- Nbb
- Attest RSZ
- voorschot (heb tot op heden steeds braafjes een voorschot mogen betalen bij grote werken)
Daarenboven kan je een gedeelte van je verliezen door wanbetalers inbrengen.
Kritiek naar huurders toe... deze is niet specifiek naar de huurders gericht; ik vindt persoonlijk dat je gebruik dient te maken van de mogelijkheden die de wetgever je in de handen duwt. Mijn adviezen hier gaan dan ook altijd die richting uit. Mijn persoonlijke mening over de wetgeving ter zake... wel laten we zeggen dat, tenzij ze me constipatie bezorgt, ik deze éénmaal dagelijks met veel plezier na wat duwwerk doorspoel...
Ik zou toch van jou eens graag horen waar de verhuurders door de wet goed beschermd in worden?
Waarom er aan deze scheefgetrokken situatie door de wetgever niets wordt veranderd? Tja kijk, maak de huurwetgeving voldoende streng zodat beide partijen bij het aangaan van een contract weten waar ze voor staan en je zal als resultaat hebben dat er niet alleen, enorm veel huurders zeer snel nieuwe oorden zullen mogen opzoeken maar ook dat een flink aantal van hen niet meer de mogelijkheid zal hebben op de privémarkt te huren. Wie gaat ze opvangen??
Laat de wetgeving met voldoende gaten en de overheid ontsnapt niet alleen aan het moeten voorzien van plaatsen voor deze mensen, bovendien kan ze de verhuurders ook nog eens belasten... dan is de rekening snel gemaakt zeker?
@john.
Ten eerste heb ik nergens in het voorbeeld met verzet rekening gehouden. De uitvoerbaarheid bij vonnis vermelden had hier dus geen grond.
Ten tweede spreek ik over gemiddelden, niet extremen, dan had ik het even goed kunnen hebben over het ene dossier waar ik een huurder eruit had op 6 weken of over het andere uiterste waar dit maar liefst 14 maanden heeft geduurd...
Ten derde bestaan er inderdaad verzekeringen maar als je deze in de berekening wilt brengen dien je wel te kijken naar de totaalkost van die verzekering over alle huurcontracten heen en dat vergelijken met wat ze je opbrengt bij de probleemgevallen. een verzekering rechtsbijstand verhuurder kost je gemiddeld € 100/jaar/pand, een verzekering dubbelborg €80/jaar/pand. Het hebben van deze verzekering garandeert trouwens nog altijd niet dat ze uitbetaald of je toelaat een advocaat te nemen. Het parcours dat men je oplegt te volgen vooraleer je effectief van je rechtsbijstand volledig kan gebruik maken verlengt praktisch altijd de periode dat de huurder niet betalend in je woning blijft. En dan hebben we het nog niet over de franchises of de gegarandeerde premieverhoging nadat je van hen gebruik maakt... Een verzekering is geen OCMW en zal de verloren huur zelf niet vergoeden...
De advocaten die werken tegen een forfaitair jaarlijks bedrag zijn op één hand te tellen... De meesten die zelfs maar een dergelijk systeem overwegen werken met een retentie systeem. Gelet op het feit dat je dergelijke afspraken meestal enkel kan maken met meer dan gereputeerde kantoren geeft je hopelijk een idee van de bedragen die hierbij komen kijken. Ik denk niet huurconflicten alleen een dergelijk niveau van ereloon rechtvaardigen. Gedurende enige jaren heb ik dit systeem gebruikt met een bevriend en degelijk advocaat ( ze bestaan..) maar op het einde ben ik ervan afgestapt omdat de kosten in vergelijking met een dossier per dossier benadering toch significant hoger zijn.
Ten vierde en laatste heb ik geen rekening gehouden met reparatiekosten die er met een gedwongen verhuis bijna gegarandeerd zijn of met zoals reeds één keer meegemaakt de ontsmettingskosten...
Gemiddeld gezien zal dit kostenplaatje kloppen. Nu, ik sta altijd open voor tips om deze gemiddelde kost te laten dalen. (per 10% reductie kan er voor de tipgever zelfs een goed flesje bubbels af