buitenlands kleinkind erft woning in België

denkei1
Topic Starter

buitenlands kleinkind erft woning in België

#1 , 09 nov 2010 13:14

Graag indien mogelijk een antwoord op volgende vraag:
Mijn moeder woont samen met haar tante in het huis van tante (in Belgie). Tante heeft gemengde nationaliteit: Belgisch en Canadees. Tante is 92 jaar en heel ziek. Aangezien mij mama reeds 25 jaar voor haar zorgt in de woning van tante, ondertekende tante een tiental jaar terug bij de notaris samen met haar zoon (eigenaar en erfgenaam) van de woning, een verklaring/huurcontract dat na haar overlijden mijn mama mag blijven wonen in de woning, mits betaling van huishuur aan de erfgenaam. De zoon is enige tijd geleden overleden, nu is de kleinzoon erfgenaam. Mijn mama - zelf 70 jaar- vreest nu dat zij toch de woning zal moeten verlaten indien de kleinzoon (enige erfgenaam) de successierechten niet kan betalen - wat gezien zijn levensstijl zeker het geval zal zijn. De kleinzoon zal evenmin bereid zijn huishuur te ontvangen als hij over het volledig kapitaal ineens kan beschikken.
Vraag: wat moet/kan mijn moeder hier nog doen om toch in de woning te kunnen blijven (mits betaling van huishuur). Wat gebeurt er indien de successierechten niet (kunnen) betaald worden? Moet de woning dan niet verkocht worden?
Met dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 nov 2010 13:44

Uw moeder en haar tante wonen samen. De tante kan bij testament het vruchtgebruik schenken aan uw moeder , waardoor zij kan blijven wonen. Zelfs zonder huur te betalen.
Maar er is dus een groter probleemmogelijk. De zoon erft het huis en moet dus successierechten betalen. U doet uitschijnen dat die dat niet wil of kan betalen. Dan zal de Registartie na verloop van tijd niet anders kunnen dan het huis te verkopen om aan hun geld te komen. Spreek toch maar eens met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denkei1
Topic Starter

#3 , 09 nov 2010 14:03

Dankuwel voor de info. Ik vermoed dat de kleinzoon echter onmiddellijk zal melden dat hij niet over voldoende middelen beschikt om de successierechten te betalen; kan hij dan zelf kiezen hoe hij de woning verkoopt : uit de hand of moet het openbaar zijn? Hoeveel tijd heeft hij om de kosten te betalen en hoe lang na verkoop kan mijn mama dan nog blijven wonen? (zij moet toch tijd krijgen om een andere woning te zoeken).
Zij zal in elk geval de notaris contacteren na overlijden van tante.

Reclame

wanton

#4 , 09 nov 2010 20:27

Indien hij zelf de woning te koop stelt , kan hij kiezen hoe : uit de hand of openbaar. Indien de Registratie tussenkomt , zal het openbaar zijn. Successierechten moeten betaald zijn binnen de 7 maand na het overlijden. Als dat niet lukt , kan een uitstel bekomen worden mits intresten bij te betalen. Waarschijnlijk zal uw moeder de woning moeten verlaten ten laatste bij het verlijden van de akte bij de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denkei1
Topic Starter

#5 , 10 nov 2010 16:47

OK - het betreft hier wel een levenslang huurcontract op naam van mijn mama - geregistreerd bij de notaris, dat pas vervalt op het moment dat zij zelf de huur opzegt of bij haar overlijden (mijn mama is 67 jaar). Indien de woning door de kleinzoon (al dan niet openbaar) te koop gesteld wordt, moet de toekomstige koper dan dit huurcontract niet respecteren? Zal trouwens dit huurcontract de verkoop niet bemoeilijken, zodat de woning bvb niet verkocht geraakt binnen de 7 maanden (uiterste termijn betaling successierechten)...wat moet er dan gebeuren? Moet de kleinzoon in dat geval een lening aangaan (niet makkelijk indien je in Canada woont) of uitstel van betaling successierechten aanvragen.....Graag nog een antwoordje terug - met dank bij voorbaat!

j.demoor

#6 , 11 nov 2010 08:53

“Art.3...§ 8. In afwijking van § 1 kan de huurder een schriftelijke huurovereenkomst sluiten voor het leven. Die huurovereenkomst eindigt van rechtswege bij het overlijden van de HUURDER. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 4, tenzij partijen anders overeenkomen.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Niets belet de huurprijs tijdens het leven van de tante te beperken tot een symbolisch bedrag of de huur pas te laten ingaan bij het overlijden van de tante.

“Art.1742...Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening* voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

* Laat die huurovereenkomst daartoe registreren bij de ontvanger van de registratie
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

denkei1
Topic Starter

#7 , 11 nov 2010 09:12

Huurgeld betalen gaat inderdaad pas in op het moment dat tante overlijdt. Uit uw antwoord blijkt dat ook ingeval van verkoop, de nieuwe eigenaar van de woning dit huurcontract moet respecteren. Zal dus niet makkelijk zijn om de woning verkocht te krijgen, maar dat zijn zorgen voor de erfgenaam....hij zal dus wel de woning erven (waarde is ongev. 250000 euro) en er successierechten moeten op betalen (die hij zeker niet heeft - hij heeft geen vast werk, ik weet zelfs niet of hem hiervoor een lening kan/zal toegestaan worden) en hij zou dus enkel de huishuur kunnen innen zolang het huis niet verkocht geraakt.....dat zal vonken geven! Bijkomend feit is dat er dringend werken zouden moeten gebeuren aan de woning (nieuw dak + plaatsen dubbel glas achteraan woning)- - tante zag dit niet meer zitten - dus dat zou in principe ook ten laste van de erfgenaam komen? Ik vermoed dat hij hiertoe zeker niet zal bereid zijn en dergelijke zaken regelen met iemand die in het buitenland verblijft is niet evident...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”