vader wil kinderen niet meer zien

tantebetje
Topic Starter

vader wil kinderen niet meer zien

#1 , 06 dec 2006 16:20

Mijn kinderen kregen vandaag een brief van hun vader, dat hij ze dit weekend niet wil zien. Dat komt omdat daarvoor een paar vervelende dingen zijn gebeurd, waar mijn ex niet mee om kon gaan. Mijn kinderen mogen van mij zelf beslissen of ze naar hun vader willen of niet. In de meeste gevallen zijn ze gewoon om de 2 weken naar hun vader gegaan. Ze hadden het laatste weekend woorden met hun vader gekregen en mijn dochter belde mij en mijn vriend s'avonds om half 11 in paniek op. Er waren vervelende uitlatingen geweest over mij en mijn vriend. Dat pikte mijn dochter niet en ging er tegen in. Hij heeft ze allebei buiten de deur gezet. Ik en mijn vriend hebben ze opgehaald. We hebben geprobeerd om uitleg te krijgen van mijn ex, maar hij is telefonisch niet meer bereikbaar. Nu komt het nieuwe weekend er weer aan. En mijn kinderen hadden besloten dit weekend thuis te blijven.
Nu kwam de brief van hun vader. Hij vond dat hij rust nodig had en hij had geen trek in de ruzie's meer met zijn kinderen. Terwijl de kinderen graag nog een keer met hun vader wilde praten. Hier beslist dus de vader over het bezoekrecht. Terwijl ik vind dat die keus bij de kinderen moet liggen. Volgens het convenant is het de bedoeling dat mijn ex de kinderen om het weekend heeft en de helft van de vakantie's. Dit heeft mijn ex meerdere malen laten varen. Zodat de kinderen 4 weken achter elkaar hun vader niet zagen. Dit is volgens mij ook niet goed voor ze.
Ze zijn pas 11 en 9, en hebben volgens mij hun vader ook nodig.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 dec 2006 11:07

Art.374.Wanneer de ouders niet samenleven,blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan ??n van beide ouders...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag NIET uitsluitend heeft opdragen aan ??n van beide ouders.Onderzoek echter zorgvuldig vooraf de tekst van het vonnis.

Beide ouders blijven in dat geval instaan voor ?de organisatie van de huisvesting van het kind? gedurende de hen toegewezen tijd.Zou het zogenoemde ?bewaarrecht? enkel een RECHT zijn dan geldt dit ook voor de moeder,zodat ook zij zich daarvan willekeurig zou kunnen ontdoen omdat het enkel een RECHT is.

Als een ouder het hem toegewezen bewaar- (of omgangs)recht verzuimt uit te oefenen dan kan m.i. de andere ouder daartoe beroep doen op een kinderopvang of die opvang zelf verzekeren tegen dezelfde prijs.In beide gevallen kan hij m.i. die kosten verhalen op de verzuimende ouder.

Indien u zich heel principieel opstelt dan kan u de terugbetaling van die kosten bij de rechter vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 08 dec 2006 19:00

Touch?, en niet iedereen hanteert dezelfde kostprijs voor opvang.

Voorzichtigheid lijkt me ook geboden met kinderen gaan te halen indien er wordt gebeld met een boodschap
"kom me maar halen... het is hier niet meer te doen"

In elk gezin zullen wel spanningen voorkomen. Het lijkt me Uw plicht om de kinderen te stimuleren dat gerechtelijke uitpraken dienen nagekomen te worden. De kinderen gaan halen op moeilijke momenten ondermijnt de vader zijn gezag en niet elke vader is daar mee gediend. Alle begrip voor je situatie hoor, eenvoudig is het zeker niet, net zoals hierin advies geven. In ieder geval sterkte en hoop dat er spoedig wat rust komt in de situatie.

RR

Reclame

Lex

#4 , 11 dec 2006 13:52

Indien u zich heel principieel opstelt dan kan u de terugbetaling van die kosten bij de rechter vorderen.
De meeste (om maar niet te zeggen ALLE,Lex) Belgische rechters bepalen het bedrag van het onderhoudsgeld met de ?natte vinger??.(Vred.Westerlo 5 juni 1998,A.J.T. 1998-99,165,noot POELMANS,B.)

Het ?principe? is dus?de onderhoudsplichtige ??nmaal financieel pluimen is ONvoldoende?!!

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 11 dec 2006 21:24

Nu ben ik zeker niet verlegen om zo nu en dan eens iets uit de context te trekken. De situatie zoals omschreven zal vermoedelijk nog even nazinderen. Een padsituatie? Wie zal het zeggen op dit moment zeggen ...

Goede raad is moelijk te geven, mogelijk net omdat in dergelijke situatie het duidelijk is dat alles wel eens met alles te maken kan hebben.
De bijdrage van de door ons allen gepresen j. demoor is niet meer dan een mogelijke zienswijze.

Ook al mag de kans eerder erg klein zijn, zelfs als de moeder in het geval om principiele reden doorzet en de rechter dezelfde zienswijze als j.demoor heeft dat het spanningsveld tussen de ouders doeltreffend verminderd, toch is m.i. de bijdrage van belang gelet het toch een Mogelijks houvast biedt tegen een houding van
"foert... als je het zelf beter weet, los het dan zelf maar op..."

Uiteraard zijn het de ouders die hier overeen dienen te komen, maar wat als het niet gebeurd zoals hier het geval? Men mag toch verwachten van een overheid als ouders er niet uitkomen na maatregelen van deze overheid men terug kan stappen naar de overheid met een boodschap... Het lukt nog steeds niet!

Waarom zou als ??n van de ouders zich niet wil schikken naar een maatregel "dat het belang van het kind dient" een ouder niet terug naar de rechter zou mogen stappen met een boodschap ... zo lukt het ook niet, ik vorder andere of meer maatregelen (die het belang van de kinderen dan wel dienen)

Wie hier niet ziet dat de kinderen gewrongen zitten met een loyaliteitsconflict is stekeblind. We weten allemaal (hopelijk toch) hoe verwoestend loyaliteitsconflicten kunnen zijn voor het welzijn van de kinderen.

Hopelijk is het niet meer dan een storm in een glas water, maar toch opletten, voorbeelden zijn er genoeg hoe het kan ontsporen

RR

BroRo

#6 , 30 sep 2010 17:12

Kan het nu echt in deze eenentwintigste eeuw ( blijkbaar wel!) dat een vader nu al meer dan 8 maand weigert zijn kinderen op te halen, omdat er geen attest geleverd wordt van .... "luizenvrij". De vader "eist" een attest van een arts die NIET de huisarts is! Er wordt gewacht op een uitspraak van de jeugdrechtbank. Intussen weer uitgesteld tot januari 2011. Verzoek ingediend in april 2010. Er werd een bedrag per dag "gevorderd" voor opvang en extra levensonderhoud van 3 kinderen, maar intussen wordt daar niets van betaald en wordt het huishoudbudget zeer ernstig belast en uit evenwicht gebracht. Btw ... De kinderen zijn luizenvrij, (getuigenis en vaststellingen van school, van kapper, e.d.) maar ik weet vooraf dat er na een evt. attest van "luizenvrij" dit attest te oud zal zijn, of/en dat er een ander "attest" zal gevraagd worden. Dit is echt denigrerend en tergend en kwetsend voor de kinderen. Wie kan een "hint" geven? Gerecht en raadsman spreken voortdurend over "geduld" .... Intussen groeit de haat van de kinderen t.o.v. hun vader voortdurend.

veerle1975

#7 , 30 sep 2010 20:03

@tantebedje, mijn ex heeft bijna 4 jaar terug van de een op andere dag laten weten ( via een smsje) dat hij onze zoon niet meer moest zien. De reden daar heb ik nog altijd het raden naar.
Bij navraag aan een advokaat , werd me het volgende gezegd: bezoekrecht is een recht ,dat is geen plicht.
Wat er zou gebeuren moest mijn ex hier plots voor de deur staan om onze zoon opnieuw te zien, dat ik het begot niet zou weten.
Om te beginnen zou ik hem niet meegeven, niet omdat ik dat hem niet gun ( heb nooit problemen gemaakt van de omgang) maar gewoon het principe, dat een kind geen meubelstuk is dat je zomaar eventjes enkele jaren uit het zicht zet.

Rebel-with-a-cause

#8 , 30 sep 2010 20:06

Het heeft geen zin om op een 4 jaar oude topic te antwoorden, begin liever een nieuwe topic! :roll:

veerle1975

#9 , 30 sep 2010 20:20

oeps, dit bericht stond bij 'nieuwe berichten' en heb ook niet echt op de datum gelet

Terug naar “Echtscheiding”