaak worden dan .

Bijtje

#18 , 05 feb 2011 10:54

en hoe berekenen ze dit dan volgens u ?

Reclame

sleper

#19 , 05 feb 2011 20:30

en hoe berekenen ze dit dan volgens u ?
Juist weet ik het niet maar de belastingsdienst zal nagaan hoeveel centen je in feite onterecht, te veel hebt overgehouden van het loon dat je werd uitgekeerd. Vraag gerust inlichtingen op de belastingsdienst

nanneke
Topic Starter

#20 , 09 feb 2011 15:34

Hoe kan ik weten hoeveel mijn ex zichzelf als loon uitschrijft als zelfstandige? Mijn advokaat weet het wel denk ik, want hij beweert dat mijn ex nu 20 euro meer voorstelt dan dat hij wettelijk zou moeten betalen. Mag mijn advokaat dat tegen mij zeggen?

nanneke
Topic Starter

#21 , 09 feb 2011 15:37

Dat ga ik zeker navragen bij de belastingen, want dat wil ik ook niet riskeren, dat er problemen komen doordat de alimentatie te hoog is. Als de kids niet meer ten laste zijn heeft dit op andere vlakken ook nog gevolgen.
Maar weet een advokaat zo'n zaken niet?

Bijtje

#22 , 09 feb 2011 17:29

Nanneke 'wat een ouder wettelijk moet betalen' staat nergens in de wetboeken beschreven. Jullie kunnen perfect een bedrag overeenkomen. Ik zou me verder vooral niet teveel zorgen maken want je kind moet al een minimumloon hebben voor je het niet meer ten laste hebt dus van een paar honderd euro alimentatie ga je volgens mij geen gevolgen hebben. Enkel wanneer het reeds zou gaan werken enzovoort ... Vraag het voor de zekerheid aan de belastingen.

sleper

#23 , 09 feb 2011 20:30

Dat ga ik zeker navragen bij de belastingen, want dat wil ik ook niet riskeren, dat er problemen komen doordat de alimentatie te hoog is. Als de kids niet meer ten laste zijn heeft dit op andere vlakken ook nog gevolgen.
Maar weet een advokaat zo'n zaken niet?
voor het aanslagjaar 2008 mocht een kind dat bij fiscaal alleenstaande zijn domicilie heeft 4887 euro als alimentatie ontvangen . Woont hij of zij bij een niet fiscaal alleenstaande dan is het bedrag lager :3375 euro . er was voor dat jaar een belastingvrije schijf van 2250 euro. Stel dat U alleenstaande bent en uw kind ontvangt 500 euro maandelijks , dus 6000 jaarlijks dan is er geen reden tot paniek . 6000 - 2250=3750 zodoende blijft u onder de 4887. Dit kan van belang zijn indien een kind een bijbaantje heeft of vakantiewerk verricht .Zoals u zinnens bent , informeer eerst de belastingsdienst voor de correcte bedragen .Ik wil U helemaal niet laten schrikken maar enkel waarschuwen want ik heb het zelf meegemaakt .

nanneke
Topic Starter

#24 , 10 feb 2011 11:18

Dank u voor de informatie. Een verwittigd mens is er 2 waard. En inderdaad, vakantiewerk had ik zelf nog niet aan gedacht.
Zoals meerderen hier al voorstelden is het het beste onderling een bedrag overeen te komen. Ik hoop dat dat gaat lukken, we zijn ermee bezig via de advokaat, maar ik heb er geen goed oog in. Hij zal zo weinig mogelijk willen betalen, alhoewel hij zelfstandige is en een vrij royaal inkomen heeft. Hij ziet het alsof hij dat geld aan mij geeft, en niet aan de kids. Ikzelf wil mij veilig stellen en zoveel mogelijk clausules opnemen om mezelf in te dekken naar grote kosten toe, zoals bvb hoger onderwijs, of bijzondere medische kosten.
Nu stelt hij voor 180 euro per maand per kind, all-in. Op dit moment vind ik dat voldoende, de kinderen zijn nu 13 en 10, maar naar hoger onderwijs, medische kosten ed toe vind ik dat niet voldoende. Dan lijkt het mij beter om die grote kosten in een aparte clausule te dekken.
Als we daarin niet kunnen overeenkomen vrees ik dat we nog altijd naar de rechtbank moeten gaan. Hopelijk heb ik daar wel kans om die extra clausules te laten opnemen. Iemand een idee of een rechter dit eerder wel of niet zou toestaan?

Bijtje

#25 , 10 feb 2011 16:12

Ik zou niet inzien waarom de rechter dit niet zou toestaan. Het is uiteindelijk maar normaal dat bepaalde kosten door beide ouders gedragen worden en het is onmogelijk om alle kosten in de onderhoudsbijdrage te verrekenen. Persoonlijk vind ik 180 euro een goed bedrag, maar ik zou aparte gezamelijke kosten zeker nog vermelden. (Bijvoorbeeld : uitzonderlijk medische kosten zoals operatieve ingrepen/beugel/bril en kosten hogere studies zoals eventueel de huur van een studentenkamer/schoolrekeningen vanaf een bepaalde leeftijd of gewoon vanaf nu al/inschrijvingsgelden)

nanneke
Topic Starter

#26 , 11 feb 2011 14:07

Ja dat lijkt mij ook normaal, is niets buitensporigs dat ik dan vraag. Ik wil mezelf gewoon financieel indekken. Nu afwachten op de reaktie van tegenpartij.

Terug naar “Echtscheiding”