Indien uw ouder nog leeft bent u geen erfgenaam en kunt u ook niets ondernemen. U hebt ook geen zeggenschap in de verkoop van de woning. Dat is enkel een beslissing van de eigenaars in onverdeeldheid. Uzelf kunt geen beslissing nemen over iets waar u geen eigenaar van bent.Beste forumleden,
Even een korte situatieschets: Mijn grootvader (niet herhuwde weduwenaar) is enkele maanden geleden overleden. Hij had 3 zoons en een 2 dochters (zijn erfgenamen van 1ste rang). Ikzelf ben dus de zoon van 1 van de erfgenamen van 1ste rang.
Helaas heb ik een groot vermoeden dat één van de kinderen van mijn grootvader een behoorlijk bedrag van de rekening van mijn grootvader heeft gehaald, en die deed dit vermoedelijk voor of kort na het overlijden.
Welke rechten heeft een erfgenaam van 2de rang in deze situatie en kan die een bankonderzoek laten instellen? Is er een bepaalde einddatum waarna je geen bankonderzoek meer kan laten instellen en over welke periode kunnen de bankverrichtingen gecheckt worden? Is het mogelijk om een bankonderzoek te doen, zonder dat de andere erfgenamen daar notie van hebben?
En nog een extra vraagje: als er enige stilstand is in de verdeling van de erfenis (geen initiatief van de erfgenamen 1e rang om het huis grootvader te verkopen), kan een erfgenaam van 2de rang hier iets aan veranderen?
+ Graag jullie advies voor vermoedelijke fraude en de stilstand van de verdeling.
Alvast bedankt!
Wanton - kan je even verduidelijken waarom dit "stom" is? Indien alle erfgenamen dit in onderlinge verstandhouding doen, kan je toch veel successie uitsparen?... Indien er vlak voor het overlijden nog gelden afgehaald zijn om de successierechten te ontduiken , is dat stom maar begrijpelijk indien dat bedrag dan verdeeld wordt tussen alle erfgenamen...
1 - indien alle erfgenamen dit in onderlinge toestemming doen, hoe kan de SSR dit dan te weten komen, vermits niet-erfgenamen geen bankonderzoek kunnen eisen?Wanton noemt dit "dom", want als dit door de SSR achterhaald wordt, dan betaal je veel boete.
Voor wat betreft de boete richt ik me nu naar de SSR in het jaar 1995: toen was nog alles door de SSR handgeschreven. Boete was toen 4 tot 5 %, maar de staat speelde het nog slimmer en liet de erfgenamen een zeer ruime periode met rust en vroeg (eiste) toen ook nog eens 8 % intrest op. Dus reken maar uit wat de erfgenamen toen verdiend hebben met iets te verduisteren.1 - indien alle erfgenamen dit in onderlinge toestemming doen, hoe kan de SSR dit dan te weten komen, vermits niet-erfgenamen geen bankonderzoek kunnen eisen?Wanton noemt dit "dom", want als dit door de SSR achterhaald wordt, dan betaal je veel boete.
2 - met welk percentage moet je rekening houden als 'veel boete' ?
En wat als:Geld afhalen vlak voor een overlijden , is stom
- voor 3 % pleegt men geen fiscale fraude
- men creëert zo zwart geld , op een ogenblik dat er een regularisatie van zwart geld bezig is
- geld dat afgehaald wordt , zelfs als het normaal verdeeld wordt tussen de erfgenamen ,behoort NOOIT tot het eigen vermogen , want men kan niet bewijzen dat het geërfd is. Bij echtscheiding kan men dat geld dus niet opeisen en het wordt verdeeld met de gemeenschap.
- de Registratie weet verdomd veel , vb. wanneer en hoe iemand aan een bepaald kapitaal is geraakt, door verkoop , erfenis, betaling verzekering ,onteigening , schenking , enz.
Ik betaal ook liever geen belastingen , maar uiteindelijk zijn successierechten , zeker naar de volgende generatie toe , de minst erge.