Graag indien mogelijk een antwoord op volgende vraag:
Mijn moeder woont samen met haar tante in het huis van tante (in Belgie). Tante heeft gemengde nationaliteit: Belgisch en Canadees. Tante is 92 jaar en heel ziek. Aangezien mij mama reeds 25 jaar voor haar zorgt in de woning van tante, ondertekende tante een tiental jaar terug bij de notaris samen met haar zoon (eigenaar en erfgenaam) van de woning, een verklaring/huurcontract dat na haar overlijden mijn mama mag blijven wonen in de woning, mits betaling van huishuur aan de erfgenaam. De zoon is enige tijd geleden overleden, nu is de kleinzoon erfgenaam. Mijn mama - zelf 70 jaar- vreest nu dat zij toch de woning zal moeten verlaten indien de kleinzoon (enige erfgenaam) de successierechten niet kan betalen - wat gezien zijn levensstijl zeker het geval zal zijn. De kleinzoon zal evenmin bereid zijn huishuur te ontvangen als hij over het volledig kapitaal ineens kan beschikken.
Vraag: wat moet/kan mijn moeder hier nog doen om toch in de woning te kunnen blijven (mits betaling van huishuur). Wat gebeurt er indien de successierechten niet (kunnen) betaald worden? Moet de woning dan niet verkocht worden?
Met dank bij voorbaat!