Naamsverandering en erfenis

Kovu
Topic Starter

Naamsverandering en erfenis

#1 , 23 sep 2010 16:53

Hallo,

Ik heb een paar vragen ivm naamsverandering en erfenis.
Mijn officiële naam en voornaam is bvb. A. B.
Maar het zou bvb C. D. moetten zijn

Na een DNA-test bleek toch dat mijn vader (waarvan ik niet dezelfde achternaam heb) toch mijn vader te zijn.
Op mijn geboorte-akte staat er de naam van mijn moeder maar ook een compleet vreemde zijn naam. (die dezelfde achternaam heeft als op mijn identiteitskaart)

Hoe los ik dit op? Bij wie moet ik zijn? Hoeveel gaat het me kosten en hoelang zal het ongeveer duren?

Ik krijg niet de juiste verhaal te horen van mijn ouders, ze houden het allemaal zo goed mogelijk geheim..

wat ik ontdekt heb is dat mijn vader een ander vrouw heeft en twee dochters (dus halfzussen)
Ik denk dat hij iemand heeft betaald om schijnhuwelijk aan te gaan met mijn moeder om haar in belgië te krijgen (mijn verdenking tenminste, want adoptie klopte niet meer door DNA-test :-))
ik heb ook twee broers (halfbroers van moederskant)

mijn broers werken voor mijn vader die nogal een vrij groot familiebedrijf heeft, maar mijn vader wilt niet dat ik werk voor hem, ik denk dat hij schrik heeft dat ik in contact kom met zijn dochters en zijn broers enz.. maar soit, de vraag is dan wat gebeurd er dan met de bedrijf als hij overlijdt, want hij is de baas en zijn broers werken ook in die bedrijf en ik niet maar ben wel zijn enigste zoon..

want hij spreekt dan wel van dat ik zijn bedrijf ooit zal moeten overnemen..
Hoe zit het dan met de erfenis, want blijkbaar weten de dochters (van mijn vader) over mijn bestaan en ik weet dat ze alles zullen proberen om zijn erfenis te nemen, mijn vader kan zijn eigen dochters niet uitstaan omdat hij weet dat ze alleen zijn geld willen...

Ik hoop dat het niet te ingewikkeld was maar zou echt heel graag en snel mogelijk wat antwoorden willen hebben
Ben bijna 25jaar en word het stilletjes aan beu om elke keer die vreselijke naam die niet van mij is op het werk aan te horen of elke keer uitleggen aan vrienden die het ontdekken van mijn officiele naam..
Dit heeft een zware schade gebracht aan mijn sociale gedrag!

thx in advance!
grts.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 24 sep 2010 12:21

Heeft uw biologische vader u erkend als zoon?

Kovu
Topic Starter

#3 , 24 sep 2010 23:14

Heeft uw biologische vader u erkend als zoon?
officieel niet nee, maar hij wilt er alles voor doen..
Hij wilt zelfs dat ik hem aanklaag als het niet anders kan
Maar ik wil niet zover gaan..

en ter info ik ben in belgie geboren.

Reclame

Mariette

#4 , 24 sep 2010 23:47

als je niet erkend bent lijkt het me weinig waarschijnlijk dat je kan erven.

Kovu
Topic Starter

#5 , 25 sep 2010 01:21

ja als de situatie blijft zoals het is begrijp ik het wel, maar hoe zit het dan met de naamsverandering..
Ik had eens een brochure gekregen dat het kon maar ik wil niet 1000+ euro ervoor neertellen en wat een anderhalfjaar tot twee jaar duurt
DNA test alleen koste al 800euro en duurde 6weken tijd voor ik de testen kreeg..

Misschien best toch maar een advocaat inschakelen?

Mariette

#6 , 25 sep 2010 15:51

http://www.belgium.be/nl/familie/identi ... randering/" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen uw naam veranderen zonder dat uw biologische vader u erkent heeft geen invloed op de erfenis volgens mij.

Anders kan iedereen claimen dat hij kind is van een begoed persoon en dan de erfenis opeisen.

Kovu
Topic Starter

#7 , 26 sep 2010 07:47

thx voor de site, die kende ik eigenlijk al, zou liever eerst advocaat raadplegen mss gaat dan de procedure sneller.. hopelijk want 2jaar vind ik vrij belachelijk voor iets dat ik niets aan kon doen..

Kovu
Topic Starter

#8 , 08 okt 2010 14:44

Ok ben met mijn vader naar de advocaat geweest en blijkbaar de enigste manier om mijn naam te kunnen veranderen
is dat mijn vader mij moet adopteren :s

aangezien de moeder en de vader 1jaar tijd krijgen na mijn geboorte om de naam te veranderen en de kind zelf krijgt 22jaar de tijd..
wat ik zo stom vind aangezien ik niet in staat was om dat allemaal inorde te brengen!
Ik moest alles op mijn eentje puzzelen

klopt dit dat ik maar 22jaar tijd heb?

En nog een vraagje, kon het niet vragen aan de advocaat waar mijn vader erbij was
aangezien hij denkt dat ik niet weet dat hij getrouwd is en twee dochters heeft
als hij mij adopteerd hoe zit dat dan met de erfenis? is het zo dat als ik geadopteerd ben er niets van krijg? en dat alles naar zijn vrouw en twee dochters gaan??

Mariette

#9 , 08 okt 2010 15:08

Eerste orde: de afstammelingen. Dit zijn de biologische kinderen en kleinkinderen van de overledene. Ook de door hem geadopteerde kinderen behoren tot de eerste orde, zonder onderscheid of het om een gewone of volle adoptie gaat, alsook de afstammelingen van die geadopteerde kinderen.
Alle afstammelingen komen tot de erfenis. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen kinderen uit een huwelijk of een andere relatie. Maar de kinderen van een partner, waarvan U niet de biologische ouder bent, komen niet aan bod. Ongeacht of U met die partner gehuwd bent of niet. Zo U wenst dat die kinderen ook van U erven, dan moet U ofwel deze adopteren, ofwel hen als legataris aanduiden. U moet dan wel een testament opmaken.

(...)Zijn er verschillende kinderen dan erven zij een gelijk deel, dikwijls “bij hoofden” genoemd.

http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... n-wanneer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kovu
Topic Starter

#10 , 08 okt 2010 16:26

dank u wel voor de informatie!
grtjs

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”