oud ijzer belastbaar?

jeremy
Topic Starter

oud ijzer belastbaar?

#1 , 07 jan 2011 20:56

geachte...?

ik heb eens een vraag over het verhandelen van oude metalen?

de mensen die handelen in oud ijzer is dit niet belastbaar?
want ze verdienen daar een goede cent mee bij en vraag me dit af
want hoort dat niet onder "zwart geld"?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 jan 2011 18:24

Natuurlijk moeten die ook belasting betalen. Ze moeten wel eerst winst maken om belast te worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jeremy
Topic Starter

#3 , 11 jan 2011 21:13

das ni waar want die rijde rond me een camion en die halen tege de 4000 per maand op
genoeg winst vind ik op hun job dus denk echt wel dat da ni belast word zenne

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2011 22:28

U wist het antwoord al??

roharro

#5 , 11 jan 2011 22:31

das ni waar want die rijde rond me een camion en die halen tege de 4000 per maand op
genoeg winst vind ik op hun job dus denk echt wel dat da ni belast word zenne
Wat is dit voor wartaal?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 11 jan 2011 23:07

Schroothandelaren dienen tegenwoordig een register bij te houden van alle materialen die ze in en verkopen; dit vanwege het feit dat ze blijken op te treden als helers voor gestolen metalen (koperen kabels/containers recyclagepark/ tegenwoordig zelfs kruisbeelden en grafornamenten) zij dienen net zoals iedere andere ondernemer een boekhouding te hebben die ze dienen te deponeren op het einde van het jaar.

Natuurlijk zijn er een aantal cowboys en krapuul in hun midden. (Eén van de dossiers die me te binnen schiet is de schroothandelaar uit het Ieperse die gemeentearbeiders betaalde voor het niet melden van en uitgraven van het laat-middeleeuwse loden Watertoevoernetwerk dat de diverse waterputten in de stad van vers water voorzag als ze hier onderdelen van tegenkwamen. Ooit serieuze ambras gehad toen ik dit en passant merkte en naast de put met gemeentearbeiders erin de archeologische dienst, VIOE, belde... ambiance...)

Wel dergelijke heerschappen zullen ervoor zorgen dat er vanaf dit jaar bijkomende continue controle zal komen. Ik voorzie een drastische daling in het aantal schroothandelaars in Vlaanderen... (vooral omdat velen ook hun voeten vegen aan de te respecteren milieuwetgeving.)

jeremy
Topic Starter

#7 , 12 jan 2011 20:15

ja ik wist niet hoe dit te werk ging dus vroeg ik er naar achter
maar als je daar bij die handelaars komt moet je alleen je naam afgeven

want als ze die register niet bijhouden?

maar ik denk da ze ook geen controles krijgen want ze rijden en roepen het door de microfoon?

persuader666

#8 , 01 feb 2011 11:14

Ik kan u voor 100% verzekeren dat deze inkomsten uit "oud ijzer" aangegeven dienen te worden.

Mijn nonkel heeft enkele jaren alles waar oud ijzer en koper e.d. in zat opgehaald bij Jan en alleman, dit gescheiden en verkocht aan een schroothandelaar.
Hij gaf dit niet aan.

Een jaartje geleden stond opeens een belastinginspecteur aan de ingang van de schroothandel en die noteerde alle nummerplaten.
Eenmaal de identiteitsgegevens bekend was het voor hem een koud kunstje om aan de hand van het logboek van de schroothandelaar te achterhalen hoe vaak m'n nonkel was langsgeweest.

Vervolgens hebben ze al z'n rekeninguittreksel e.d. van de laatste 7 jaar uitgepluisd...
Onlangs heeft hij z'n boete mogen betalen = 10.000 Euro.
Sommige andere betrapten van die dag waren nog minde fortuinlijk, ik weet van boetes tot 25.000 Euro!

Om even te duiden: mijn nonkel reed rond met een kleine aanhangwagen en bracht het spul dus niet met vrachtwagens tegelijk aan.
Waarmee ik z'n zwarte inkomsten niet wens goed te praten, maar ik wil duiden dat het zelfs voor een kleine garnaal heel kostelijk kan uitvallen als men betrapt wordt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”