Verduistering erfenis

andreasd
Topic Starter

Verduistering erfenis

#1 , 14 nov 2010 23:14

Beste,

Mijn vraag:
Staat er een tijdsduur op het aangeven van verduistering van erfenis?
De context: Mijn grootvader komt uit een gezin van 4 kinderen. Op het moment dat hun laatste ouder(hun moeder) kwam te overlijden bleek dat alle eigendommen op naam stonden van 1 kind.
De andere 3 kinderen (waaronder ook mijn grootvader) hebben daar nooit iets op 'durven' zeggen omdat ze 1) geen ruzie in de familie wilden en 2) de regels niet kenden.
Nu is mijn vraag of er nog iets aan die onrechtvaardigheid kan worden gedaan ? Kan men dit aangeven ? En de belangrijkste vraag: hoelang, na het overlijden van hun moeder kan dit ? Of begint de termijn pas te lopen vanaf het 'bedrog' is uitgekomen ? Wie is er in staat om daartegen op te treden, zijn die enkel de kinderen of ik als achterkleinkind ook ?

Alvast dank voor jullie antwoord,
Andreas D.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 15 nov 2010 13:38

Dag Andreas

In onderstaande link vind je enkele antwoorden op je vragen.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=24655" onclick="window.open(this.href);return false;

Een ander forumlid stelde ook daarover een vraag.

Je grootvader en de twee overige kinderen kunnen zich daartegen verzetten. Indien één van hen is overleden, vullen de kinderen hun plaats in.
Indien je ouder (zoon of dochter van je grootvader) is overleden, dan kan jij in zijn (haar) plaats daartegen optreden en anders niet.

wanton

#3 , 15 nov 2010 18:03

Een verduistering of onregelmatige verdeling van erfenis kan tot 30 jaar na het overlijden betwist worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

andreasd
Topic Starter

#4 , 15 nov 2010 21:25

Heb hier net het doodsprentje bij mij. Mijn overgrootmoeder is overleden op 27 juni 1982. Ik heb dus nog heel even.
Alles bewijzen zal niet zo makkelijk zijn...

Creatief

#5 , 15 nov 2010 21:35

Twee jaartejs nog ... die vliegen voorbij!
Het betreft hier de nalatenschap van je overgrootmoeder?!?
Zijn je grootouders overleden? Zijn je ouders overleden? Ben je erfgenaam?

eragon

#6 , 16 nov 2010 00:16

Ik hoop dat ik een beetje klaarheid kan brengen in je probleem. Trach eerst eens te schatten waarde van geld dat je het hebt. Verdeel dit tot het aantal wettige erfgenamen, kijk welke som je eventueel zou kunnen toekomen, hiervan moet nog het sucessierecht van af getrokken worden, dit gebeurd in schijven. heb je die som gemaakt dan weet je ofhet de moeite loont om je teverzetten. Ik bedoel je moet weten, dat dit niet eenvoudig is, het is zo dat er niet alleen erf recht bestaat, maar ook een schenkingsrecht, dat zijn twee echt verschillende materies. ik zou zeggen bezin voor je begint.

j.demoor

#7 , 16 nov 2010 09:03

Ik ga ervan uit dat ‘bleek dat alle eigendommen op naam stonden van 1 kind‘ zou inhouden dat die eigendommen aan dat kind geschonken of verkocht WAREN,wat in beide gevallen een authentieke notariële akte vereiste. Vraag aan het hypotheekkantoor een uittreksel betreffende die nauwkeurig vermelde eigendommen. Laat u zo nodig hierin bijstaan door een notaris.

INDIEN hieruit het wanbedrijf ‘bedrog’ (art.496 Strafwetboek) zou blijken dan geldt : “Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is.”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

Burgerlijk geldt : “Art.2262.Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar...”(Burgerlijk Wetboek).

Na uw grootvaders overlijden treden zijn erfgenamen in zijn plaats als rechtsopvolgers.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

andreasd
Topic Starter

#8 , 17 nov 2010 18:01

Ik ga ervan uit dat ‘bleek dat alle eigendommen op naam stonden van 1 kind‘ zou inhouden dat die eigendommen aan dat kind geschonken of verkocht WAREN,wat in beide gevallen een authentieke notariële akte vereiste. Vraag aan het hypotheekkantoor een uittreksel betreffende die nauwkeurig vermelde eigendommen. Laat u zo nodig hierin bijstaan door een notaris.

INDIEN hieruit het wanbedrijf ‘bedrog’ (art.496 Strafwetboek) zou blijken dan geldt : “Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is.”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

Burgerlijk geldt : “Art.2262.Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar...”(Burgerlijk Wetboek).

Na uw grootvaders overlijden treden zijn erfgenamen in zijn plaats als rechtsopvolgers.
We vrezen dat het ene kind geld heeft gekregen/genomen van de rekening van de moeder en daarmee de huizen heeft gekocht. In dit geval staan we vrij machteloos, het enige wat we kunnen zeggen is dat ze als beginnend verpleegster nooit zoveel geld kan gehad hebben.
Zeker zijn we natuurlijk pas als we, zoals u zegt die authentieke aktes opzoeken.

Mijn grootvader zelf leeft nog. Er is nooit een echte verdeling geweest, sterker nog, er WAS niks te verdelen, de rekening was leeg, eigendommen waren weg en alles van waarde was uit het ouderlijk huis meegenomen.
De 3 broers hebben moeten samenleggen om de begrafenis te kunnen betalen!!
We vermoeden dat dat ene kind(de enige dochter) al die zaken heeft kunnen regelen terwijl mijn grootvader en 1 broer voor negen jaar in Afrika zaten in het kader van ontwikkelingshulp. (ze was de jongste en is ook het langst in het ouderlijk huis gebleven).

Ik laat iets weten als we de aktes gezien hebben

Dank alvast voor uw reactie!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”