Mijn vriend is in het verleden een lening van enkele duizende euro's aangegaan bij de bank voor zijn moeder toen hij nog bij haar inwoonde, om te voorkomen dat ze haar huis zou kwijtraken (haar man was net overleden). Ook heeft hij toen zijn auto "verkocht" maar ipv er geld voor te krijgen heeft hij er meubelen voor in de plaats gehad en die staan eveneens bij zijn moeder. Een koelkast op naam van mijn vriend die hij nog steeds afbetaalt staat ook nog daar. Een tijdje geleden heeft ze hem echter gewoon geschrapt van haar adres zonder enige vorm van voorbereiding en het slot veranderd dus hij stond gewoonweg op straat en kan aan al die spullen niet aan. Sindsdien zoekt de moeder geen enkel contact meer met hem. Hij heeft haar brieven en mails geschreven omdat zij hem beloofd heeft het geleende geld terug te betalen maar ze reageert nergens op. Wij hebben daarom besloten om dit hoofdstuk af te sluiten.
Tot daar aantoe geen probleem (wel spijtig van al dat geld dat we kwijt zijn) maar bon ...
Ik ben nu in verwachting en wat wij absoluut niet willen, is dat zijn moeder (en ook zijn zus) in contact kan komen met ons kindje. Wij willen dat zij geen rechten heeft tegenover ons kind, maar nu de grootouders wel rechten hebben is dat blijkbaar nogal moeilijk te voorkomen.
Dus denken wij dat het misschien beter is dat hij ons kind niet zal erkennen.
Maar welke gevolgen heeft dit ?
- Kan hij ons kindje later nog erkennen (stel dat zijn moeder overleden is ?)
- Stel, dat wij ooit uit elkaar gaan, kan ik alsnog ons kindje naar hem toe laten gaan op regelmatige basis ?
- Kan hij gewoon alimentatie betalen op vrijwillige basis en is deze dan ook fiscaal aftrekbaar ?
- Wat gebeurt er met ons kindje als ik overlijd ?
- Zijn er nog dingen waar we rekening moeten mee houden ivm deze eventuele beslissing ?