Bankonderzoek door erfgenaam 2de rang

Tobi86
Topic Starter

Bankonderzoek door erfgenaam 2de rang

#1 , 15 sep 2010 11:18

Beste forumleden,

Even een korte situatieschets: Mijn grootvader (niet herhuwde weduwenaar) is enkele maanden geleden overleden. Hij had 3 zoons en een 2 dochters (zijn erfgenamen van 1ste rang). Ikzelf ben dus de zoon van 1 van de erfgenamen van 1ste rang.

Helaas heb ik een groot vermoeden dat één van de kinderen van mijn grootvader een behoorlijk bedrag van de rekening van mijn grootvader heeft gehaald, en die deed dit vermoedelijk voor of kort na het overlijden.

Welke rechten heeft een erfgenaam van 2de rang in deze situatie en kan die een bankonderzoek laten instellen? Is er een bepaalde einddatum waarna je geen bankonderzoek meer kan laten instellen en over welke periode kunnen de bankverrichtingen gecheckt worden? Is het mogelijk om een bankonderzoek te doen, zonder dat de andere erfgenamen daar notie van hebben?

En nog een extra vraagje: als er enige stilstand is in de verdeling van de erfenis (geen initiatief van de erfgenamen 1e rang om het huis grootvader te verkopen), kan een erfgenaam van 2de rang hier iets aan veranderen?

+ Graag jullie advies voor vermoedelijke fraude en de stilstand van de verdeling.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 sep 2010 11:30

Beste forumleden,

Even een korte situatieschets: Mijn grootvader (niet herhuwde weduwenaar) is enkele maanden geleden overleden. Hij had 3 zoons en een 2 dochters (zijn erfgenamen van 1ste rang). Ikzelf ben dus de zoon van 1 van de erfgenamen van 1ste rang.

Helaas heb ik een groot vermoeden dat één van de kinderen van mijn grootvader een behoorlijk bedrag van de rekening van mijn grootvader heeft gehaald, en die deed dit vermoedelijk voor of kort na het overlijden.

Welke rechten heeft een erfgenaam van 2de rang in deze situatie en kan die een bankonderzoek laten instellen? Is er een bepaalde einddatum waarna je geen bankonderzoek meer kan laten instellen en over welke periode kunnen de bankverrichtingen gecheckt worden? Is het mogelijk om een bankonderzoek te doen, zonder dat de andere erfgenamen daar notie van hebben?

En nog een extra vraagje: als er enige stilstand is in de verdeling van de erfenis (geen initiatief van de erfgenamen 1e rang om het huis grootvader te verkopen), kan een erfgenaam van 2de rang hier iets aan veranderen?

+ Graag jullie advies voor vermoedelijke fraude en de stilstand van de verdeling.

Alvast bedankt!
Indien uw ouder nog leeft bent u geen erfgenaam en kunt u ook niets ondernemen. U hebt ook geen zeggenschap in de verkoop van de woning. Dat is enkel een beslissing van de eigenaars in onverdeeldheid. Uzelf kunt geen beslissing nemen over iets waar u geen eigenaar van bent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 15 sep 2010 16:24

Vermits de banken het saldo van de diverse rekeningen moeten doorgeven op datum van overlijden om 00.00 u , heeft het geen zin nog gelden af te halen na het overlijden van grootvader. Dergelijke zaken zijn direct te controleren. Indien er vlak voor het overlijden nog gelden afgehaald zijn om de successierechten te ontduiken , is dat stom maar begrijpelijk indien dat bedrag dan verdeeld wordt tussen alle erfgenamen.
Indien U vermoedt dat er onregelmatigheden gebeurd zijn , kan er een onderzoek gebeuren op vraag van één der erfgenamen. Schakel dan uw ouder/erfgenaam in. Maar misschien is die een andere mening toegedaan?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Tobi86
Topic Starter

#4 , 15 sep 2010 18:29

Bedankt voor de reacties, ik ben er al wat wijzer op geworden. Even verduidelijken dat ik mezelf niet als eigenaar van een deel van de erfenis beschouwde, hoewel ik steeds 'erfgenaam van 2de rang' gebruikte. Daarin heb ik mij foutief uitgedrukt.
Mijn vraag had dus als doel te weten of ik enigsinds rechten had in deze situatie. Dit is dus verduidelijkt door roharro, waarvoor dank.

Er geldt echter nog steeds de vraag: als één van de erfgenamen een bankonderzoek instelt, krijgen de andere erfgenamen daar dan notie van?

Tobi

Creatief

#5 , 15 sep 2010 22:02

Via een of andere bron wordt dat meestal wel bekend gemaakt als uit een bankonderzoek gebleken is dat er gesjoemeld werd. Meestal hoor je dat dan op de rechtbank.

darkchanges

#6 , 16 sep 2010 14:54

... Indien er vlak voor het overlijden nog gelden afgehaald zijn om de successierechten te ontduiken , is dat stom maar begrijpelijk indien dat bedrag dan verdeeld wordt tussen alle erfgenamen...
Wanton - kan je even verduidelijken waarom dit "stom" is? Indien alle erfgenamen dit in onderlinge verstandhouding doen, kan je toch veel successie uitsparen?

Creatief

#7 , 16 sep 2010 14:57

Wanton noemt dit "dom", want als dit door de SSR achterhaald wordt, dan betaal je veel boete.

darkchanges

#8 , 16 sep 2010 15:03

Wanton noemt dit "dom", want als dit door de SSR achterhaald wordt, dan betaal je veel boete.
1 - indien alle erfgenamen dit in onderlinge toestemming doen, hoe kan de SSR dit dan te weten komen, vermits niet-erfgenamen geen bankonderzoek kunnen eisen?

2 - met welk percentage moet je rekening houden als 'veel boete' ?

Vandebos

#9 , 16 sep 2010 15:39

Ssr kan eveneens bankafschriften opvragen...

wanton

#10 , 16 sep 2010 17:35

Geld afhalen vlak voor een overlijden , is stom

- voor 3 % pleegt men geen fiscale fraude
- men creëert zo zwart geld , op een ogenblik dat er een regularisatie van zwart geld bezig is
- geld dat afgehaald wordt , zelfs als het normaal verdeeld wordt tussen de erfgenamen ,behoort NOOIT tot het eigen vermogen , want men kan niet bewijzen dat het geërfd is. Bij echtscheiding kan men dat geld dus niet opeisen en het wordt verdeeld met de gemeenschap.
- de Registratie weet verdomd veel , vb. wanneer en hoe iemand aan een bepaald kapitaal is geraakt, door verkoop , erfenis, betaling verzekering ,onteigening , schenking , enz.

Ik betaal ook liever geen belastingen , maar uiteindelijk zijn successierechten , zeker naar de volgende generatie toe , de minst erge.
Toet-anch-Amon

Creatief

#11 , 16 sep 2010 20:08

[quote="wanton"]Geld afhalen vlak voor een overlijden , is stom

- geld dat afgehaald wordt , zelfs als het normaal verdeeld wordt tussen de erfgenamen ,behoort NOOIT tot het eigen vermogen , want men kan niet bewijzen dat het geërfd is. Bij echtscheiding kan men dat geld dus niet opeisen en het wordt verdeeld met de gemeenschap.quote]

En dit is de waarheid! Hier denken veel mensen niet aan!
En voor wat betreft de SSR: ook al zijn ze niet-erfgenaam, je zou verrast zijn op welke termijn ze de banklistings ontvangen. Vadertje Staat heeft veel macht om deze af te dwingen. Ik denk zelfs dat ze die gratis krijgen bij de bank.

Creatief

#12 , 16 sep 2010 20:17

1 - indien alle erfgenamen dit in onderlinge toestemming doen, hoe kan de SSR dit dan te weten komen, vermits niet-erfgenamen geen bankonderzoek kunnen eisen?

2 - met welk percentage moet je rekening houden als 'veel boete' ?
Voor wat betreft de boete richt ik me nu naar de SSR in het jaar 1995: toen was nog alles door de SSR handgeschreven. Boete was toen 4 tot 5 %, maar de staat speelde het nog slimmer en liet de erfgenamen een zeer ruime periode met rust en vroeg (eiste) toen ook nog eens 8 % intrest op. Dus reken maar uit wat de erfgenamen toen verdiend hebben met iets te verduisteren.

darkchanges

#13 , 16 sep 2010 21:44

Geld afhalen vlak voor een overlijden , is stom

- voor 3 % pleegt men geen fiscale fraude
- men creëert zo zwart geld , op een ogenblik dat er een regularisatie van zwart geld bezig is
- geld dat afgehaald wordt , zelfs als het normaal verdeeld wordt tussen de erfgenamen ,behoort NOOIT tot het eigen vermogen , want men kan niet bewijzen dat het geërfd is. Bij echtscheiding kan men dat geld dus niet opeisen en het wordt verdeeld met de gemeenschap.
- de Registratie weet verdomd veel , vb. wanneer en hoe iemand aan een bepaald kapitaal is geraakt, door verkoop , erfenis, betaling verzekering ,onteigening , schenking , enz.

Ik betaal ook liever geen belastingen , maar uiteindelijk zijn successierechten , zeker naar de volgende generatie toe , de minst erge.
En wat als:
- de overledene in zijn dagen voor overlijden niet meer kon schenken
- zwart geld.. voor zover ik begrijp kan je dit na ongeveer 2 jaar toch stilaan in roulatie brengen?
- stel het geld wordt afgehaald door een derde en deze schenkt dit achteraf als handgift aan de erfgenamen.. waardoor je het echtscheiding probleem kan vermijden
- de registratie weet veel, maar ook niet alles (effecten aan toonder, etc)

roharro

#14 , 16 sep 2010 22:26

- de overledene in zijn dagen voor overlijden niet meer kon schenken Het volstaat dat hij nog een handtekening kan plaatsen
zwart geld.. voor zover ik begrijp kan je dit na ongeveer 2 jaar toch stilaan in roulatie brengen? verjaartermijn erfenis is minstens 10 jaar
stel het geld wordt afgehaald door een derde en deze schenkt dit achteraf als handgift aan de erfgenamen.. waardoor je het echtscheiding probleem kan vermijden-Hierdoor kan de schenker zelf in de problemen komen als hij hiermee het beschikbaar gedeelte van zijn eigen erfenis overschrijdt. Ingeval rekeningen leeggehaald zijn zal dat de fiscus er toe aanzetten controles op de rekeningen uit te voeren.
de registratie weet veel, maar ook niet alles (effecten aan toonder, etc) Binnen een paar jaar zijn er geen effecten aan toonder meer. Het geld van de geerfde effecten kan niet uitgegegeven worden (toch niet op grote schaal)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#15 , 16 sep 2010 23:19

gelden , afgehaald en 'geschonken' , enkele dagen voor het overlijden , door de overledene rechtstreeks of via een tussenpersoon , behoren nog steeds tot de nalatenschap. Hier speelt duidelijk de 3-jaar termijn.
Zwart geld , als het over enkele 1000 € gaat , is het nog te doen. Maar ik heb ooit volgende gehoord : 50.000 € zwart geërfd , slechts 15000 € officiëel. Te veel zwart om te verwerken , 2 jaar later de helft afgegeven bij echtscheiding.
.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”