Geen erkenning, wat zijn de gevolgen ?

Bijtje
Topic Starter

Geen erkenning, wat zijn de gevolgen ?

#1 , 01 nov 2010 07:36

Mijn vriend is in het verleden een lening van enkele duizende euro's aangegaan bij de bank voor zijn moeder toen hij nog bij haar inwoonde, om te voorkomen dat ze haar huis zou kwijtraken (haar man was net overleden). Ook heeft hij toen zijn auto "verkocht" maar ipv er geld voor te krijgen heeft hij er meubelen voor in de plaats gehad en die staan eveneens bij zijn moeder. Een koelkast op naam van mijn vriend die hij nog steeds afbetaalt staat ook nog daar. Een tijdje geleden heeft ze hem echter gewoon geschrapt van haar adres zonder enige vorm van voorbereiding en het slot veranderd dus hij stond gewoonweg op straat en kan aan al die spullen niet aan. Sindsdien zoekt de moeder geen enkel contact meer met hem. Hij heeft haar brieven en mails geschreven omdat zij hem beloofd heeft het geleende geld terug te betalen maar ze reageert nergens op. Wij hebben daarom besloten om dit hoofdstuk af te sluiten.

Tot daar aantoe geen probleem (wel spijtig van al dat geld dat we kwijt zijn) maar bon ...

Ik ben nu in verwachting en wat wij absoluut niet willen, is dat zijn moeder (en ook zijn zus) in contact kan komen met ons kindje. Wij willen dat zij geen rechten heeft tegenover ons kind, maar nu de grootouders wel rechten hebben is dat blijkbaar nogal moeilijk te voorkomen.

Dus denken wij dat het misschien beter is dat hij ons kind niet zal erkennen.

Maar welke gevolgen heeft dit ?

- Kan hij ons kindje later nog erkennen (stel dat zijn moeder overleden is ?)
- Stel, dat wij ooit uit elkaar gaan, kan ik alsnog ons kindje naar hem toe laten gaan op regelmatige basis ?
- Kan hij gewoon alimentatie betalen op vrijwillige basis en is deze dan ook fiscaal aftrekbaar ?
- Wat gebeurt er met ons kindje als ik overlijd ?
- Zijn er nog dingen waar we rekening moeten mee houden ivm deze eventuele beslissing ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 01 nov 2010 07:59

Vindt U het niet een beetje overdreven om een kind niet te erkennen enkel en alleen omdat je niet wil dat de grootmoeder ermee in contact komt?

eylis

#3 , 01 nov 2010 08:37

Bijtje,
maak je maar niet ongerust voorlopig. Jij en vriend kijken samen uit naar jullie kindje. Maak het niet nodeloos ingewikkeld. Moest het ooit zover komen dat de grootouders ook nog eens omgangsrecht willen opeisen, beeld je dan in of ze de middelen, kennis en wegen kennen en hebben om ook nog eens een procedure op te starten. Het enige wat ik me van haar kan inbeelden (nav wat je beschrijft) is dat ze waarschijnlijk verbaal met stappen kan/zal dreigen. Maar in de praktijk blijkt dat zo'n slag mensen dan de daadkracht en besluitvaardigheid toe te missen.
Het simpelste om gerust te zijn?
Verhuizen naar een andere provincie zonder bericht na te laten waar jullie heen trekken. Dat zal de druk op jullie relatie en gezin ook meteen verlichten.
Geniet van jullie zwangerschap.

Reclame

Bijtje
Topic Starter

#4 , 01 nov 2010 14:11

Eylis bedankt, we genieten er zeker van hoor. Maar dit is niet alleen mijn persoonlijke bezorgdheid maar ook die van mijn vriend. We zien ook hoe ver ze gaat om zijn ander dochtertje te zien en hoe ze haar tegen ons opzet. 't Is alvast geen gezonde situatie. We hebben natuurlijk nog niets beslist. Maar alsnog willen we wel graag de antwoorden op onze vragen achterhalen, dus als iemand ze kent ... wij zijn benieuwd

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 nov 2010 17:21

Kan hij ons kindje later nog erkennen (stel dat zijn moeder overleden is ?)
Ja. voorzover het alsdan nog niet erkend is door iemand anders.

Stel, dat wij ooit uit elkaar gaan, kan ik alsnog ons kindje naar hem toe laten gaan op regelmatige basis ?
Ja als u daar mee instemt en voor korte periodes.

Kan hij gewoon alimentatie betalen op vrijwillige basis en is deze dan ook fiscaal aftrekbaar ?
Ja maar die is dan niet fiscaal aftrekbaar.

Wat gebeurt er met ons kindje als ik overlijd ?
Daar zal een vrederechter over beslissen. Officieel is uw vriend een vreemde van dat kind.

Zijn er nog dingen waar we rekening moeten mee houden ivm deze eventuele beslissing ?
Indien niet erkend door zijn vader zal het ook niet van hem erven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje
Topic Starter

#6 , 02 nov 2010 08:00

Roharro bedankt voor deze duidelijke antwoorden. Toch maar een erkenning dan. En als de grootmoeder effectief haar rechten opeist dan zal ik haar wel zeggen dat ik er op elke ontmoeting met ons kindje bij zal zijn.

Terug naar “Echtscheiding”