echtscheiding: verkoop woning verplicht door immo kantoor???

andy666
Topic Starter

echtscheiding: verkoop woning verplicht door immo kantoor???

#1 , 26 dec 2010 21:44

ik ben op dit ogenblik aan het scheiden van mijn vrouw met onderlinge toestemming. de akte is opgemaakt en opgestuurd naar de bevoegde rechtbank en ik verwacht een eerste keer te mogen verschijnen binnen een 2-tal maanden.

in de akte is voorzien dat de woning verkocht wordt door de notaris die onze echtscheiding regelt. ook de verkoopprijs is vastgelegd: 355.000€. 2 jaar geleden hebben we de woning zelf gebouwd en ik weet dus heel goed wat ik ze betaald heb:, nl. 340.000€. die extra 15.000€ is dus omdat de mensen toch steevast van de prijs proberen af te doen.

de woning staat nu ongeveer een 6-tal weken te kopen maar op dit moment zijn er nog niet veel kandidaat kopers geweest. vrouwlief werkt echter al enkele maanden niet meer en ze heeft dus dringend geld nodig en ze wil nu per se de woning verkopen via een immo kantoor. ik wil dit echter niet omdat ik geen zin heb om 10.000€ weg te geven aan zo'n kantoor en omdat ik daar bij de verkoop van mijn eerste woning veel problemen mee heb gehad (kopers hadden toegezegd, dan weer niet, immo kantoor die ons overhaalt om de prijs wat te laten zakken, weer toegezegd, weer afgezegd, weer laten overhalen,...)

Ik heb aan mijn vrouw voorgesteld dat ze langs gaat bij de notaris om extra publicatie te vragen (streekkrant, notarisblad,...) maar blijkbaar heeft ze in haar werkloze leven ( :D ) nog te weinig tijd om dit even te regelen.

nu, kan mijn vrouw zonder mijn toestemming een immo kantoor inschakelen? of moeten we hier beide mee akkoord gaan?

extra informatie: de woning staat op alletwee onze naam en ik woon voorlopig in de woning totdat de verkoop van de woning rond is aangezien mijn vrouw dus al verschillende maanden thuis en de lening dus toch niet kan afbetalen.

hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 27 dec 2010 09:14

neen, uw vrouw kan dat niet. Vermits het uw gezamelijk bezit is. En als ze dat stiekem wél zou proberen, zal het immokantoor u toch moeten vragen om het contract samen te ondertekenen. Doen ze dat niet en stellen ze zich tevreden met een contract met enkel haar handtekening, dan is dit contract niet rechtsgeldig, vermits u mede-eigenaar bent.
Weet dat de winter niet echt een ideale moment is om een huis te verkopen: het is s'avonds vroeg donker, dus mensen zijn niet geneigd na hun werk nog op "huizenjacht" te gaan.Een immokantoor zal daar niet veel aan veranderen.
Dat betert vanzelf tegen maart-april. courage,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2010 10:16

Er is een authentieke akte bij de notaris deze is wet tussen de partijen .. alle kosten bij immo zijn voor uw ex.
Wettelijk kan dit niet.
U kan mag immo ik kennis stellen dat ex geen bevoegdheid heeft om huis te verkopen zonder uw toelatingen.
Meldt dit wel aan uw notaris..

Reclame

andy666
Topic Starter

#4 , 27 dec 2010 12:03

hartelijk dank voor het antwoord. dan ben ik toch een beetje gerust gesteld!

Terug naar “Echtscheiding”