uitglijden op terrein self-carwash

Vandebos

Re: uitglijden op terrein self-carwash

#16 , 22 dec 2010 20:33

Gelieve bij het thema te blijven...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#17 , 22 dec 2010 22:18

U had natuurlijk ook gewoon op een ijsplek op straat kunnen uitglijden, maar dan kon u niemand aansprakelijk stellen. (en zeg nu niet: de bewoner van het huis had maar zijn stoep moeten vegen; grote stukken van het voetpad liggen niet noodzakelijk voor iemands eigendom).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 dec 2010 22:32

Een normaal mens weet dat het nu uitzonderlijk glad is op straat.
Als men zich dan naar een car wash begeeft en daar water op de grond spuit kan men vermoeden dat het glad wordt?
Dus ik denk dat het op zijn minst gedeelde verantwoordelijkheid zal zijn.
Trouwens wie heeft het water gespoten ???

Reclame

neogoa

#19 , 23 dec 2010 15:34

Ik denk dat uw zaak wel kans heeft op slagen.

Schadevergoeding kan bekomen worden op grond van artikel 1382 Burgerlijk wetboek.

Fout- Schade- Oorzakelijk verband dienen aangetoond en bewezen te worden

De fout ligt er hem in dat de uitbaters van een carwash heel goed weten dat het aan het vriezen is en er veel water aan het wegstromen is op hun terrein.
Daar zij geen voorzorgen nemen kan hen een gebrek aan voorzichtigheid verweten worden.

De schade is duidelijk volgens mij. Gebroken knieschijf.

Het oorzakelijk verband: door het gebrek aan voorzichtigheid en het afstromend water te laten aanvriezen gleed de persoon in questie uit en brak haar knieschijf = schade.

Lanox

#20 , 23 dec 2010 15:58

Het oorzakelijk verband: door het gebrek aan voorzichtigheid en het afstromend water te laten aanvriezen gleed de persoon in questie uit en brak haar knieschijf = schade.
Volledig eens met de argumenten in Uw uiteenzetting, alleen gaat de TS erdoor zelf mee aansprakelijk gesteld worden.

artemis

#21 , 23 dec 2010 16:00

Mja, mijn vorige reactie werd verwijderd...

[quote="neogoa"
De fout ligt er hem in dat de uitbaters van een carwash heel goed weten dat het aan het vriezen is en er veel water aan het wegstromen is op hun terrein.
Daar zij geen voorzorgen nemen kan hen een gebrek aan voorzichtigheid verweten worden.

[/quote]

Als die redenering juist is dan rest er een dergelijke car-wash niets anders dan te sluiten bij vriesweer.
Zout strooien heeft bij hen geen zin want wordt continu weggespoeld.

neogoa

#22 , 23 dec 2010 16:58

Hoe dat je het draait of keert hij is onvoorzichtig geweest door geen voorzorgsmaatregelen te nemen

Misschien had ie maar beter moeten sluiten dan en is zijn carwash niet geschikt om in deze temperaturen te opereren.

Lanox: ik volg uw redenering niet volledig. Wat of wie is TS?

bartvdv

#23 , 23 dec 2010 17:29

Kun je ook niet stellen dat een carwash nu eenmaal water nodig heeft en dat ieder weldenkend mens weet dat water bevriest. M.a.w. dat als je je wagen gaat wassen bij deze temperaturen ijsplekken nu eenmaal niet te vermijden en zelfs te voorzien zijn? Overigens wie heeft hier eigenlijk schuld aan: de uitbater of diegene die de auto voor het laatst gewassen heeft? Het lijkt een beetje alsof je de fabrikant van voetballen zou aanklagen omdat je tijdens een voetbalmatch de bal tegen je neus hebt gekregen.

Franciscus

#24 , 23 dec 2010 17:46

In elk geval aan poster.
Zaak aan uw verzekering ( familiale) doorgeven.
Laat zij het maar uitvechten met de verzekering van uitbater.

float

#25 , 24 dec 2010 08:46

Ik denk dat uw zaak wel kans heeft op slagen.

Schadevergoeding kan bekomen worden op grond van artikel 1382 Burgerlijk wetboek.

Fout- Schade- Oorzakelijk verband dienen aangetoond en bewezen te worden

De schade is duidelijk volgens mij. Gebroken knieschijf.

Ik zou eerder gaan voor een gebrek in de zaak via art 1384, eerste lid en als dat niet zou 'pakken' via art 1383.

neogoa

#26 , 03 jan 2011 08:19

float ik zie niet direct waar het gebrek in de zaak zich situeert?
Laatst gewijzigd door neogoa op 03 jan 2011 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

float

#27 , 03 jan 2011 16:56

Het gebrek in de zaak is de ijsplek die daar normaal niet hoort te zijn.

neogoa

#28 , 03 jan 2011 17:07

Ik geloof niet dat een ijsplek deel uit maakt van een carwash en daarom dus ook niet als een gebrek kan beschouwd worden van de carwash.

Misschien in het licht van samengestelde zaken maar dan nog lijkt mij dit een brug te ver.
Laatst gewijzigd door neogoa op 13 jan 2011 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

float

#29 , 03 jan 2011 17:40

Een ijsplek is toch niet normaal bij een carwash? :-)

Oude Belg

#30 , 03 jan 2011 19:30

Een ijsplek is toch niet normaal bij een carwash? :-)
Bij stevige vorst? Dat is hetzelfde als beweren dat tijdens de zomer een waterplas abnormaal is bij een carwash en dat zij verantwoordelijk zijn voor het nat worden van je lederen schoenen.

Vrij kansloos, lijkt me.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”