Nationaliteit van kinderen.

Mariette
Topic Starter

Nationaliteit van kinderen.

#1 , 23 sep 2010 13:29

Ik heb dit verhaal uit tweede (eerste?)hand en er zijn een aantal dingen die me niet heel duidelijk zijn. Ik probeer zoveel mogelijk de privacy van de mensen te beschermen. Misschien kan iemand hier raad geven.

Het betreft een kindje uit een relatie (geen huwelijk) tussen een vader met dubbele nationaliteit (belg + X) en een moeder met Europese nationaliteit.

Vader heeft het kind erkend (het heeft een dubbele achternaam, die van moeder + vader) maar het kind heeft geen Belgische nationaliteit, noch de andere nationaliteit van vader.

Vader heeft via rechtbank co-ouderschap verkregen, hij betaalt een riante onderhoudsgeld, moeder krijgt bovendien kindergeld, het kind verblijft afwisselend bij moeder + vader naargelang het kind zelf zin heeft (komt ongeveer op 50/50 uit met iets meer vader-bezoek).

Misschien belangrijk: ze wonen allen in Belgie.

Hoe kan het dan dat het kindje geen belgische nationaliteit heeft en enkel de nationaliteit van de moeder?
Blijkbaar is er (volgens vader) amper iets waarop die zijn vaderschap kan bewijzen. Het kind kan alvast niet mee naar het thuisland van vader vermits het die nationaliteit niet heeft en daar zijn ze ginds niet zo happig op (een schande weliswaar, maar blijkbaar wordt die situatie door de regering gedoogd).

Heeft iemand meer info over vreemdelingenrecht (alhoewel vader dus Belg is)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 23 sep 2010 13:45

Is het niet zo dat het kind bij de geboorte de nationaliteit van de moeder krijgt als er geen huwelijk is?
Ben wel niet zeker.

Mariette
Topic Starter

#3 , 23 sep 2010 14:48

Het kind is wèl in België geboren. Is het niet zo dat die wet ondertussen veranderde? Daarom toch dat Afrikaanse zwangere vrouwen het zo proberen te regelen dat ze in België bevallen zodat ze dan aan "gezinshereniging" kunnen doen?

Reclame

Lightning

#4 , 23 sep 2010 15:03

Misschien dat u hier het antwoord kan vinden:
http://www.belgium.be/nl/familie/identi ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette
Topic Starter

#5 , 24 sep 2010 08:33

thx. hopelijk zijn ze er iets mee.

Bijtje

#6 , 27 sep 2010 20:54

Is het niet zo dat het kind bij de geboorte de nationaliteit van de moeder krijgt als er geen huwelijk is?
Ben wel niet zeker.
Bij ons was dit niet zo. Ikzelf heb niet de Belgische nationaliteit. Mijn zoon werd in Belgie geboren en kreeg automatisch de Belgische nationaliteit. Papa is wel een Belg.

Mariette
Topic Starter

#7 , 28 sep 2010 10:15

Ben wel niet zeker.
Bij ons was dit niet zo. Ikzelf heb niet de Belgische nationaliteit. Mijn zoon werd in Belgie geboren en kreeg automatisch de Belgische nationaliteit. Papa is wel een Belg.
Ik mis blijkbaar nog informatie.
Vader = belg + andere nationaliteit
Moeder = Europees
Kind = in Belgie geboren en toch geen belgische nationaliteit, enkel die van moeder.

Beetje raar.

Bijtje

#8 , 28 sep 2010 16:30

Hebben ze aan de ouders gevraagd welke nationaliteit het kindje moest krijgen ?

Mariette
Topic Starter

#9 , 28 sep 2010 17:10

Ik vrees dat "de ouders" bij de geboorte niet bepaald op speaking terms waren vermits het een niet geplande baby was (alvast niet langs vaderszijde). Ouders zijn nog steeds niet on speaking terms trouwens. Vader heeft het kind wèl erkend en op eigen initiatief co-ouderschap gevraagd aan de rechtbank, + betaalt hij én de kleding, én alimentatie én ontvangt de moeder het volledige kindergeld.
Maar het kind heeft wel twee achternamen op z'n Spaans. (moeder + vader). Als "belgske" zou dat niet gekund hebben denk ik.

Bijtje

#10 , 28 sep 2010 17:40

Ik vrees dat "de ouders" bij de geboorte niet bepaald op speaking terms waren vermits het een niet geplande baby was (alvast niet langs vaderszijde). Ouders zijn nog steeds niet on speaking terms trouwens. Vader heeft het kind wèl erkend en op eigen initiatief co-ouderschap gevraagd aan de rechtbank, + betaalt hij én de kleding, én alimentatie én ontvangt de moeder het volledige kindergeld.
Maar het kind heeft wel twee achternamen op z'n Spaans. (moeder + vader). Als "belgske" zou dat niet gekund hebben denk ik.
Familienamen hebben niks te maken met je nationaliteit:
- Ik heb een Belgische familienaam terwijl mijn beide ouders niet van Belgie afkomstig zijn en ik ook geen Belgische nationaliteit heb.
- We hebben in de familie mensen met een Russische familienaam, maar zowel die kinderen als hun ouders zijn Belg.

Maar dat men twee familienamen aan een kind kan geven is nieuw voor mij

Mariette
Topic Starter

#11 , 30 sep 2010 11:53

Maar dat men twee familienamen aan een kind kan geven is nieuw voor mij
net daarom dat ik het vermeld: in Spanje en Portugal geeft men aan kinderen per definitie zowel de naam van de vader als die van de moeder.

Ik heb het niet over een "belgische klinkende" naam of iets dergelijks.

Ik heb het ook niet over VOORNAMEN natuurlijk.

Patrickc

#12 , 09 dec 2010 00:01

In België geldt het afstammingsprincipe en niet het territorialiteitsprincipe. Dus het is niet omdat je op Belgisch grondgebied geboren bent dat je de Belgische nationaliteit kan krijgen.
Als 1 van de ouders de Belgische nationaliteit heeft kan het kind ook de Belgische nationaliteit krijgen. Dat van die gezinshereniging met uw eigen kind is een fabeltje. De persoon met wie je herenigt moet in je onderhoud voorzien (geen recht op OCMW) en dat is onmogelijk als het over een minderjarig kind gaat. Wordt altijd afgewezen.

Als de vader de Belgische nationaliteit heeft en het kind pas achteraf erkend heeft heeft het kind nog niet de Belgische nationaliteit. Dat krijgt het pas als het ook in de Belgische bevolkingsregisters wordt ingeschreven (het krijgt een rijksregisternummer). En dat kan enkel met toestemming van de moeder. De moeder moet er effectief bij zijn op het moment van de inschrijving en bevestigen dat jij de vader bent.

Zolang het kind wel erkend is door de vader maar niet is ingeschreven in België kan de moeder onderhoudsgeld vragen (in belang van het kind) en heb je als vader vooral verplichtingen.

Veel succes!

Terug naar “Echtscheiding”