beetje raad nodig

sita
Topic Starter

beetje raad nodig

#1 , 20 sep 2010 19:17

hallo,
mijn moeder is een tijdje geleden overleden
haar moeder leefde nog
moeder had ook 1 broer
en moeder had 2 kinderen
onlangs is oma ook overleden
zodus zijn de erfgenamen de oom en de 2 kinderen
oom heeft alles aangegeven in het stadhuis
dan kregen we van hem te horen dat er geen notaris aan te pas kwam omwille minder kosten en geen testament
oma had enkel geld, haar huis is jaren geleden verkocht, ze zat in het rusthuis
oom had wel de volmacht, hij deed alle bankverrichtingen
nu moeten wij naar de bank gaan tekenen om een bedrag te delen
dit bedrag is volgens ons veel minder dan we dachten dat oma had
zou dit kunnen dat oom al van voor het overlijden van oma geld afgehaald heeft voor hemzelf?
kan ik de uitreksels opvragen in die bank en van hoever terug?
en indien ikzelf toch een notaris inschakel om alles uit te pluizen hoeveel zal me dit dan kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 sep 2010 19:21

kan ik de uitreksels opvragen in die bank en van hoever terug? ja van de laatste 10 jaar (indien uw oom open kaart speelt zal hij die spontaan tonen op uw vraag)

indien ikzelf toch een notaris inschakel om alles uit te pluizen hoeveel zal me dit dan kosten?
Moeilijk te zeggen. Hangt ondermeer af van het te erven bedrag. Ik zou het gewoon eens vragen aan een paar notarissen. Ze rekenen voor dit soort werk niet allemaal dezelfde erelonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sita
Topic Starter

#3 , 20 sep 2010 19:23

kan ik de uitreksels niet in de bank vragen dan?

Reclame

roharro

#4 , 20 sep 2010 19:52

kan ik de uitreksels niet in de bank vragen dan?
Ja uiteraard. U MOET geen notaris nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sita
Topic Starter

#5 , 20 sep 2010 20:18

vriendelijk bedankt
morgen ga ik naar de bank alles opvragen

Creatief

#6 , 20 sep 2010 22:11

Sita, jij erft van je oma in de plaats van je moeder. Je kan die uittreksels niet zomaar opvragen. Hier heb je een akte van bekendheid voor nodig.
Van de lokale bank krijg je geen uittreksels. Deze moet je opvragen bij de hoofdzetel. Ik zou dit werkje zeker niet uitgeven aan een notaris. Dit zou te kostelijk worden. Indien je zeer goed rekeninguittreksels kan lezen, zal het uitpluizen van banklistings ook wel lukken.

sita
Topic Starter

#7 , 21 sep 2010 18:35

ze kunnen mij in die bank geen uitreksels geven
naar het schijnt hoofdkantoor ook niet
Laatst gewijzigd door sita op 17 jan 2011 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#8 , 21 sep 2010 21:36

ze kunnen mij in die bank geen uitreksels geven
naar het schijnt hoofdkantoor ook niet
ze begrijpen me en raden me aan naar de notaris info te vragen en ga dit ook doen
weet dat in de tijd moeder en oom nog in een andere bank hebben moeten samen tekenen, denk na overlijden opa maar da's al lang geleden
zou dus willen dat de notaris opzoekingen doet en ga vragen hoeveel me dit zal kosten

ze kunnen mij in die bank geen uitreksels geven:
natuurlijk niet én dat mag het plaatselijk bankkantoor ook niet doen!

naar het schijnt hoofdkantoor ook niet:
wie heeft je dat wijs gemaakt? De "dienst netheid en orde" (poetsvrouw) van de plaatselijke bank?

ze begrijpen me en raden me aan naar de notaris info te vragen en ga dit ook doen:
info vragen is oké, maar je moet eerst een akte van bekendheid hebben en die haal je bij de notaris.

weet dat in de tijd moeder en oom nog in een andere bank hebben moeten samen tekenen, denk na overlijden opa maar da's al lang geleden

zou dus willen dat de notaris opzoekingen doet en ga vragen hoeveel me dit zal kosten:
Je notaris heeft eerst gestudeerd als advocaat. Dus hij vraagt voor dat klusje mogelijk 150 € per uur, zonder de kosten in administratie, ... Het opzoeken van één rekening kost gemiddeld 45 € voor een jaarlisting. Meestal gaat het over meerdere rekeningen en meerdere jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 sep 2010 18:31

Dat een notaris heeft gestudeerd als advocaat dat is iets nieuws --- ik dacht dat rechtstudies een diploma gaven in de aard van doctor in de rechten en licentiaat/ master in de rechten

sita
Topic Starter

#10 , 22 sep 2010 20:33

dank u
Laatst gewijzigd door sita op 17 jan 2011 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#11 , 22 sep 2010 23:44

Dat een notaris heeft gestudeerd als advocaat dat is iets nieuws --- ik dacht dat rechtstudies een diploma gaven in de aard van doctor in de rechten en licentiaat/ master in de rechten
Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 28 sep 2010 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 sep 2010 23:49

Onze notaris was eerst afgestudeerd als advocaat en is nu notaris. Hij was 12 jaar advocaat geweest
Ik ken meerdere notarissen die advocaat geweest zijn ....

sita
Topic Starter

#13 , 27 sep 2010 19:40

aja
Laatst gewijzigd door sita op 17 jan 2011 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#14 , 27 sep 2010 21:31

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 28 sep 2010 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”