Financiële check huurder

Vandebos

Re: Financiële check huurder

#16 , 29 nov 2010 14:53

Als aannemer uitvoerder zijn er wel een aantal checks die je kan uitvoeren afhankelijk van de cliënt:

- Nbb
- Attest RSZ
- voorschot (heb tot op heden steeds braafjes een voorschot mogen betalen bij grote werken)

Daarenboven kan je een gedeelte van je verliezen door wanbetalers inbrengen.

Kritiek naar huurders toe... deze is niet specifiek naar de huurders gericht; ik vindt persoonlijk dat je gebruik dient te maken van de mogelijkheden die de wetgever je in de handen duwt. Mijn adviezen hier gaan dan ook altijd die richting uit. Mijn persoonlijke mening over de wetgeving ter zake... wel laten we zeggen dat, tenzij ze me constipatie bezorgt, ik deze éénmaal dagelijks met veel plezier na wat duwwerk doorspoel...

Ik zou toch van jou eens graag horen waar de verhuurders door de wet goed beschermd in worden?

Waarom er aan deze scheefgetrokken situatie door de wetgever niets wordt veranderd? Tja kijk, maak de huurwetgeving voldoende streng zodat beide partijen bij het aangaan van een contract weten waar ze voor staan en je zal als resultaat hebben dat er niet alleen, enorm veel huurders zeer snel nieuwe oorden zullen mogen opzoeken maar ook dat een flink aantal van hen niet meer de mogelijkheid zal hebben op de privémarkt te huren. Wie gaat ze opvangen??

Laat de wetgeving met voldoende gaten en de overheid ontsnapt niet alleen aan het moeten voorzien van plaatsen voor deze mensen, bovendien kan ze de verhuurders ook nog eens belasten... dan is de rekening snel gemaakt zeker?

@john.

Ten eerste heb ik nergens in het voorbeeld met verzet rekening gehouden. De uitvoerbaarheid bij vonnis vermelden had hier dus geen grond.

Ten tweede spreek ik over gemiddelden, niet extremen, dan had ik het even goed kunnen hebben over het ene dossier waar ik een huurder eruit had op 6 weken of over het andere uiterste waar dit maar liefst 14 maanden heeft geduurd...

Ten derde bestaan er inderdaad verzekeringen maar als je deze in de berekening wilt brengen dien je wel te kijken naar de totaalkost van die verzekering over alle huurcontracten heen en dat vergelijken met wat ze je opbrengt bij de probleemgevallen. een verzekering rechtsbijstand verhuurder kost je gemiddeld € 100/jaar/pand, een verzekering dubbelborg €80/jaar/pand. Het hebben van deze verzekering garandeert trouwens nog altijd niet dat ze uitbetaald of je toelaat een advocaat te nemen. Het parcours dat men je oplegt te volgen vooraleer je effectief van je rechtsbijstand volledig kan gebruik maken verlengt praktisch altijd de periode dat de huurder niet betalend in je woning blijft. En dan hebben we het nog niet over de franchises of de gegarandeerde premieverhoging nadat je van hen gebruik maakt... Een verzekering is geen OCMW en zal de verloren huur zelf niet vergoeden...

De advocaten die werken tegen een forfaitair jaarlijks bedrag zijn op één hand te tellen... De meesten die zelfs maar een dergelijk systeem overwegen werken met een retentie systeem. Gelet op het feit dat je dergelijke afspraken meestal enkel kan maken met meer dan gereputeerde kantoren geeft je hopelijk een idee van de bedragen die hierbij komen kijken. Ik denk niet huurconflicten alleen een dergelijk niveau van ereloon rechtvaardigen. Gedurende enige jaren heb ik dit systeem gebruikt met een bevriend en degelijk advocaat ( ze bestaan..) maar op het einde ben ik ervan afgestapt omdat de kosten in vergelijking met een dossier per dossier benadering toch significant hoger zijn.

Ten vierde en laatste heb ik geen rekening gehouden met reparatiekosten die er met een gedwongen verhuis bijna gegarandeerd zijn of met zoals reeds één keer meegemaakt de ontsmettingskosten...

Gemiddeld gezien zal dit kostenplaatje kloppen. Nu, ik sta altijd open voor tips om deze gemiddelde kost te laten dalen. (per 10% reductie kan er voor de tipgever zelfs een goed flesje bubbels af :mrgreen: )

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#17 , 29 nov 2010 16:18

Wat heeft de RSZ mij te bieden voor een particuliere klant ?
Wat heeft een voorschot te zien met een check up. Het kunnen betalen van een voorschot staat in de verhuursector misschien gelijk met het voorleggen van een
loonstrook maar is onder geen enkel beding een afdoende garantie dat in het verdere verloop ook vlot zal blijven lopen.
Denk dat in dat opzicht heel wat gelijklopende dossiers zijn in beide sectoren bvb na 6 maand geen huur meer en na afwerking werken ook geen geld meer.
Ik heb ondertussen nu toch al zo'n 20 jaar een activiteit inde bouw en er is een zeer groot verschil tussen een zakelijke en een particuliere klant. Erger nog
daarwaar ik iets meer dan tien jaar terug meer geloof had in de particuliere klant en minder in de zakelijke klant inzake correcte betalingen moet ik spijtig
genoeg vast stellen dat die particuliere bouwheer het vandaag de dag zelfs minder serieus neemt dan de zakelijke klant. Maar da tis misschien ook jullie er-
varing als verhuurders. Er is van langsom minder en minder beschaamdheid of schroom om een ander in de kou te laten staan tov zijn verplichtingen
ik vind uw zin inzake de wettelijke middelen wel in ferm contrast tov het eerste bricht waarin je zonder schroom toegeeft dat je werkgevers contacteerde
zonder medeweten van een mogelijke huurder. Of heb ik dat verkeerd gelezen ?. Oh ik zou zo graag controle willen uitvoeren op de financiele situatie van
een klant het zou veel kunnen vermijden. Vandaag de dag zie ik wel dat er meer en meer collega's zijn die geen voorschotten vragen maar die ofwel een
bewijs vragen dat zij voor grote(re) werken een bankfinanciering hebben of het volledige bedrag blokkeren op een rekening mee de afspraak van vrijgave
op éénvoudig verzoek bij oplevering. Als aan beide vragen geen gevolg wordt gegeven dan worden in veel gevallen de werken ook geweigert. Ik denk dat
zo een situatie vrij klaar en duidelijk is.
Maar zoals ik eerder zei, de manier waarop we elkaar moeten gaan controleren lijkt op zijn minst zeer discutabel te gaan worden. En daarvoor hou ik de wetgever
verantwoordelijk. Blijkbaar slaagt die er op geen enkele manier in om een goed afgelijnde wetgeving te maken. De laatste 3 decennia is het er zelfs slechter op
geworden.Voorbeelden daarvan zijn onder andere de wet op de veiligheidscoordinatie.
tot slot het onderbrengen van verliezen vanwege wanbetalers is een heelmagere troost hoor. Het kost je altijd veel poen, denk nu niet dat je daar echt
wat aan hebt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#18 , 29 nov 2010 17:19

Neen je verwittigt de huurder altijd dat je zijn werkgever kan contacteren voor verificatie, dat is basis beleefdheid. Het zou trouwens niet de eerste vervalste loonbrief zijn die ik tegenkom...

Voor particulieren heb je inderdaad weinig controle mogelijkheden, voor ondernemingen zijn er nu toch een aantal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog weinig aannemers tegenkom die niet op zijn minst het voorschot waarvan sprake eisen, of inderdaad de blokkering van de som of bewijs van financiering. Nu, een crisis is altijd goed om de wetgever wakker te schudden en de wetgeving dienaangaande wat aan te passen, zeker als het zijn eigen portefeuille tegoed komt.

De veiligheidscoördinator met werken... tja daar gaan we aub niet over beginnen want dan ken ik verscheidene, durf bijna zeggen tientallen, posters op dit forum die hun dwangneurose naar het jachtgeweer te grijpen niet gaan kunnen bedwingen, persoonlijk ben ik meer geneigd naar een kruis, mandje kolen, paar ijzers en wat gespleten bamboe...

Reclame

ganapathi tantra

#19 , 29 nov 2010 17:52

dan vind ik zoutzuur in vele gevallen goedkoper en efficienter

Vandebos

#20 , 29 nov 2010 17:57

Te snel... pijnzenuwen geven maar een bepaalde maximum belasting aan prikkels door aan de hersenen, variatie in methodiek en intensiteit voorkomen gewenning en rekken de procedure.

Vandebos

#21 , 29 nov 2010 18:00

Ik dacht dat het alleen werklozen waren die men betaalde om niets te doen, maar er is dus overeenstemming over een tweede groep die de overheid laat betalen door de privé-sector?

Met voorafgaandelijk ernstige welgemeende excuses naar de werklozen op dit forum. Het is niet de intentie jullie te beledigen.

ganapathi tantra

#22 , 29 nov 2010 22:52

Te snel... pijnzenuwen geven maar een bepaalde maximum belasting aan prikkels door aan de hersenen, variatie in methodiek en intensiteit voorkomen gewenning en rekken de procedure.
hou de eer dan voor uzelf en verander de nick in Guantanamo.
Voor de rest is het idd zalig om tot één van de twee groepen te behoren. Hoewel de ene beperkt zijn in tijd en de anderen dan weer niet tenminste
als ze authenthiek zijn en blijven :mrgreen: :mrgreen:

Vandebos

#23 , 30 nov 2010 01:05

Ik heb wel een klein duiveltje in mijn oor horen fluisteren dat er ernstig en waarachtig sectoroverleg is op dringend verzoek van de minister om deze groep sterker aan banden te leggen en hen te verplichten hun taken naar behoren uit te voeren?

Blijkbaar zou het takenpakket zwaarder worden dan tweemaal een werf te bezoeken en dan een standaard rapport met aangepast adres af te leveren...

ganapathi tantra

#24 , 30 nov 2010 12:11

ach je bedoelt "die groep". Het wordt idd ferm tijd dat op dat deel van het bouwproces een serieuze borsteloperatie kan worden gehouden.
Niet alleen moet het kaf van het koren worden gescheiden met er zou idd een stenen tablet met geboden moeten worden geschreven.
Dat op zich zou de meerwaarde van de veiiligheidscoordinatie kunnen aantonen.
Echter zelfs tijdens mijn opleiding architectuur was veiligheid op werven en standaard onderdeel en de oudere generatie van architecten
en project/werfleiders stond zelf inn voor zijn veilige werf. Bij grote bouwprojecten was er automatisch een VC.
zo koen we terug tot een punt van mijn argumentatie. Had de wetgever en de andere protagonisten, vooral dan bouwvakkers al of niet
zelfstandig, archi's, etc zich geen mantel van je m'enfoutisme aangedaan dan was die gehele discussie over een vc niet nodig geweest.
als actieve in de bouwsector kan ik de bouwheren in Belgie dus wel gelijk geven dat dit een kost is die ze in de schoot krijgen gesmeten
zonder dat daar eigenlijk nood voor was geweest moest de wetgever en zijn controle-organismen hun werk hebben gedaan.
We kunnen aldus opnieuw het concept van Belgie bananenrepubliek blijven hanteren. Laat ons zeggen dat het in het beste geval een
sublieme marketingtruuk is geweest namelijk jobcreatie op de rug van een ander.
Maar die discussie lijkt mij niet meer te behoren tot deze topic me dunkt. Signed Sealed Deliverd.

Terug naar “Huren”